platser runt göteborg?

Holmesjön i vättlefjäll är en av mina favoriter, du får dock gå i ca en timma på grusväg innan...
/Petri
 
Området runt själva sjön Bergsjön har jag för mej är fint och om man går därifrån på stigarna ned mot Partille så finns fina klätterklippor.

/M
 
Jag tycker att i mitt närområde så trivs jag bäst runt kroksjön och björsjön i vättlefjäll, där även fina vindskydd i direkt anslutning till vattnet. Om man har möjlighet att ta sig längre ut är svartedalen en höjdare.

//Jocke
 
Naturreservatet Bokedalen nära sjön Aspen är väldigt fint. Man kommer dit lätt med pendeltåg till Jonsered, hållplatsen ligger 20 meter från en infoskylt med karta. Det ligger inte helt kloss i kloss med Aspen, men det finns ett par mindre sjöar som man kan gå till från pendeltågshållplatsen (några kilometers vandring nordöst längs led). Man kan för övrigt gå till Aspen också (en km?), och bada eller så.

Delsjöområdet är också fint. Med utgångspunkt i Skatås kan man nå Härlanda tjärn, Delsjön och lite andra småvatten.

Svartedalen, Sandsjöbacka och Vättlefjäll har jag inte sett ännu.
 
Finns fina områden i södra delen av Mölndal ute vid Lindome, området heter Tycksåsberget & även Hallandsleden går där, man tar sig upp till Lindomeskyrka inte långt från pendeltåget, går även buss från pendeltåget nästan till kyrkan. Så går man cirka 2-3 km, tar cirka 20-30 minuter. Finns massor av fina sjöar bland annat Storasjön, Abbortjärn, Gövättnerna, Stora Djursjön, plus diverse mindre sjöar, viddskydd finns på några av sjöarna, men ni skulle ju bygga eget!

Sen har ni ju Sandsjöbacka naturreservat, Ta pendeltåget till Lindome Station & gå över till Gastorp & sedan vidare till Torkelsbohög sen är ni inne i reservat, man kan också ta bussen 767 från Lindome station mot Snipen, hoppa av vid hållplatsen Dunsered eller Kimmersbo & följ Sandsjöbackaleden, den går från Särö till Sisjön, via Torrekullaleden & nära Balltorp. Dessa fina sjöar finns Flaksjö (bra fiske), Lillesjö, plus diverse fler, kan inte räkna upp alla… och så mina två favoriter One Mosse & Svarttjärn, båda med färdiga viddskydd & eldstäder & kommunen har även huggit upp ved till dessa vindskydd. Har fler bra tips att ge dig Jonny hör av på telefonen så berättar jag mera…

Och ni andra är också välkommen att ställa frågor om södra delen av Mölndal vandringsleder & sjöar

Mvh Tommy
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.