Vilken sovsäck med hydrofobt dun?

Har börjat kika lite efter en ny sovsäck. Har idag en Pajak 1z som jag är riktigt nöjd med, liten och smidig. Sambon saknar dock sovsäck idag och jag funderar om inte hon kanske får ta över Pajak-sovsäcken.

Har fått upp ögonen för sovsäckar med hydrofobt dun, men har inte riktigt koll på vad som finns. Söker därför efter tips på prisvärda sovsäckar som matchar mina önskemål.

Jag vill ha en dunsovsäck som har komforttemp runt 0-4 grader C, hydrofobt dun. Den måste vara en större modell då jag är 195 cm lång.

Har kollat på Marmot hydrogen long. Söker tips på fler. Vilken dunsovsäck med hydrofobt dun ger mest för pengarna idag? Vill gärna hålla mig i prisklass under 3000kr.
 
Tack för tipset, kollade på precis den säcken och mejlade ett par frågor till dom igår =)

Vet du vad frakten blev när du köpte din?

Kanske lutar det mot en Marmot Hydrogen ändå, skiljer inte mycket ifall det då blir 270EUR + ev frakt för Culumbus, mot Marmot säcken som kostar runt 3400:-
 
Frakt

Jag betalade 7 Euro i fraktkostnad..

Ser ut att vara rätt lika spec. mellan Marmot hydrogen och en Lite line 300. Tror att Cumulus säcken har lite lättare tyg med Pertex Quantum medans Hydrogen har Pertex Microlight vilket borde vara lite stryktåligare. Blir nog nöjd med båda!
 
Observera, om du inte redan gjort det, att LiteLine är avsedda för max 185 cm långa personer. Sist jag frågade var Cumulus mycket att göra och ansåg sig inte hinna med personliga anpassningar.
Men det kan ha ändrat sig, så återkoppla gärna, när du fått besked.
 
Fick svar från Cumulus, leveranstid var ca 4-5veckor på "specialbeställda säckar". Men att de eventuellt kunde leverera tidigare ifall jag hade bråttom, fick dock inget mer exakt svar än så.
 
Kan de alltså tänka sig att sy en extra lång säck åt dig?
Jag frågar därför att jag inte ens lyckades få dem att omfördela dunstoppningen (de har normalt mindre i den tänkta undersidan, men jag är magsovare och vill ha det tvärtom).
De specialsydda säckar jag har kommer i stället från Roberts, som i princip gör allt man begär av dem.
 
En kompis beställde en extra lång (+13cm/en extra dunkanal) Lite Line 300 i början av Juli med 4-5 veckors leveranstid.
 
Jo, fick svar enligt ovan där dom erbjöd mig att sy en extra lång. Han var väldigt snabb på svara och det kändes som bra service, men om semesterplanerna går i lås behöver jag sovsäcken inom kanske 2.5-3 veckor.

Men lutar dock starkt åt en Marmot Hydrogen då jag behöver den inom 2.5-3 veckor om semesterplanerna går i lås. Har en Marmot vintersovsäck (Never summer) som jag vet passar mig bra i längd, det känns tryggt att köra på samma märke. Jag inbillar mig även att andrahandsvärdet kan vara något bättre på Marmot.
 
Fick svar från Cumulus, leveranstid var ca 4-5veckor på "specialbeställda säckar". Men att de eventuellt kunde leverera tidigare ifall jag hade bråttom, fick dock inget mer exakt svar än så.

När jag köpte från dem (förvisso runt 2011) var leveranstiden väldigt lång även på standardbeställningar, efter mycket om och men - samtal med support och byte till expressfrakt - fick jag säcken till slut på avresedagen. Då efter typ 2 månaders väntetid.

Jag är nöjd med både sovsäck och dunjacka därifrån, men jag skulle aldrig riskera att beställa från dem om det var tidsbrist.
 
De verkar i så fall ha skärpt sig betydligt sen dess, se här (notera dock att det gällde en standardsäck).
Jag har generellt uppfattat dem som rätt försiktiga i sina bedömningar; säger de 4-5 veckor så skulle jag nog våga lita på att de i alla fall inte tar längre tid på sig än så.
Man ökar sina chanser till prioriterad specialbehandling om man tar direkt mailkontakt, jämfört med en opersonlig onlinebeställning via deras webshop.
 
Har beställt både via mail och "opersonlig online" det senaste året, standardsäckar båda två, tog nog inte mer än 2veckor att få dom..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.