Haglöfs skaljacka

Hej har hamnat i ett dilemma! Köpte för tre år sen en mycket fin och dyr fjällräven skaljacka som det inte har varit annat är fel på. Efter jag för tredje gången skickat tillbaka jackan för reparation fick jag nu till svar.
-jackan läcker på princip hela ryggen, vill du ha tillbaka jackan eller vi du ha ett presentkort på Team sportia på 2000 kr.

Hmm en jacka som inte håller tätt är ju värdelös så det får bli presentkortet.

Fråga 2, Nu har jag ett presentkort på team sportia på 2000 kr och är i behov av en riktigt bra skaljacka som ska med på åtskilliga fisketurer och fjällvandringar. För att få en bra jack måste jag antagligen lägga till några tusen och det är ok, men team sportia har inte så många olika leverantörer. Den enda som verkar intressant är haglöfs som jag inte har speciellt mycket relation till.

Finns det någon som kan tipsa om en bra Haglöfs skaljacka, som verkligen gör jobbet!!

Tack på förhand
 
Jag kan inte tipsa om någon specifik jacka men jag har goda erfarenheter av de två jag haft/har.
Den försata H-jackan jag köpte använde jag i ur och skur i drygt 10 år, sommar som vinter. Jag använde den i långt över 500 dagar innan jag till slut slängde den. Då hade jag bytt kardborreförslutningen i ärmsluten och låtit byta dragkedjorna under armarna.
Den Haglöfs Spitz jag har nu gillar jag skarpt och är den skaljacka jag använder mest. Köpte den för drygt 2 år sedan så den har uppskattningsvis använts 50-100 dagar (förutom att jag använt den på stan, till jobb etc) och den visar inga synliga tecken på slitage än.

Min slutsats är att om du väljer rätt modell för dina användningsområden så blir du nog inte besviken, kvaliteten verkar det i alla fall inte vara något fel på.
 
De har lite ojämn kvalitet. Liningen i ärmarna har släppt/ fransat upp sig efter bara två vintrars kontinuerlig användning men det var 2010. Använder fortfarande jackan så den får godkänt ändå.
 
Eftersom jag generellt föredrar prisvärda produkter slår jag gärna ett slag för Didriksons. Jag har två olika skaljackor från Didriksons, en för vinterbruk och en tunnare för vardagsbruk. Ingen av dem har gjort mig besviken än så länge efter ganska flitigt användande.

Eftersom Didriksons jackor generellt sett inte kostar 4-5000 kronor verkar inte heller någon vilja köpa dem och ofta hittar man dem på 50% rea, vilket givetvis passar mig ännu bättre.
 
Intressanta tankar, var i dag och provade en SPITZ II JACKET och den satt som en smäck, dock var priset en aning saftig. Funderar på om någon har testat RIOT II JACKET. Den är lite billigare.
 
endo

Testat haglöfs endo? Har gore-tex nya active membran som andas riktigt bra (i verkligheten också).

I tyget känns den inte lika prasslig som paclite jackorna och inte lika slitstark som pro shell jackorna.

Kvaliteten känns som med de flesta haglöfs produkterna väldigt bra. Den har en hel del fina detaljer som jag gillar. framförallt stretch-ärmslutet som är riktigt skön.

Priset är några hundralappar mer än presentkortet och brukar ligga på runt 2400.
 
Höglöfs

Jag köpte en Haglöfs jacka förra året och jag finner att det är en mycket bra jacka. Jag köpte en UTVAK JACKET som jag verkligen kan rekommendera. Så om du vill ha en bra skaljacka tycker jag du ska vänta tills den kommer ut på rea :) Jag läste att Mattias Hargin
använder haglöfs kläder, det måste betyda något i alla fall. jag köpte min Haglöfs jacka här när det var rea vilket kändes mycket bra!
jag svarar gärna på frågor om min jacka :)
 
Tänk på miljön

Tycker att haglöfs bara blir sämre och sämre. Deras kvalité passar inte riktigt in på prislappen. Och så tycker jag att man ska hålla sig borta från gore-tex och andra membran som är fulla med gifter. Är man nu en person som gillar djur och natur så ska man inte ha kläder som innehåller skit som kan skada det man gillar.
Självklart är det svårt att hitta kläder som miljön eftersom alla plagg påverkar lite, men jag tycker att man ska köpa så miljövänligt som möjligt. Nu kan jag inte Team Sportias sortiment med mitt tips är att komma efter någon hyfsat miljövänligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Martin Fjäderlätt 175 gram skaljacka från Haglöfs Kläder 21
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.