Vilken ryggsäck?

Är du bara vansinnigt lättviktsfixerad så gör TNF nån som väger under två kilo, klättermusen 2,2 och uppåt, den tyngsta soften är nog en lundhags, 3,8 kg.

Fråga dig själv om du är snäll mot din ryggsäck, är du det kan du satsa på en tunnare väv och spara lite gram. Man vill gärna kunna använda säcken med vantar och finns det remmar som man kan använda istället för dragkjedjan om den skulle "explodera" mitt på kalfjället. Kan man höja topplocket mycket, stort plus om man har ett stort och blött tält, typ hilleberg. Kräv att få öppet köp och åk hem med din nya vän och fyll med dina egna grejer och ta en lång tur, inte bara runt kvarteret. Är du inte nöjd då gå tillbaka med den och skäms inte. Kolla även garantin, livstidsgaranti är bra.
 
tips

Ville bara låna denna tråd och passa på att tipsa om att uteliv i Linköping har just nu 30% på Lundhags V8-serien. Runt 1500 för en V8 > 70 känns otroligt prisvärt och svårslaget om man jämför säck för pengarna...
 
avslutad210712; sa:
johal; sa:
Jag har löst det genom att då lägga liggunderlaget i säcken som en stor tub (så att det utgör innerväggar), då blir säcken stabil. Man packar alltså inuti det ihoprullade liggunderlaget och genom att variera diametern så slipper man få allt liggande i botten.

Har funderat på samma lösning men väljer ändå att ha liggunderlaget utanpå för att använda vid rastning. Man kan ha en liten "sittlapp" med sig men själv bara älskar jag att lägga mig ner ett tag efter maten (åldern tar ut sin rätt *L*) och då blir det struligt att få tillbaka underlaget i säcken och en sittlapp är för liten att ligga på.

Jo, "min" lösning är inget för den som vill ha liggunderlaget att sitta på under dagens marsch, det är helt klart. Men jag vänter tills jag fyller 40 med att kapitulera för lunchsiestan ;)

SkogsVilde: om du har tänkt att bära tungt så tror jag att det fortfarande finns ett värde i att titta på ramsäckar. (Nu kommer väl alla att flyga på mig, men vad f-n :) ) Men för att återupprepa det alla säger: ta hem, provpacka o känn efter!
 
Kan bar instämma i att bora är en bra säck men den föll på det hiskeliga sasquatch-priset, 4800. Det blev en klättremusen istället, den var billigare! 2700 är ett alldeles underbart pris, slå till. Jag har svårt att tro att du hittar en bättre säck för dom pengarna.
 
Attackscouten; sa:
Fråga dig själv om du är snäll mot din ryggsäck, är du det kan du satsa på en tunnare väv och spara lite gram. Man vill gärna kunna använda säcken med vantar och finns det remmar som man kan använda istället för dragkjedjan om den skulle "explodera" mitt på kalfjället.

Eller så väljer man marknadens i särklass tåligaste rygga Berghaus Vulcan och sätter saxen i den.. Utan sidofickor och med kortade remmar så har man vips en svintålig rygga på 80l som endast väger 1990g...

Strippnings instruktion:
[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21471&pagenumber=2 ]
 
Berghaus????????

Varför denna hausse på Berghaussäckar i detta forum? Har själv ägt en Cyclops II, eller vad den nu heter och måste påstå att om inte dessa säckar förändrats radikalt (bärssystemet) de sista åren, så varför inte kolla på Osprey, Dana Design, eller Gregory? Även fast dollarn har justerats upp de sista veckorna så är de relativt "billiga".

Efter min "goa" Berghaus, vars spännen sprack på tur i Sarek, så investerade jag i en "billig" Serratus ifrån MEC, lätt och hyfsat bra bärsystem. Förra året slog jag till på en Osprey, efter att ha jämfört dessa med Arc T'eryx bl a, så visade det sig att pris/prestanda talar för just dessa säckar. Osprey gör "bara" ryggsäckar.

/Pottan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.