Dagsturssäck ska köpas men vilken ?

Hej
Jag ska köpa en rygsäck för dagsturer. Bör vara runt 30-40 liter då jag vill kunna använda den även vid enklare övernattningar i stuga och som resväska ibland.
Som vanligt när det gäller utrustning ska den fungera till allt och lite till.
Har kollat lite på Lundhags Dovre (40 l) men det finns en stor mängd tillverkare.
Haglöfs Tight går bort då jag inte vill ha dragkjedjeöppningen.
Vad tycker ni ? Vilken säck ska jag köpa ?

//PW
 
Sacci uppdragssäck

Köp en Sacci uppdragssäck, tycker att denna är en ganska schysst enkel säck även om säkerligen bärkomforten är bättre i lite dyrare säckar som haglöfs etc. Fördelen med uppdragssäcken är att den är slitstark och att den lätt får plats i din stora ryggsäck, så att du kan använda uppdragssäcken för dagsturer. Köpes via Recon eller Military shop.
 
ShoSho

Jag kan hålla med om att Haglöfs Tight lämpar sig bärttre för anat än som dagstursäck. Men har du tittat på deras ShoSho. Finns, som du säkert vet, i olika storlekar. Bra allroundsäck till hyfsat pris. Själv använder jag min ShoSho 3000 (30 l) som dagstursäck. Behöver jag lite mer utrymme så kompletterar jag med lösa packfickor. Flexibelt och bra året runt och i alla väder.

Lennart
 
ShoSho är att rekomendera...

Jag har haft min i 6 år inget har gått sönder!! Lite sliten bara. Ändå är ShoSho billigt ca 600.

Jag har använd min fram och tillbaka till skolan, när jag har varit ute och klättrat, vid turskidåkning på semester den funkar alltid.

Men jag upplever det som att man blir rätt svättig på ryggen, alltså ventelationen funkar inte bra kanske funkar bättre på de nya.
 
Haglöfs härskar?

Jag var och tittade på en säck för exakt samma behov. Dessutom ville jag ha hyfsat stora sidfickor för termosar. En ficka för o'boy till barnen och en för mitt kaffe. Utöver detta ska den vara stadig att bära och klara att lasta både extra kläder och annat mickel-mackel.

Den säck som jag hittat, men ej provgått, som verkar klara min långa kravlista är Sho Sho 4000.

Martin
 
Haglöfs LIM

En allroundsäck som passar till det mesta. Lätt, smidig och skön att bära. Har själv 25 litersmodellen, den sitter sen två år tillbaks i stort sett permanent på ryggen. Den rymmer allt som behövs för längre turer till fjälls (om tältet lämnas hemma) samtidigt som den är perfekt som "dagturssäck" när jag drar ut på stan. Rekommenderas starkt.
 
Dagsturssäck

KISS (Keep it simple, stupid!) är en utmärkt princip. Fjällrävens Klättersäck har sedan mer än 30 år fungerat utmärkt, för dagspackningen.
Enkel en säck med 30 liters volym, låg vikt och inget extra!
Har alltid fått följa med i större packning och har klarat uppgifterna. Sittlapp, Thermos, vattenflaska, regnplagg och tröja jämte fikapaket rymms fint.
Behöver du kök, mat och liggunderlag, gå upp till en 45 litersäck med höftbälte, fast den räcker även till stugturer. Regattas är den lättaste 45 l, 1 kg, jag sett, med vettigt höftbälte, hitintills och den har hållt fint och ser ännu fräsch ut!

Gott val

Johan K
 
ShoSho 4000

ShoSho 4000 är en utmärkt säck, men ganska stor. Min flickvän använder den som tursäck, dvs under flera dagar långa turer. Kanske lite overkill att använda den som dagtursäck. Men måste hålla med om att sidofickorna är perfekta och gör att säcken "växer" betydligt jämfört med en utan sidfickor. Även 35 liters modellen (ShoSho 3500) har sidfickor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.