Går det att laga dragkedjan på en skaljacka?

Är det bara löparen som slutat stänga blixtlås så kan jag tipsa om detta företag som gör utbyteslöpare


Jag har nyligen lagat en sovsäck och en jacka och näst på tur står frun vardagsvinterskor med trasig blixtlås. ycket lätta att montera.

Se deras identifieringsfilmer och kom fram till vilken löpare du behöver och sedan antingen weborder eller köp hos ClasO (som dock endast säljer flerpack där jag bor).

Det jag saknar till sovsäcken är handtag på löparen både på in och utsida, nu kan jag inte öppna sovsäcken från insidan men det motiverar inte mej att köpa en ny sommarsovsäck som jag annars trivs med.

Nej, jag har ingen annan koppling till företaget än att jag köpt och använt deras produkter.

/Patrik
 
Bra tråd detta! Den fick mig att kolla runt på YouTube, där jag hittade hur jag kunde fixa släden på min egen dragkedja på 30 sekunder. Den behövde inte ens bytas ut!
How To Fix a Broken or Separated Zipper
Hoppas någon mer kan ha nytta av denna!
Sådant har väl småbarnsföräldrar sysslat med sedan blixtlåset uppfunnits, eller åtminstone bävernylonöverallen :).

Inte svårt att komma på själv, men filmen missar en viktig sak: den lämnar en fortfarande öppen ände "bakom" löparen i dess öppna läge, och där kommer blixtlåset ofelbart att gå upp när löparen dras upp mot stängt läge, med risk för att blixtlåset blir definitivt förstört.
Man måste antingen dra ut löparen helt i den änden (bäst), eller, om det inte går (t ex för att blixtlåset är insytt på ett oåtkomligt sätt), säkra den lösa änden genom att sy/tråckla/smälta ihop den (nödlösning). Det får alltså inte förekomma några öppna tandrader "bakom" löparen i öppet läge.

En löpare som man upprepade gånger fixar till på det sättet blir så småningom permanent utsliten p g a materialutmattning, och då är det dags för tangos tips :)
 
Går att trycka ihop om i mettal med en tång ett litet ńyp´på båda sidor av bygel men eftert en stund är problemet åter en ny löpare är bästa alt men till slut går ´taggar ´ av där det anv mest eller där det spänner i blixtlåset.
Tar nog mellan 15-30 min för en van person men dessa tyger är ej lätta att hanskas med och en liten provbit kan behövas för att ställa in maskinen dvs man får sy en prov sträcka och justera trådspänning och matning.
Ej spec svårt på vanliga tyger att byta blixtlås om man övat lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Tetraone Går det att lästa ut en goretexkänga? Kläder 0
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Mija F Hydratic IQ - går det att använda till nåt? Kläder 2
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9
martinohlson Haglöfs Foss går sönder! Kläder 6
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
Leif_ivan Kan man inte laga en sula som släppt? Kläder 17
76 Laga kängor? kort om tid Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Henriko Laga byxor? Kläder 5
x-79 laga reva på byxbenet Kläder 1
MBac Laga membranjacka? Kläder 18
Kalle Sigurd Reva i skalplagg - Hur enklast laga Kläder 12
Jocke B Laga Rocketeer-byxor? Kläder 2
sandwichman Laga hål i GORE-TEXjackan. Kläder 7
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
flamma laga reva Gore-Tex tyg. Kläder 2
mattiase Laga GoreTex-brallor Kläder 4
lod Laga Skor Kläder 1
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
laga goretex-jacka?! Kläder 2
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.