Avbärarbältet - hur ska det sitta?

Jag har sökt runt lite på forumet i ämnet men inte hittat något matnyttigt.

Hur ska avbärarbältet sitta? För högt så får man ju känslan av att det trycker in i sidan och för lågt så känns det som att det vill glida iväg. Hur spänt ska det vara?

Jag förstår att detta är högst individuellt men någon kanske kan ge en fingervisning.
 
De skall sitta på höftbenen. Släpp på axelremmarna så känner du när det sitter på ordentligt.
Du skall kunna gå utan axelremmarna på.
 
De flesta svarar nog att det ska sitta under höftbenskammen, men det gör inte jag. Jag är rätt smal, det kanske är därför, men jag vill ha det högre upp.

Det enda vettiga rådet är nog att man får pröva gå (länge), och testa olika sätt. För mig blir det iaf uppenbart efter en tid vad som är det bästa sättet, och hade jag lyssnat på andra så hade det dröjt ännu längre :)
 

avslutad210712

Gäst
Jag vill att överdelen på bältet skall sitta ovanför höftbenet så att bältet vilar på höftbenet och inte sitter enbart klämt runt det. När jag har bältet för lågt ner klämmer det på någon nerv (gissningsvis ischiasnerven) vilket gör att benet känns avdomnat och orkeslöst.
 
Det här är individuellt och precis som en föregående talare är jag beredd att säga envar upplever bäst själv hur man bör utsätta sig för det. Det roliga i kråksången är att om packningen sjunker i vikt kommer tillfällena man vill gå utan bältet öka....Även avbärarbälten väger...

go tur
[Ändrat av johankse 2007-05-16 kl 18:49]
 
Tack för många bra svar!
Är höftbenet det som slutar typ i höjd med naveln? Eller är det jag som är felbyggd/inte vet vart höftbenet sitter? Det är ju väldigt högt upp.

Isåfall kan ju naveln vara en bra riktmärkning.
 
Trots den pedagosiska bilden över skelettet är jag ännu inte säker på om jag vet exakt vart det bör sitta. :cool:

Slutar höftbenet där de två vingarna sticker ut? Alltså ungefär i höjd med armbågarna på skelettgubben/gumman?
 
Nej, "vingarna" är på baksidan. Känn efter i midjehöjd bakpå ryggen så känner du dem. Höftbenskammen framstår inte särskilt tydligt på bilden. Känn efter strax under navelhöjd på framsidan och ungefär en handsbredd ut från naveln. Där har du två knölar. Det är höftbenskammarna.
 
haraldn; sa:
Känn efter strax under navelhöjd på framsidan och ungefär en handsbredd ut från naveln. Där har du två knölar. Det är höftbenskammarna.
Precis, de där två vassa benen som lätt känns (om man är smal) "i sidorna" i höfthöjd (strax under navel), är höftbenskammarna. Jag brukar försöka ha centrum av avbärarbältet rätt över kammarna, för sedan när jag bär så hasar bältet ned lite så det sitter med ca 1/3 av bältet ovanför kammarna. Men det varierar mellan olika säckar, och hur tungt lastade de är. Har ännu inte hittat något läge som inte blir obekvämt efter ett tag, så jag brukar istället försöka byta då och då varje vandringsdag.

Jämför med hur du sitter i en stol: om du sitter likadant hela dagen, så får du ont oavsett hur ergonomiskt du sitter. Om du byter ställning ofta, så får du mindre ont (och om du drar ut i solen och grillar korv och fiskar abborre så slipper du allt ont!)
 
Tack för en bra beskrivning, nu känner jag min kropp bättre. ;)

Och bältet ska sitta så pass spänt att man kan bära ryggsäcken utan axelremmarna? 80% av vikten ska ligga på bältet har jag läst någonstans.
 
Hitta rätt storlek på höftbälte

Jag själv är smal och har haft svårt att hitta en rygga med bra bärsystem med ordentligt höftbälte. Eftersom jag är smal behöver jag mindre storlek på höftbälte och dessutom skall det sitta bra och ordentligt utan att glida neråt under bärandets gång. Även om man är lång så kan man behöva mindre storlek av höftbälte för att det ska sitta bättre och ordentligt. Vissa ryggsäckar har möjlighet att välja olika storlek på längd, höftbälte och bärremmar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.