Vill börja med klättring (Halmstad)

Jag skulle vilja börja med klättring, men undrar om det är försent att börja när man är 24 år? Är det många som börjar i denna ålder?
Hade varit kul om fler i min ålder varit intresserade av att börja nu till hösten!

/Jossan
 
Aldrig försent

Tar mig själv som exempel, gick grundkurs i våras (Linköping), som 43 åring.
Deltagarna på kursen var väl mellan 18 och ca 45.
Så kör hårt bara!
 
Själv började jag för ungefär ett år sen när jag fyllt 30. Klättring kan utövas av alla oberoende av ålder. Det går det att träna upp sig rätt snabbt också. Sätt bara upp ett tydligt mål och pusha dig till det.
 
För sent som 24 åring? Absolut inte... Jag började när jag var 31... Jag kanske inte kommer att kunna klättra 8:eek:r men det gör mig inget. Man kan komma ganska långt ändå enbart på att klättra, utan att syssla med något klätterinriktad träning... även som 30+ :)
 
Du är varm välkommen til oss på Halmstads klätterklubb (HKK)! :)

24 år??? Då är du ju bara barnet ju!!!?? ;o)

Skojjar bara... Själv tog jag tag i saken och började klättra för bara några år sedan, är 38 bast nu så... eeeh... gissa vad jag anser om åldern?? ;o) ;o)

Allvarligt talat så kan jag inte tror att du har begränsat särskillt mkt av din maxpotential i den åldern! Jag skulle tro du har "allt" kvar att prestera om du nu vill prestera "stordåd" eller tävla o dyl. 24 år är näppeligen någon ålder i denne sporten.

Titta över när verksamheten drar igång i slutet på denna månaden, så lovar jag att vi ska ta väl hand om dig! :) Från att ha varit en rätt boulderorienterad klubb tycker jag mig ana en viss breddning i klätterintresset på klubben. Tror nog du ska kunna finna dig tillrätta och hitta rätt i klätterdjungeln (träsket?) hos oss.

Hälsningar
Farbror Jörgen
 
Vad skönt att höra!

Vad skönt det känns att det är varierande åldrar.. Jag försökte ringa HKK idag, men det var semesterstängt ja =) Jag hör av mig eller tittar förbi, vilket som är bäst såfort det öppnar igen!

Tack för att ni svarade.. Nu känne rjag mig jätteung =D
 
Eeeh... vadå känner??? Du ÄR jätteung (vafan t o m jag är ju ung ju ;-) ) .

Jisses... vad är det för värld vi lever i som får 24åringar att tro dom är gamla..??? Vad kommer härnäst? 10-åringar med medelålderskris??

...skojjar bara med dig, joseri, förstår vad du menar.

Hkk drar igång igen 26aug: www.hkk.nu

Välkommen! :)
 
De älsta klättrarna jag träffat var närmare 80 bast, de höll på att rensa en led som de gjorde nytur 1963. Den ena gnällde över att den andra var lite långsam, men klättra var inget problem...
 
Om du menar inomhusklättring så går det bra att prova på att klättra innan du går en kurs. Bouldra kan du alltid göra, och vill du klättra på topprep så brukar det gå att ordna att någon som jobbar i receptionen säkrar dig en eller ett par leder.

Utomhus på klippa gäller var och ens personliga ansvar, finns inga krav på några kurser där, däremot avråder jag bestämt (väldigt bestämt..) ifrån att försöka lära sig klättra på klippa utan sakkunnig handledning/ kurs eller motsvarande! Att börja med att titta in på klubben och få vägledning därifrån är väl den bästa start jag jag kan komma på. Vet inte om det finns någon plan på klubbaktivitet i grötvik (ett gammalt stenbrott som blivit hemmaklippa för hkk) planerad till hösten, det var en i våras - men utöver det vet jag inte. Men jag tror att det fanns med lite selar o skor med från klubben så nybörjare utomhus kunde prova på med kompetent vägledning. Kanske återkommer i höst, jag vet inte.

Tims råd att klänga runt (bouldra) på något närbeläget klippblock är spot on, var nu bara lite försiktigt så du inte dråsar o slår dig... Lättare hänt än man kanske väntar sig som nybörjare. ;-) Tro mig jag har mer än en gång föpplat till det när jag stått o kännt på insteget till en led innan jag knutit in mig... *oops* ..man rullar iväg med rätt god fart även från ett litet baklängesfall från 30 cm, jag lovar.. Inte svårt att slå sig alls. :)
/Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
tank Börja använda kilar Klättring allmänt 8
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.