Hund i fjällen

Jag undrar lite hur det funkar med hund i fjällen och vad som anses ok och inte. Finns det område där hundar inte får vistas? Är det koppeltvång överallt? Har svårt att tänka mig att alla hundar går kopplade i fjällen (även om de kanske ska det). Jag tänker i första hand på att vi inte vill störa djuren som bor där men vi vill ju inte heller stöta oss med någon genom att stövla in och bete oss som vi gör hemma så vill höra era tankar :)

Jag har en bordercollie som jag ska vandra i Jämtlandsfjällen med nu i juli. Nere i Skåne går han lös mycket, springer lös med mig när jag springer i skogen och det fungerar alltid väldigt bra. Vi har bott i vilttäta områden och vistats mycket i skogen. Han har umgåtts (stirrat på) kaniner och höns, undviker större djur som får, kor och hästar och är ointresserad av vilt. Jag har lärt honom att skvallra (tala om när han ser något) och kommer direkt om jag kallar på honom. Han går i princip aldrig iväg från mig men tycker om att känna vinden i håret när han springer fort.

Hör gärna vad både folk med hund och utan har att säga om saken. Om ni har andra smarta tips om hund i fjällen så vill jag gärna höra dem också. Har vandrat en del med hund här nere och gått i fjällen med min gamla rottweiler för nio år sen men alla tips är värdefulla. Tack för era tankar!
 
Vi hade med vår hund, en japansk spets, med tre veckor i fjällen förra säsongen. Hon är också van att hemma gå lös, inte särskilt intresserad av andra djur, fåglar, människor osv. Men hon var lös kanske hälften (eller ngt mer) av tiden vi var ute. De områden vi såg att det fanns fågelungar, vi såg renar eller andra djur eller helt enkelt när det var mycket folk kändes det bättre att ha henne i koppel.
Vi hade henne mer i koppel i början för efter ett tag vande hon sig med att inte springa omkring så mycket och vilade mer på rasterna. Då var det inte lika nödvändigt att hålla henne nära med hjälp av koppel för det gjorde hon så bra själv.

Vissa områden måste hunden vara kopplad, det kan man kolla på länsstyrelsens hemsida. Minns inte hur det är i just Jämtland men vi mötte folk med lösa hundar även på "förbjudna" ställen förra året så jag är inte så säker på hur hårt det är. Är man bara trevlig o har kopplet nära till hands om någon skulle säga ngt så brukar det inte vara något problem. Vi mötte bara någon enstaka som gruffade lite.
 
"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Där står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig."

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Edit: Den bollen var man tvåa på :)
 
Okej, så vad jag förstått är det fritt fram att ta med hund till Vålådalen och det är allemansrätten som gäller. Jag kollade på föreskrifterna för Vålådalens naturreservat men hittade inga extra regler kring hundar.


Är det någon som vandrat längre turer med hund som har koll på mat som väger lite/tar lite plats? Frystorkat? Mat som man lägger i blöt? Extra energirik mat? Visst finns det typ energibars till hårt arbetande hundar?

Tack för hjälpen!
 
Man kan krångla till det om man vill - oftast är livet rätt enkelt och hund i fjällen är inget undantag, så här ser jag på saken och liksom allt jag gör i alla sammanhang – ”hänsyn och sunt förnuft”.

Regler är av ondo men det finns ofta ett syfte, och det viktigaste - varför skapas regler - och här är två vanliga varianter:
  • Vissa människor saknar ”sunt förnuft”, den logiska följden blir att man missbrukar sin ”frihet” och samhället skapar regler för att dessa ska centrera sig i normalfördelningskurvan.
  • En annan är i övertalighet eller brist på arbetsuppgifter. Då skapar dessa kreativa människor regler och onödiga papper, vilka ur samhällets synvinkel bäst vore arbetslösa.

Sedan tillämpas reglerna olika av minst tre olika grupper, där grupp..:

  1. Saknas regler blir man vilse i pannkakan, regler måste alltid finnas, med massor med regler blir allt mycket bättre …”så jag och framförallt andra vet hur man på millimetern ska göra…
  2. Regler är bara till för alla andra, jag kör mitt race – m.a.o. det här är gruppen som regler görs för och de som också sämst också följer dem, därav ännu mer regler och straffsatser.
  3. Den 3:e här gruppen frågar sitt sunda förnuft och logiska omdöme, om en ev regel är tillämpbar, för mig, här och just nu, dvs varför den finns och om den bör följas just nu.

Och då till hur jag resonerar med t.ex. min hund i fjällen….

Med hund i fjällen är precis som hemma t.ex. i naturen. Har man ordning och reda på den hemma och den går kontrollerat lös, då funkar det också utmärk i fjällen. T.o.m. många gånger bättre t.ex. uppsikt, man ser och kan kontrollera ev händelser tidigare. Sen finns det så klart lägen där som hemma när det av olika anledningar är mindre lämpligt med ”lös” hund ex hundens säkerhet, hänsyn etc.
Men har man ingen ordning på den hemma så blir det inte annorlunda någonannanstans och då gäller ”kopplad i snöre” oavsett var man är tills någon uppfostrar djuret/matte/husse.

Sen finns det två varianter till, i vissa områden ”får” man inte ha hund. Det logiska här är då att inte ha hund där, men så enkelt ser jag inte på saken. Utan i vissa områden får ex. samer ha hund och då kan jag också ha det eftersom det tydligen inte ”är” så viktigt. Syftet här är att inte störa och gör min hund det så är det gravt olämpligt att vara där. Men stör vi inte så hamnar saken i ett annat läge.

Är det så att det istället finns områden där ingen ska ha hund, ja då ska såklart jag heller inte ha det. En sådan regel bygger på att inte störa, alls - (och här kan man fråga sig om folk överhuvudtaget bör vara där, men det är något annat)

Så kontentan för mig är…:

  • En hund ska ALLTID gå i ”koppel”. Det betyder att den antingen är mentalt kopplad (kontroll djur-ledare) - eller kopplad i snöre (om det är lite tjohejs i kommunikationen mellan djur-husse/matte).
  • Det finns så klart grader (tillförlitlighet) ”vid lösdrift” t.ex. om hunden inte/har vakt eller jakt i sig. Eller om den av annat sunt förnuft ”bör” vara kopplad med snöre, men det delen vet man eller bör man veta om man har hund.
  • Får ingen under inga omständigheter inte ha hund där, ingen, …kolla med länsstyrelsen vad som gäller om välj en annan plats. Om någon får ha hund där är det ok om den inte stör. Annars inte om den t.ex. t.o.m. skäller och lever rövare även kopplad med snöre.

M.a.o samma i fjällen som på hemmaplan - svårare än så behöver det inte vara.
 
Jo men då ser vi nog rätt lika på saken whynot.
Regler är ju till för att skydda naturen och eftersom jag tycker vi måste ta hänsyn till allt levande när vi vistas i den (annars också) så är det rätt självklart och inga regler behövs egentligen för att jag ska se till att störa så lite som möjligt.

Hatar den oprecisa måttstocken "sunt förnuft" men mitt sunda förnuft är nog fullt tillräckligt för att inte störa mer än nån annan med eller utan hund :)
 
Ja, det verkar som vi har samma syn på saken, och tyvärr hittade jag ingen annan lämpligt fras än "sunt förnuft" men... det viktigaste är ändå andemeningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
carina 2 Hund i fjällen Fjällvandring 9
hubbex Hund i fjällen Fjällvandring 2
tombjo Hund i norska fjällen och i närheten av kungsleden? Fjällvandring 8
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
tryffelsvinet Hund i fjällen Fjällvandring 2
Hund i fjällen Fjällvandring 4
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.