Börja använda kilar

Som rubriken säger, jag tänker börja använda kilar, öva medans jag hänger och klättrar topprep, prova från mark, använda som 3:e eller 4:e säkring vid topprep. Så småningom vill jag ju kunna leda och så, om ett år kanske, men jag undrar om det är någonting jag bör tänka på nu i början?

Kur hanterar man kilar och karbiner, får man slå en karbin rakt i vajern eller ska man helst ha någonting emellan osv.
 
Jag rekommenderar väldigt starkt att klättra med någon som kan, eller helst att gå en kurs i klippklättring, t.ex. med Per Willén.
 
Jag tycker man kan lära sig saker på många sätt. Läsa böcker, hänga på forum osv - ambition och fallenhet (förlåt) avgör hur mycket man tillgodogör sig.
Men jag håller i det här fallet med ovanstående.

Klättra med nån som kan lära dig, nån som verkligen vet vad han/hon håller på med, och har du ingen sån kompis, så börja med en kurs. Det finns gott om auktoriserade instruktörer. Kolla på SKF:s hemsida.

DVD:n "Jag klättrar" är jättebra, som introduktion eller påminnelse, men börja inte klättra på kil utan att ha gått kurs (eller med en kompis om du känner nån på "instruktörsnivå")
 
Hösten det året jag börjat leda på kil blev det kallt och jag förföll till Aid-klättring, flera av de placeringar jag använt under sommaren höll inte för en bounce-test. Värsta händelsen var när jag rippade en wallnut 6a som såg solid ut det visade sig vara kristaller som var skitiga och ytan hade sett ut som riktigt solid sten. Det är nog många därute som klättrar på kil som aldrig faller på sina kilar och gör bäst i att låta bli.

Det jag vill säga med detta är att träning är oerhört viktigt för att få ordning på trad mellansäkringar, aid är ett bra sätt att få mycket träning.
 
Du och trådstartaren har förstås en god poäng i att det är bra på att öva på egen hand! På samma sätt som jag påstår att man inte ska börja leda på kil utan goda instruktioner från någon som är med på plats kan man nog också säga att detta inte i sig är tillräckligt.

Övning, engagemang och en hel del "fantasi" krävs nog för att göra hyfsade bedömningar av sina placeringar.
 
Har inga som helst planer på att börja leda eller nått sånt just nu, tänker bara börja öva. Ingen, inte ens jag själv ( :) ) kommer hänga i mina kilar för tillfället.

Känner tyvärr inte en enda själ här i göteborg, så det får bli kurs för min del skulle jag tro. Så jävla dyrt bara när man vill ha alla sina pengar till semester o klätterutrustning :p
 
tank; sa:
Ingen, inte ens jag själv ( :) ) kommer hänga i mina kilar för tillfället.

Där tycker jag nog att du gärna ska ta Karl-Johans råd och visst hänga i dina kilar, på ett ändå säkert sätt. Aidklättra är jättebra och du kan kombinera detta med ett topprep och clogging, t.ex. om du vill testa dig fram. Det innebär ju att du gör en noggrann bedömning av varje placering och sedan belastar den, åtminstone med kroppsvikt, mycket lärorikt.
 
Min tanke var att säkra i markhöjd, och sedan lyfta mina fötter från marken till att börja med :) Sedan hänga mej i dem medan jag topprepar, sen får man ta det långsamt och säkert frammåt därefter. Ska göra lite efterforskningar i det där med kurs o sånt, kostar ju ofta 1000 o uppåt att gå kurs en dag...
 
Att bara gå runt och lägga kil är givetvis ok, men du vet inte om de är bra eller dåliga innan du lärt dig vad en bra eller dålig placering är. Därför bör du antingen gå en kurs, eller få hjälp av någon med erfarenhet. Ett bra sätt är att få följa på någon som är erfaren, eftersom du då kan iaktta och se både var det går att hitta placeringslägen och hur kilarna sätts i dessa lägen. Sätt ut en annons, de flesta älskar ju att leda och blir jätteglada över att få med sig någon som är nöjd med att vara andreman en hel dag.

Jag skulle lägga pengarna på en kurs, och sen köpa ett kilknippe (som inte är så dyrt). Innan du köper fler och dyrare prylar brukar man kunna låna från sin repkompis för att testa sig fram till vilka saker man vill ha. Hjälm bör du förstås också ha om du ska tradklättra. Men spring inte iväg och köp allt direkt, utan prova och välj sedan de saker du trivs med.

PS Direkt svar på din fråga om karbiner: om du bara ska provbelasta kilen i marknivå kan du ha en karbin direkt i vajern och sedan rep/slinga i karbinen. Ska du klättra med sakerna behövs ett karbin-slinga-karbin set. Slingan mellan karbinerna kan vid tradklättring med fördel vara en 60-slinga (som kan kortas eller nyttjas i sin fulla längd beroende på ledens utformning). Att bara använda rena quickdraws är oftast inte lämpligt, eftersom trad-leder sällan går helt rakt och du då får för mycket repdrag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Jmhe Börja bygga Tradrack Klättring allmänt 19
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
Nyback Börja klättra Klättring allmänt 13
Kolkritan Börja bygga tradrack Klättring allmänt 19
joseri8407 Vill börja med klättring (Halmstad) Klättring allmänt 21
fraewu Börja klättra - uppdatering Klättring allmänt 2
Freja82 Börja klättra Klättring allmänt 4
Ticken Tips för en som vill börja klättra utomhus? Klättring allmänt 7
Makini Börja klippklättra Klättring allmänt 3
Natalia Jag vill börja klättra! Klättring allmänt 4
thelleberg kostnad för att börja klättra Klättring allmänt 6
fujim Jag vill börja, hur och var???? Klättring allmänt 1
Jag ska börja träna, kanske, Klättring allmänt 1
Bloggomann Newbiefråga - använda träd? Klättring allmänt 19
way Använda Petzl Microcender som firningsbackup? Klättring allmänt 6
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Hissmusik Kammande kilar av tyg Klättring allmänt 1
Erik af Essingen Återkallning av kilar från Wild Country: Klättring allmänt 0
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
magwo Varför offset-kilar är så bra Klättring allmänt 16
Deadpoint Off-set kilar? Klättring allmänt 82
sasq Testa sina kilar Klättring allmänt 15
peon Hur länge håller friends/kilar? Klättring allmänt 10
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Söderström Kilar Klättring allmänt 30
Elof Kilar Klättring allmänt 7
T.H Kilar smidigast över axlen eller i selen Klättring allmänt 11
christofferv kilar Klättring allmänt 7
kofalla Rock Empire kilar! Klättring allmänt 6
PeAC ledgraderingar o kilar Klättring allmänt 2
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
Vandrare ABC-kilar? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.