Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du?

Hej!

Jag är medveten om att den finns mängder med andra trådar om Roberts-sovsäckar. Jag har letat runt en hel del här i forumet, MEN jag kan ändå inte riktigt finna vad jag söker.

Det är så här:
Jag är på väg att beställa en VINTER-sovsäck av polska Roberts, men tycker att det är svårt att veta vilken säck som jag ska välja.

Jag är mest inne på en Vagabond 600. Den har följande temperaturer enl. EN 13537:
Comf: -12
Min. -19
Extr: -33

Box chambers, 800 cuin dun.

Har snackat mkt med Roman på Robert ang denna säck..

Är det någon som köpt samma samma/liknande säck? Erfarenheter?

Jag är van vid friluftsliv, har varit ute en hel del i de senaste 10-15 åren. Som höst-, vår- och vintersäck har jag under hela den tiden haft en McKinley med comfort -5, inköpt '97. Den har sällan räckt till, jag har frusit många gånger..

Jag tycker främst att temperaturerna är svåra att veta vad man ska ha. Min säck kommer säkert vara på tur en del i svenskt vinterfjäll, men även användas flitigt vid andra tillfällen. Det viktigaste är att den är någorlunda tillräckligt varm på vintern. Höst och vår kan jag öppna dragkedjan om det blir för varmt..

Tidigare så har jag lånat en kompis säck när jag varit på tur i Sarek och i Jämtlandsfjällen. Den har varit ganska lagom. Den var 3-4 år gammal och ganska flitigt använd. Kompisen sa att den var -15 comfort, men det är så svårt att översätta detta till de säckar som Roberts har.

Så det jag egentligen är nyfiken på är:
Vad har Du köpt för säck från Roberts?
 
Lhotse

Jag har en gigantisk illgul Lhotse 1100 MR med "800-dun", V-chambers och Pertex Endurance yttertyg och som just nu tar upp hela min tv-soffa :) Den väger in på 1850 g och har en komfort temp på ungefär -42 C. Missade tyvärr vinterturen i år så det lär dröja till nästa år innan jag får chans att prova den i skarpt läge! Får ta och återkomma med en recension tids nog..!

När det gäller komforttemperatur så är min utgångspunkt att jag ska klara alla temperaturer som Kung Bore kan hitta på. Slår det till och blir -40 så vet jag i alla fall att säcken är klassad för detta. Dessutom spelar inte 3-400 gram extra dun så stor roll (utom för plånboken) eftersom jag ändå tänkt använda pulka. Ska väl tilläggas att jag inte siktar på sena vårvinter-turer, i så fall hade jag kanske valt en något mindre "extrem" säck.. Jag tror det är svårt att hitta en enda säck som är smidig nog för vår/höst-bruk och samtidigt klarar kraven för midvinterturer. Detta var heller aldrig min tanke. Skulle själv inte våga förlita mej på att kvicksilvret inte sjunker under -19 C.


//B
 
Jag har inte köpt en sovsäck än men har hört mig för med Roberts vad de tycker att jag ska satsa på.

Mitt krav är att kunna sova i intervallet -20 till -30 grader.

Roman sa att en Makalu 900 (800 cuin) klarar jobbet men föreslår en Lhotse 900 om jag vill vara på den säkra sidan.
 
Båda era två är för varma för mig. Jag har tänkt mig att kunna sova cirka -15.

Är det någon som vet hur det menas med en säck som enl. EN 13537 är Comf: -12
Min. -19.. (som Vagabond 600 hos Roberts)
Ska jag som man använda mig av värdet -12 eller -19? Det är ju stor skillnad.

Jag vill ha en säck som jag kan må gott i till cirka -15. Blir det kallare så kör jag med underställ (det gör jag nästan alltid idag ändå).
 
Vilka garantier

du har för att dina satta temperaturgränser råder i ditt tält?
Min beskedna erfarenhet är att de flesta vintersäckar är i praktiken för kalla för verkligheten......
Men du kanhända vet mera än du berättar..........
 
Det är ju väldigt individuellt hur man uppfattar att säcken "räcker" till.

Annars är väl meningen med gränserna att man sover gott vid komforttempen, utan att frysa - medan man klarar sig, men upplever det som i kallaste laget vid mintempen.

Det är klart att gränserna sedan förskjuts om man förstärker på olika sätt. Normen är väl en specificerad och avser mätningar på vissa villkor - som i sin tur ska motsvara hur man kan uppleva säcken vid angivna temperaturer.
Det är väl vanligt att man som Seobserver påpekar, fryser mer än man tror, och kanske att den lägsta nattempen är lite lägre än man tror, bl a utifrån dagtempen.
 
Definitionen är väl att comfort är komfort temp för en man, det högre för en kvinna och den lägsta är det kallaste det kan vara innan man riskerar hypertermi.
 
Båda era två är för varma för mig. Jag har tänkt mig att kunna sova cirka -15.

Är det någon som vet hur det menas med en säck som enl. EN 13537 är Comf: -12
Min. -19.. (som Vagabond 600 hos Roberts)
Ska jag som man använda mig av värdet -12 eller -19? Det är ju stor skillnad.

Jag vill ha en säck som jag kan må gott i till cirka -15. Blir det kallare så kör jag med underställ (det gör jag nästan alltid idag ändå).

-12 är komforttemperaturen för en kvinna
-19 är komforttemperaturen för en man
Vid dessa temperaturer brukar extremtemperaturen ligga runt -40
//Peter
 
-12 är komforttemperaturen för en kvinna
-19 är komforttemperaturen för en man
Vid dessa temperaturer brukar extremtemperaturen ligga runt -40
//Peter
Det där var en bra förklaring.

Och isåfall, enligt dig PetNor, om jag ska jämföra:
Kompisens säck som jag provat är comfort -15. Den jag gillar.

Roberts.pl:s Vagabond 600 är Comf: -12 och min. -19..

Då är det -15 och -19 som jag ska jämföra? Om jag ska ha en säck som är exakt som kompisens så kan Roberts.pl:s också vara några grader 'kallare'.

..Å andra sidan spelar väl inte några grader åt olika håll någon roll.. det kan man ju reglera med att röra sig mkt innan sovdags, underställ av/på, osv....
 
Det där var en bra förklaring.

Och isåfall, enligt dig PetNor, om jag ska jämföra:
Kompisens säck som jag provat är comfort -15. Den jag gillar.

Roberts.pl:s Vagabond 600 är Comf: -12 och min. -19..

Då är det -15 och -19 som jag ska jämföra? Om jag ska ha en säck som är exakt som kompisens så kan Roberts.pl:s också vara några grader 'kallare'.

..Å andra sidan spelar väl inte några grader åt olika håll någon roll.. det kan man ju reglera med att röra sig mkt innan sovdags, underställ av/på, osv....

Helt rätt att det är -15 och -19 som du skall jämföra!
Nu har jag ingen sovsäck från Robert men fördelen med just dom är ju att du kan skräddarsy den enligt just dina önskemål.
Detta gör ju att du kan få den, precis som du vill ha den i längd och bredd och fyllningsvikt. Har dom en säck som är klassad -19 så kan du ju få den till -15 genom att minska dunet något.
Allt enligt dig.
//Peter
 
Berätta gärna mer om pertex 4

Hej! Jag kidnappar min egen tråd för att slippa starta en ny. Frågan gäller visserligen Roberts sovsäckar, men inte riktigt samma frågeställning som från början..

De flesta av Roberts sovsäckar har ett utvändigt material i nåt som heter Pertex 4. Är det någon som kan hjälpa mig med en förklaring på vad det är för tyg?

Jag föreställer mig att det är ett klassiskt sovsäcks-utsida-nylon-ripstop-tyg (de verkar ju vara liknande allihop man ser), men nån med lite bättre koll får gärna berätta mer om materialet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
wrede44 Vilken tältmodell, för och nackdelar? Bo och sova 15
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
Lasse Be Sovsäck men vilken? Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Bomaye Vilken vandringsstav? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Chillechill3 Vilken sovsäck till Kebnekaise V.31 Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Jojosurf Vilken Hilleberg tält? Bo och sova 18
nicko_ Vilken quilt? Antagligen från Polen. Bo och sova 18
Vimes Lång + frusen + höftont = vilken sovsäck? Bo och sova 15
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
medic vilken ordning på liggunderlag? Bo och sova 3
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
qotsa 3-säsongs sovsäck. Vilken ? Bo och sova 16
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
fotomangan Vilken sovsäck? Bo och sova 5
miffokarnevalen Vilken tältkombo för familj på 4? Bo och sova 9
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
fotografiskt Vilken underquilt? Bo och sova 8
vane505 Vilken längd på liggunderlaget Bo och sova 5
Crean ”Base-camp tält” vilken model? Bo och sova 10
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
Venito Vilken sovsäck? 3-säsong, budget 2000:- Bo och sova 16
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
thureb Thermarest universal repair kit vilken lapp? Bo och sova 2
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
avslutad130206 Vilken sovsäck från USA? Bo och sova 1
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
biten Vilken Exped Synmat/Downmat? Bo och sova 5
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
Staffan Andersson WM - men vilken? Bo och sova 19
Sara E Vilken sovsäck till sommaren? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.