Extra skidhållare till dagsturssäck

Heppåer!

Håller på att leta dagstursäck att ha till skidor (telis), klättring m.m. Har hittat ett par bra men vissa av dem har rätt kassa stuvningssytem för skidor, klena spännremmar som inte är gjorda för att stå emot stålkanter. Pratade med en kille på Tierrabutiken som nämde att det skall finnas extra "skidspännremmar" att köpa till och sätta på sidorna av säcken
Är det någon som vet om det finns och kan rekommendera några? Allra helst som går att köpa via nätet eller i Sthlm.
När jag ändå är på gång: Är det någon som har någon erfarenhet av Klättermusens små säckar?

Tack på förhand

/Per

NNNN
 
Hej
Jag har sedan länge en Ortovox säck. En mycket bra och stabil säck. För att förbättra fastspånningen av skidor, har jag skippat den nedre remmen. I stället har jag öppnat sömmen där botten går upp över kanten. Då är det enkelt att bara stoppa ned skidan till bakbindningen och endast använda den övre remmen.
På säckar där inte detta funkar föreslår jag att gå till skomakaren eller segelmakaren som har en symaskin för tjocka material och sy på en bred kraftig tygbit så att det blir en ficka öppen både uppåt och nedåt.
Lycka till
 
Det finns ju hyfsat små säckar med ett slags hårdplastställ bakpå som gör att man sätter skidorna ihop och knäpper fast dem. Alltså inte med traditionell V-montering där skidorna sitter ihop i spetsen. Detta sätt kan "kanske" fungera men kräver som vid så många andra "smarta" skidbestigningssäckar och fiffiga lösningar nästan alltid en FYLLD säck. Och inte bara en halvfull säck utan en PROPPFULL säck. Om man har lite saker i ryggan så brukar ju det mesta i skidväg slänga fram och tillbaka, slå dig på benen och dunka dig i huvudet när det blir brant gång uppför.Har inte testat i praktiken så det uttalar jag mig inte om, men det vore kul att få höra någon som testat detta.

Att komma åt in i väskan även när skidorna är monterade på ryggan är ju också något som kan vara bra. Här funkar ex. ME Vector (och andra) så att du har en dragkedja som löper lite längre fram på ryggan och gör att skidorna kan sitta kvar trots öppning av säcken.

Att använda den gamla silvertejpen för att förstärka banden som löper över stålkanten är ett nästan måste annars gnager man ju av dessa relativt kvickt.

/ac

PARANTES
Eller så får man testa detta trick: Köp en ordinär rygga från Stadium (Everest) och kör med den en säsong. Reklamera sedan ryggan och säg att det inte hållit för att ta till skolan i mer än 3 månader. Direkt fick i alla fall jag en ny... :) Inga frågor, inga sura miner. De (Stadium) är nog rädda för att sitte eget märke skall få dåligt rykte. När det gäller normala märkessaker måste de ju fungera som part i ett reklamationsmål och har två sidor att ställa sig in hos :)
 
North Face Oryx

Tjena,

Angående bra skidsäck så kan jag rekommendera North Face Oryx, ca. 38 l och finns i 2 strl. Bra om man är lång. Man kan fästa skidorna mitt på säcken under spadhållaren eller på sidorna, i övrigt så är den Camelback-kompatibel och sitter som en smeck på ryggen!!

Shadow
 
Lite vanliga skidremmar löser det mesta.

Har burit skidor både på sidorna av säcken som ett V och mitt bakpå med skidorna ihop. Mitt på funkade bäst med randonnéskidor eftersom de är vesäntligt lättare. Med tunga lagg kan det bli svajiga effekter. Annars är skidorna mindre i vägen när man bär på det viset, mer plats för både ben och armar. De sitter dock stadigare på varsin sida med halvfull säck.

Om kompressionsremmen lossnar på en sidan får man problem, bra att ha möjligheten till en annan lösning (mitt på) för skidorna.

=acceptera inte en säck som bara tillåter det ena sättet.
 
Klättermusen Gungner 40

Jag köpte till Klättermusens alpin-kit till min Gungner 40. Skidhållaren nedtill är en kraftig, ställbar ring med kardborre/rem. Upptill fästs 2 remmar i toppstramarna som du sedan knäpper samman runt skidorna. När du ställt in nederdelen efter dina skidor är det bara att dunka i dem i den, snäppa ihop remmarna upptil och dra. Helsmidigt! Satsen kostar 3-400:-
Har du ingen Klättermusen-säck kan du säkert använda satsen för att konvertera din egen.
Det är min andra Klättermusen-säck. Jag har en tidig prototyp till Mjölner 80 som jag sedan fått modifierad en ggn. Båda säckarna är trevliga att bära. Men Gungner har kommit att bli favoriten för den är så smidig och mångsidig. Och till småturer och skidåkning är den perfekt. Båda är extremt rejäla, Gungner har ngt mer fästpunkter för extratillbehör.
 
Da Kine

Hej!

Köpte ny ryggsäck i vintras en "da Kine", från början känd som en snowboardsäck men den har ypperliga skidfästen. Skidorna fäst ihop med 2 alternativ att välja på; vertikalt eller på "snedden". Det senaste alternativet gör att du inte sparkar i hälarna och att du lättare kan "rotera" & röra dej när du klättrar brant. Ryggsäcken stabiliseras med en plastplatta bak i ryggen

Jag har en modell som heter "Frontier" som rymmer omkr 50 l. Andra bra saker är tex spad ficka, genomtänkta isyxhållare, camelback (Platypus!) kompatibel mm. Det är även lätt att komma åt sakerna i ryggsäcken genom två långa blixtlås på sidorna. Dessa blixtlås är ryggsäckens svaga punkt, stor "gå-sönder-risk" plus att de väger mkt!

jag är mkt nöjd med min säck och den användes så gott som dagligen i vintras.

Kolla in den relativt nyöppnade skidbutiken Alpint på Torsgatan alldeles nära (max 50 m) Bonniershuset. Dom kan mer om da Kine säckarna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
MarkusF Lk70 - de extra facken Transportera 5
Thrashback Extra fickor Crux AK57? Transportera 3
Skogsrå70 Hur fixa/ersätta ändplugg till Haglöfs Grönlandsram? Transportera 6
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.