Vilket skodon passar fjällen?

Håller med säger jag som brände upp mina sista gummistövlar år 2000. Köpte faktiskt ett par billiga Tretorn för ett par år sen för hundpromenad osv. Blir fort fuktigt för mig och inget för vandring men nog skulle det funka till nöds.

Priset är väl en avgörande faktor också. Använder man ett par 3000 kr kängor en vecka om året, som en del gör, så är de verkligen inte prisvärda. Om man anser sig ha mer nytta resten av året av ett par stövlar, så är det bättre att lägga litet extra på ett par ordentliga vandringsstövlar och gå i dem både i fjällen och när det regnar hemmavid. Själv kör jag mina skalkängor vid alla dessa tillfällen, gummistövlar har jag sällan haft tills jag köpte ett par billiga på rea förra året, mest för att kunna dra på och av lätt när jag jobbar ute i trädgården och springer in med jämna mellanrum. Men de funkar nog inte så bra till vandring, de sitter inte tillräckligt bra på foten.
 
Rätt svar är varken stövlar eller kängor utan amfibieskor:
http://www.sportamore.se/produkt/26533-salomon-techamphibian-3-m-svart

Med neoprenstrumpor funkar amfibieskor perfekt, det är bara att gå rakt igenom även djupa vad och även om man blir lite kall så är det bara att gå vidare och så är man varm inom någon minut.

KjellF

Dom är ju väldigt låga måste komma in vatten direkt nästan eller? Hur torkar du dom på tältturer på ett effektivt sätt?
 
Som jag tror att alla skriver - fast uttryckt med andra ord: det beror på dina fötter, vilken typ av terräng man ska gå i, temperatur och hur blött det är. Och vilket fäste du vill ha...

Har provat lundhagens skalkängor, och flera varianter av låga vandringsskor.

Om jag ska gå när det är varmt och torrt, så "vinner" en enklare och luftigare gympadojja.

Men om man är ute och det är strax över nollan, och 5-10 cm vatten... Som det var i årets vandring i jämtland ... Frös hund pga kalla och blöta fötter.. Köpte ett par nya lundhages skalkängor på vägen hem.... Om jag fettar in ordentligt har jag aldrig haft problem med läckage.

Fästet är en annan parameter. Testade icebugs vattantäta sko, och har även deras vinterkänga. Ojämförligt bra grepp på alla underlag. Men lågskon var vattentät bara i en vecka, så när jag kom till fjällen kom det in vatten överallt....

Gillar inte att traska omkring med blöta fötter, så skalkängan är nog min bästa kompromiss. Men bara för att det är rätt för mig, så är det ju inte det för alla!

//Peter
 
Inte helt självklart detta. Kängor är egentligen ett rätt tungt alternativ att lyfta ett antal tusen gånger om dagen på en tur. Då är det skönare med en enklare sko. MEN mitt problem är att jag verkligen avskyr att vara våt om fötterna, oavsett om jag fryser eller ej.

Om det finns risk för fukt på promenaden, så åker mina Lundhags Scout på. Jag upplever inte att de är styva på ett obehagligt sätt, men så är de också 10+ år och väl ingångna. Mina fötter är torra även efter en hel dags vandrande och plaskande i ösregn. Möjligen kan kängorna vara lite fuktiga på insidan av avdunstande svett. Jag kan korsa bäckar under skafthöjd utan att stressa och utan läckage. Men så gillar jag också att efter varje tur ha lite mys med dem i tvättstugan där de rengörs, varefter de får torka några dagar innan de får en rejäl omgång infettning. Här tar ju så klart lättskötta gummistövlar poäng. Men jag gillar verkligen mina kängor, så det gör mig ingenting att sköta om dem, det blir lite som en förlängning av turen.

Skor och kängor med membran har jag testat för vardagsbruk i flera olika kombinationer men har med tiden fått läckage i samtliga! Jag vet inte varför, det borde inte vara så komplicerat att göra en torr membransko, men jag verkar ha haft en kopiös otur. Har man flax med andasmaterial, kan säkert sådana kängor vara ett alternativ.
 
När jag skulle vandra i Jotunheimen 1994 (jag flydde från min 50-årsdag) var det första gången utanför Alperna. Jag läste på i en tysk bok som radade upp för- och nackdelar med stövlar och kängor. Efter avsevärd tvekan valde jag att fortsätta med kängor som jag var van. Det visade sig att ingen jag mötte använde stövlar! Med tiden har jag gått över till lätta kängor, viktsklass sådär
1.1 kg - det finns flera modeller. När mitt sista par pajade i Schweiz för två år sen gick jag till en sportaffär i Splügen och där fanns bara relativt tunga kängor. Då bestämde jag mig för att pröva låga skor, i detta fall av märket Salomon, 9 hg (hälften mot Meindl Dovre Extrem). Sådana skor har jag nu haft i Alperna, Pyreneerna och fjällen (två turer där, sammanlagt 16 dar) och kan inte tänka mig annat. Och då är jag alltså 69 år, med relativt sladdriga fotleder och dålig balans.
 
Ja det går ju och gå med låga skor speciellt om man man byggt upp muskulaturen runt foten och är lite medveten om resultatet att trampa snett.
Med bra damasker kan man få lite kängfunktion.


Å andra sidan trampa snett med hög känga kan skada knäleden istället.
 
Går med syncro tillsammans med damasker och det känns lite som att forsa fram med stridsfordon 90 över sten och mindre vad. Har svårt att förstå vitsen med att ha bra kontakt med underlaget när man har tung packning på ryggen. Tycker det är obehagligt att gå utan stöd för fotlederna i stenig terräng även utan ryggsäck.

Största fördelen med damasker är att man inte skitar ner byxorna och drar in allt i tältet när man slår läger. De skyddar iofs även mot att vatten ska tränga in över kängkanten.

När jag testade kängorna som nya så tog de in lite vatten men efter många rikliga infettningar så är de täta. Var faktisk och bäckmetade i dag med vatten konstant över cellgummit under lägre tid och de höll fötterna torra.

Gummistövlar har jag liggandes i bilens bagage för att rädda lågskorna och kostymbrallorna vid akuta skogsutryckningar.

Det är knappast en tillfällighet att de flesta har övergått till kängor. Men va fan det gick att fjällvandra även på min fotografidol Borg Meschs tid (Syns ej på bilden men jag antar att gummistövlar inte fanns då):cool:
 

Bilagor

  • 19143_7_025_00000422_2.jpg
    19143_7_025_00000422_2.jpg
    63.6 KB · Visningar: 1,050
Själv så har jag gått fyra Fjällräven Classic på raken med Salomon XA Pro 3D Ultra Gtx och har aldrig haft problem med fötterna.
 
Hej,
på vandring (jag går mest över 1000 m höjd i stenig terräng) så föredrar jag mina Crispi Besseggen kombinerat med damasker i Gore Tex.
Måste jag vada så byter jag till sandaler eller simskor och då blir det dessutom utan byxor.

Mina Syncro High tycker jag duger bäst till kortare turer i jaktmarken.
 
Såg jag rätt att Beseggen är fodrad GTex? Det var därför jag skrotade mina gamla Meindl och tyckte mer att just den typen passar bättre för dagsturer. Blöter man ner sig på en 5-dagars höstjakt i tält så går de ju "aldrig" att få torra (även om man tom bor inne över natten).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
curadon Kebnekaise - Skodon Fjällvandring 1
casimir Skodon Jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skodon för Grönlandsvandring i augusti? Fjällvandring 1
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
nsidirop Känga som passar stor stortå Fjällvandring 2
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.