Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:-

Letar sovsäck för vår, sommar och höst, passande klimatet i norra Norrlands fjäll.

Krav: skall gå att "zippa" ihop 2st till dubbel, några minus i komfort, relativt lätt samt liten. Max 4000:- totalt.

Förstått att dun är att föredra och har kikat lite på:

Cumulus Mysterious Traveller 500,
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Mysterious-Traveller-500,down-sleeping-bags,44.html

Verkar ha funktionen att slå samman, men kanske lite lång då vi är mellan 160-175cm.

Cumulus Lite Line 300
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html
- Oklart om denna går att zippa ihop? Verkar därutöver lite smal, men bättre för oss i längden?

Några andra tips?
 
Både Cumulus och Roberts syr på beställning, välj en modell och ta sedan kontakt för att be att dom syr upp en kortare, finns en annan tråd om det här på forumet, sök på roberts och cumulus så borde du hitta den, det var någon som hade samma krav som du och fick det fixat.
Räkna med ganska lång leveranstid.
Dun är lättast och mest kompakt men kostar mer, tror inte att du klarar budgeten.
 
Senast ändrad:
Budgeten är inte huggen i sten som tur är :)

Någon som fått sovsäcken custum made eller har en uppfattning om hur mycket det kostar samt frakt?
 
Jag har två Cumulus Mysterious Traveller 500, som jag köpte i somras. Det var ungefär 3-4veckors leveranstid från att man beställer. Jag är 184cm och de var ganska perfekta för mig, precis så man ligger och trycker på "botten" om man sover på mage och sträcker ut sig.

Jag tolkade "Two sleeping bags, regardless of model, zipped together make a ‘double’" som att alla deras gick att slå ihop, men nu ser jag att det inte står så på den andra modellen, maila dem och fråga annars.

Jag är iaf toknöjd med mina.
 
Jag har två Cumulus Mysterious Traveller 500, som jag köpte i somras. Det var ungefär 3-4veckors leveranstid från att man beställer. Jag är 184cm och de var ganska perfekta för mig, precis så man ligger och trycker på "botten" om man sover på mage och sträcker ut sig.

Jag tolkade "Two sleeping bags, regardless of model, zipped together make a ‘double’" som att alla deras gick att slå ihop, men nu ser jag att det inte står så på den andra modellen, maila dem och fråga annars.

Jag är iaf toknöjd med mina.

'Hur fungerar dem då, i vilka förhållanden har du använt dem i? Funderar på att köpa ena till tjejen, som är lite frusen av sig och ska ju funka i fjällen under tidiga hösten.
 
Du kan få Marmot Sawtooth billigt på amazon.co.uk.
Jag köpte en till sambon i vintras, de gick för 1500 spänn stycket då. Vet inte hur det är nu.

/M
 
'Hur fungerar dem då, i vilka förhållanden har du använt dem i? Funderar på att köpa ena till tjejen, som är lite frusen av sig och ska ju funka i fjällen under tidiga hösten.

Nu köpte jag dem i somras så jag har inte hunnit testa så mycket. En vecka runt Helags/Sylarna har dem följt med på. Kan kanske legat runt 5-7grader på nätterna och jag sov i kalsonger bara, nästan lite för varmt ibland. Så ner på några minusgrader kan jag inte tänka mig blir några problem om man sover i underställ.
 
Som tidigare skrev. Kolla in Marmot Sawtooth, jag har själv en sådan som jag är mycket nöjd med. komfort -10 för män om jag inte minns fel. Den är i dun och väger dryga kilot, följer med både kompression och förvaringssäck. Priset är strax över 2000:- i butik här i Sverige.
 
Helsport Alta?

Xxl säljer norska Helsports sovsäckar...

Jag har själv Helsport Alta och är helnöjd med den!
Jag är större än genomsnittet och har därför 'Wide'-modellen, men den finns ju i olika storlekar.

Kan seriekopplas, kommer med höger/vänster-knäppning :)

Den är kanske inte den allra minsta/lättaste sovsäcken men herregud så skön den är att ligga i! Jag bär gärna några hekto extra, det orkar jag för att jag har sovit så bra :p Har haft den i Bergslagsskogarna i oktober, sista morgonen var det -7°C ute, men jag frös inte ett dugg (och jag är ingen naturlig kamin, om du förstår vad jag menar) :)

Rekommenderas verkligen, och den är ju innanför budgeten...

Förresten! Kolla xxl.no - de har nätrea ibland, då kan Alta'n ligga på ca 800NOK och mycket skiljer det inte i valutakurs... :) som det ser ut här i Norge så har jag nästan svårt att tänka mig att du inte känner någon (eller någon som känner någon) som pendlar västerut. Hyfsade fraktpriser också :)
 
Rea

XXl.no säljer Helsport Alta till 799NOK ser jag nu...

799+89 (frakt) × 1,1166 (dagens kurs enligt text-tv) = 991,50 SEK :)


Tycker jag är ett riktigt bra pris, och som nämnt skulle jag bli mycket förvånad om du inte har någon i bekantskapskretsen som åker över till Norge med jämna mellanrum ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Bo och sova 8
Fredrik79 Vilken sovsäck Bo och sova 5
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Kamelen Vilken sovsäck i Anderna? Bo och sova 0
ninakw Vilken sovsäck? Bo och sova 3
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.