Alpina långturer - vilken ryggsäck?

Är ute efter en smidig och behändig ryggsäck för alpina långturer sommar som vinter. Går mellan bergshyttor (högst ute i 1 vecka), så något tält behöver inte få plats. I matväg behöver endast lunchpaketet få plats. Däremot vill jag ha 2 isyxfästen, praktiska fästpunkter för skidor samt gärna innovativa förvaringsplatser för klätterhjälm och stegjärn. Naturligtvis ska säcken vara så lätt som möjligt och helst anpassad efter kvinnlig rygganatomi.

Kan panelen hjälpa mig?

Petra
 
Ryggsäckar

Arc´Teryx har några av de mera tekniska modellerna med fickor och stroppar för att hänga på det mesta (undrar om det följer med instruktionsbok?). De har också många dam modeller. Dessutom är de dyrast, om nu det är något att eftersträva?
 
Mountain Equipment

Som vanligt rekommenderar folk sina egna säckar, men faktum är att jag gjorde en hyggligt grundlig genomgång av klätter/alpina ryggor innan jag köpte min ME Dimond för drygt ett år sedan. Valet stod tillslut mellan Arcteryx och ME. Dessvärre hade jag ingen möjlighet att kolla in Klättermusen innan jag skulle använda den.

kolla pa http://www.highsport.se/ där finns en utförlig beskrivning av den säck jag fastnade för.
mvh
johan
 
Har ingen Mountain Equipment-säck men dom jag har kollat på verkar mycket bra. Rena, slitstarka & lätta utan en massa tramsfunktioner som man inte behöver.
Om du åker utomlands skulle jag kolla in Lowe Alpine och Lafuma. Många bra och lätta säckar med tex stegjärnsficka till rimliga priser.

Arc'teryx är säkert jättebra & allt det där men personligen tycker jag att det är för mycket trams på dom. TNF Prophet eller BD Ice Pack kanske kan vara alternativ.

/M
 
KM

Slår ett litet slag för Klättermusen, deras Gungner 50 L är lätt, ren från krafs och skön att bära. För rena klätterpassager kan höftbältet lätt tas bort.

KM har olika tillbehör som kan köpas, fickor, skid-, yx-, och spadfästen. Dessutom sitter det hålband runtom så är man lite händig kan man lätt fixa egna fästen.

Priset är dock på gränsen.

J
 
TNF ryggan

Använder själv en TNF rygga, Propert 65, tycker den funkar riktigt bra.

Har fack för stegjärn fram samt du kan fästa skidor på sidan, finns mycket att fästa saker i(Is-yxor etc)..

Nu när jag packade för helgens äventyr med tält, blir det ganska tight, men ofta räcker den gott, finns en mindre säck på 45 liter också

Och den är lätt om man jämför med andra säckar..
 
Re: TNF ryggan

wmthned; sa:
Nu när jag packade för helgens äventyr med tält, blir det ganska tight, men ofta räcker den gott, finns en mindre säck på 45 liter också

Vad heter modellen på 45 liter? Har den också isyx- och stegjärnsfästen? Kan man fästa skidor på säcken?

Petra
 
Som sagt, Arc'Teryx är dyra. Men bra. Jag har en arc'teryx Khamsin 52 och är väldigt nöjd med den. Den är ren, har fästen för stegjärn och isyxor. Finns i flera storlekar. Kolla in deras Bora-serie oxå. Jag hade väldiga problem att välja mellan Khamsin och Bora men av någon anledning blev det Khamsin.

/Kristian
 
Re: Re: TNF ryggan

madir; sa:
wmthned; sa:
Nu när jag packade för helgens äventyr med tält, blir det ganska tight, men ofta räcker den gott, finns en mindre säck på 45 liter också

Vad heter modellen på 45 liter? Har den också isyx- och stegjärnsfästen? Kan man fästa skidor på säcken?

Petra

Torde vara Prophet 45, vad man sedan kan hänga på vet jag inte.

http://www.thenorthface.com/code/products/thumbnail_pages/EquipmentPacksViewAll.html
 
Re: TNF ryggan

wmthned; sa:
Använder själv en TNF rygga, Propert 65, tycker den funkar riktigt bra.

Jag blir lite nyfiken, skulle vilja höra lite mer om Propert 65. Hur tung har du burit den? Hur fungerar bärsystemet? Hur var höftbältet? Känns det tillfredställande? Svårt att packa? Vore tacksam för dina synpunkter! :)

Jonas
 
Arc'teryx vs. TNF

Eftersom de flesta säckar som hittills nämnts i diskussionerna finns på min lista över tänkbara köp när det är dags för ny ryggsäck lägger jag mig i diskussionen med lite fler frågor:

Om man jämför Arc'teryx säckar Khamsin 62, Bora 60LT och Bora 62 skiljer det en hel del på vikten; 1800, 2400 resp 2800g. Ganska stora skillnader med tanke på att de är i princip lika stora. Vet någon vad skillnaderna består i?

TNF Prophet 65 ligger ungefär på samma vikt som Khamsin 62. Har någon jämfört dem?

Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Chrabban Vilken av dessa 2 ? Transportera 21
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.