Häst till högfjällen

Hej!

Söker lite tips och erfarenheter om häst med på högfjällen.
Hittade väldigt lite online, så provar skriva här.

Min bättre hälft har en förhoppning om att ta med sig sina fullblod upp till sommaren.
Tänkte först skaka av mig det som en löjlig ide, men ju mer jag tänker på det ju mer känns det genomförbart.

Min tanke isf är att följa dalgångar för att ha access till naturligt beten.
Binder de för natten med markankare och lite längre lina. Undviker befolkade leder och vanliga rutter för att undvika belasta leder och få den där äkta vildmarkskänslan. Har inte sökt regler för nationalparkerna men misstänker de stör djurlivet för mycket, så planen skulle vara att hålla sig en bit utanför, sikta på nordsidan på dalgångar runt 800-1100m höjd och göra en längre rutt baserat på terrängkartor, och ha möjlighet till avsteg om nått skulle störa.

Får förmodligen ta väldigt optimerad packning för att hålla vikten nere, har de svårt att hitta bete får man söka sig ner mot lägre mark. Räknar med att leda hästarna en hel del och får noggrant kartlägga terrängen i förväg eller räkna att planera om, beroende på hur det går att komma fram. Sätta gps spårning om de skulle bli skrämda och slita sig.

Vad tror vi, succe eller flopp?
 
Jag vet inget om hästar i fjällen själv, men det finns ju företag som anordnar ridturer i fjällen, du kanske kan höra av dig till ett sånt företag med dina frågor? Ett jag känner till är Rid i Jorm.
 
Med tanke på hur mycket en häst äter per dag lär det inte bli långa sträckor var dag om ni ska gå med dem.
En normaldag för en häst är väl sova 6-8 timmar, äta 12-13 timmar så kvar blir kanske 4 timmar inkl raster.
Det kommer ju inte att ligga höbalar längs sträckan och så värst mycket kraftfoder lär ni väl inte bära med er.
 
Med tanke på hur mycket en häst äter per dag lär det inte bli långa sträckor var dag om ni ska gå med dem.
En normaldag för en häst är väl sova 6-8 timmar, äta 12-13 timmar så kvar blir kanske 4 timmar inkl raster.
Det kommer ju inte att ligga höbalar längs sträckan och så värst mycket kraftfoder lär ni väl inte bära med er.
Nu vet jag mycket lite om att färdas med häst, men förr i tiden var det ett snabbare färdsätt än att gå till fots.
 
Ingen aning om vad hästar äter eller hur mkt, men kan tänka mig att det är det som begränsar ? Det är ju ganska knapert med växtlighet på kalfjället, gillar dom lappljung och miniblommor ?
 
Förutom alla andra svårigheter så kan jag tillägga:
1. Blockterräng - svårt för hästar och ibland svårt att hitta en omväg.
2. Stora myrar - kan vara så sanka att hästen sjunker igenom ytskiktet.
3. Mygg och knott i oanade mängder.

Annars är idén spännande, låt oss få veta hur det gick.

PS Dom som har ridverksamhet i fjällen har i förväg rekat vilka vägar som är framkomliga och ofta även ställt i ordning lägerplatser. DS
 
Nu vet jag mycket lite om att färdas med häst, men förr i tiden var det ett snabbare färdsätt än att gå till fots.
Då red man längs förutbestämda rutter oftast och hade foderstopp med mer energirikt foder än du hittar på fjället och ofta byttes hästar längs vägen.
Det var inte ovanligt att rida med handhäst och växla mellan hästarna för att spara på dem.
Och jag tvivlar på att folk förr satt så värst länge i sadeln åt gången.
Ponnyexpressen är mycket saga och en gnutta sanning.
 
Inte för att vilja grusa men finns någon sjukdom som kan överföras mellan ren och häst, i fall de skulle hamna i samma område? Vill ju varken att hästar eller renar ska fara illa. Sjukdomar brukar väliofs vara hyfsat artspecifika men jag är inte veterinär, kolal detta med de som redan rider i området.

/Patrik, som ridit dagtur på islandshäst i Jämtlandsfjällen och det var en fin upplevelse
 
Jag känner till några som har ridit med övernattning i Jämtlandsfjällen. Jag minns inte några detaljer om deras ridtur, men ändå verkar det möjligt att vara ute åtminstone några dagar, så det är nog värt för er att söka vidare om mer information.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.