Vindskydd runt göteborg

Tjo! Jag tänkte dra mig ut och promenera i ett närbeläget naturområde i göteborgstrakten med lite vänner. Då många av dom är bekväma av sig bestämde vi oss för att försöka sova i ett stockvindskydd. Vilket leder mig till min fråga, Någon som kan berätta om var dessa finns att finnas? Områdena som var påtänkta i första hand var sandsjöbacka eller vättefjäll.
Förövrigt undrar jag varför lantmäteriet inte sätter ut vidskydd på sina kartor, det känns väldigt osmidigt...
 
Tack så mycket, just den har jag faktiskt sett sedan innan. Men tanken var att vi skulle försöka gå lite längre, och försöka undvika sjöarna då vi vart där mycket innan
 
En ytterst trevlig sida, nästan förvånad över att utsidan inte har gjort något liknande. Hittade dock ingenting där.
 
Sandsjöbacka har ett fint vindskydd som jag bor i ibland. Det ligger vid en liten tjärn som heter One mosse och har en bra fast eldstad. Ved finns att hämta en bit nedanför vindskyddet.
Det finns många angreppsvägar dit och det är bara att välja hur långt man vill gå.

Jag fick min karta av biblioteket i mölndal, annars kan du pröva att ringa någon på västkuststiftelsen.

Fredrik
 
Sandsjöbacka har ett fint vindskydd som jag bor i ibland. Det ligger vid en liten tjärn som heter One mosse och har en bra fast eldstad.
...
Fredrik

Om det är samma vindskydd som jag brukar besöka så har det nackdelen att det är lite FÖR lättillgängligt... senast var det fyra barnfamiljer med "tillbehör" där samtidigt som oss.

/M
 
Ja, det har jag också råkat ut för. däremot har jag aldrig behövt trängas med någon vid övernattning. Dom flesta drar sig hemåt vid middagstid. Som tur är går det inte att ta sig dit med moppe vilket förskonar stället från festande kids vilket är normalt runt Sisjön tex.
Jag brukar campa där på vintern iblad sist i en halv meter snö och -20. fritt från både folk och mygg :)
 
Jag gick till två av vindskydden i Vättlefjäll i nu i helgen, det i norra änden av Kroksjön samt dito på Gäddevattnet. Båda var mycket fina. Det vid Kroksjön hade gott om ved i en skjul 50m bort och låg väldigt fint på en liten hälla. Trots att det bara är en dryg kilometer från parkeringen så tror jag nog att man får vara relativt ensam där. Tror de flesta kommer söderifrån in i Vättlefjäll, och då ligger Gäddevattnet närmare till hands. Vad gäller Sandsjöbacka så är det nog mer trafik till vindskyddet vid svarttjärn än det vid one mosse...
 
Ha ha, ja det ska jag göra. Har spanat på säckarna på northstar.se. Verkar prisvärda. Lägger min röst i sådana fall på ett av vindskydden i vättlefjäll. Rena och fina, och mkt ved...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.