Vilken ramstorlek?

Hej, har lite funderingar kring val av ramstorlek.

Hitta en Bianchi Infinito till ett bra pris. Cykeln skulle passa mig perfekt vad det gäller geometri (C2C) och så står det ju "Made In Italy" på :)
Tyvärr så var den i storlek 55 vilket jag antog var för litet med tanke på att jag är 190 cm lång. Jag gick dock in på competitivecyclist.com och körde deras "fit calculator". Glädjande nog sa denna att jag skulle ha ett överrör på 55,3-55,7 cm (effektiv). Hurra, tänkte jag och ringde upp handlaren. Men när jag berättade hur lång jag var så sa han att han inte ville sälja den till mig "-den är på tok för liten för dig!".

Så nu undrar jag: Har jag matat in fel siffror, missuppfattat måtten eller är jag kanske miss-bildad :)?
Och om det nu skulle vara rätt, kommer sadelstolpen att ens räcka eller är det bara att glömma den typen av ram?

Var mycket noggrann när jag mätte och fick hjälp av sambon.
Här är måtten som fit calculatorn spottade ur sig (allt i cm):

Measurements
-------------------------------------------
Inseam: 93.5
Trunk: 67.3
Forearm: 36.2
Arm: 69.0
Thigh: 65.4
Lower Leg: 58.5
Sternal Notch: 155.2
Total Body Height: 190.0


The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 60.6 - 61.1
Seat tube range c-t: 62.4 - 62.9
Top tube length: 55.3 - 55.7
Stem Length: 12.2 - 12.8
BB-Saddle Position: 80.3 - 82.3
Saddle-Handlebar: 56.7 - 57.3
Saddle Setback: 8.5 - 8.9

Tacksam för svar.
 
Storlek på ram avser sadelröret, seat tube. Enl din kalkyl ska du ha 60-61 cm där. Så en 55:a är för liten. Även om sadelstolpar och styrstammar finns i långa versioner så kommer resultatet inte att bli bra. Ditt styre kommer att hamna mycket långt under sadeln.

//Bengt
 
Mera frågor...

Tack Bengt för ett snabbt svar :)

Om du har tid och lust så kanske du kan svara på nästa fråga.
OK, 55: an kanske är förliten men vilken ska jag då välja? Om man tar Infiniton som exempel så känns inte någon av storlekarna speciellt rätt, eller? Jag är ju ute efter en ganska bekväm position dvs. jag vill inte sitta utsträckt . Det var därför jag tog fasta på överrörets längd. Men jag vill samtidigt inte ha en massa spacers under styrstammen (det är viktigt med det estetiska :) ) därav valet Infiniton med C2C geometrin.
Så om man väger samman dessa krav vilken storlek är lämpligast, om någon?

Tack!

Rammått för Infinito
 

Bilagor

  • infigeo.jpg
    infigeo.jpg
    66.8 KB · Visningar: 11,143
Den näst största kan nog passa hyfsat. Man kan höja styret lite genom att vända styrstammen uppochner. (Enligt de siffror du har presenterat. Själv är jag betydligt kortare än du, så jag kan inte bygga på egen erfarenhet tyvärr.)
 
Varför sådant fokus på ramens höjd?

Hej troswe, tack för inputten. Men kalkylatorn på bikebuster kändes betydligt mer godtycklig än den på competitivecyclist. Jobbar du på bikebuster? :)
Men varför snackas det så mycket om ramens höjd? Vad har det för betydelse egentligen mer än att man ska vara tillräckligt lång för nå ner till marken med fötterna när man gränslar ramen (inget problem för mig med någon av storlekarna).
Jag föreställer mig, behöver inte vara rätt, att det som viktigt är var jag får min tyngdpunkt när jag sitter på cykeln i kombination med hur trött jag är i nacke och axlar (sittställning) efter typ tolv mil. Dessa faktorer lär i alla fall starkt bidra till hur roligt det blir att cykla på min nya cykel :)
Ramens höjd borde inte påverka detta alls, eller? För även om vinkeln för sadelröret varierar beroende på ramstorlek så är det ändå bara med en halv grad mellan en 55:a och en 61:a, om man tar Infiniton som exempel, vilket man skulle kunna kompensera för med sadelstolpens "Setback". Ta en damcykel som exempel. Dom borde enbart passa dvärgar enligt det sättet att tänka men så är det ju knappast.
Som jag ser det så borde kanske 57:an vara rätt för mig. En kompromiss mellan att inte få styret för lågt (får väll leva med en eller två spacers) och att inte hamna i en för utsträckt position som kräver ett års yoga träning innan jag kan börja använda cykeln.

Vad tror ni?
 
Ett normalt mått mellan sadelns översida, dina sittben och pedalens översida när pedalarmen är parrallel med sadelröret samt i bottenläge är 102% av din inseamlängd mätt från sittbenet.
I det läget bör styrets översida hamna i samma plan som sadeln. Avståndet mellan sadelspetsen och styret bör vara en handflatelängd längre än din underarm med sträckta fingrar.
En rätt passad cykel känns inte naturlig att cykla på innan sadeln formats av sittbenen men den vinner i längden.
Som rätt långbent och 185 från början passar 60 cm ramar mig någorlunda väl med din längd torde allt under 59 vara alltför kort, men som sagt även överramsrörets längd är väsentligt.
Just nu tittar du på fel mått, måhända skulle du besöka en racerbutik och få hjälp med måttpassningen och få reda på varför i dina många tankar och frågor. Solo är det lätt att hamna fel.
På en turcykel är C måttet väsentligt, liksom skruvhål i gaffeländar för skärmar och pakethållare, så att klacken inte tar i väskorna. Även framgaffeln brukar ha mera försprång än en renodlad racer. Med dylikt stuk går cyklarna mera som lok. M a o bör du leta vidare.
go tur
 
Senast ändrad:
[...] måhända skulle du besöka en racerbutik och få hjälp med måttpassningen och få reda på varför i dina många tankar och frågor. [...]

Den instämmer jag i. Är man på gång att köpa en (första?) cykel för många sköna tusenlappar är det klart värt att besöka inte bara en, utan helst flera olika cykelhandlare. Så får du testa dina teorier om hur du tror du skulle sitta på en cykel med en viss geometri.
 
Tja seobserver och quid. Tack för svaren!

seobserver: Jag var med fram till 102%. Sen var jag borta :)

Jag instämmer också i att ett besök till en handlare är på sin plats. Hade inte tänkt mig nått annat men jag ville höra mig för lite först. Mest pga av jag tyckte det var intressant. Men även för att min nuvarande cykel, en stålracer från -85, enbart uppfyller ett av mina krav. Nämligen att den är jä..ligt snygg :) . I övrigt har den inte många rätt. Den har ett överrör på dryga 60 cm. Och trotts att jag har sadeln max framskjuten och har köpt en ny kortare styrstam så upplever jag att jag hänger på styret alldeles för mycket. Och att gå ner i bocken är knappt att tänka på. "-Träna bålen!!" tänker ni säkert nu och visst, men jag har inga ambitioner att bli bli värvad av Cykel City :). Jag är ute efter en cykel som motiverar mig till träning. Och träna gör jag för att inte säcka ihop totalt som kontorsarbetare. Så när jag säger "bekväm position" så menar jag med racermått mätt. Att det inte blir som en turcykel vet jag.
Det är ju mycket snack om "Bike fitting" så jag tyckte det var intressant att se vilka mått det blev när jag gjorde den, i mitt liv, mest exakta mätningen jag gjort och matade in dom i ett system som tillhör USA:s största online butik för racercyklar. Och den i särklass största skillnaden mellan min nuvarande cykel och de som föreslås av kalkylatorn är överröret (effektiv). Det mått som jag idag upplever som jobbigt och som enligt CompC är det viktigaste. det fick mig i alla fall att börja undra vad det fanns för alternativ.
Jag tror att 98% av alla handlare som jag går till kommer föreslå en XXL (eller hur de nu väljer att ange sina storlekar). Frågan är om det är så enkelt? :)
 
Cykelhandlare värda namnet borde kunna hantera kunder som är ute efter en komfortracer. Hittar du ingen handlare med C2C i lager kanske det finns en Specialized Roubaix, Trek Pilot eller liknande att prova som ju ska vara inriktade mer på bekvämlighet än race. Så får du ju iaf ett första prov i verkligheten om just ett kortare överrör är det du ska inrikta ditt sökande på.
Har du kikat någonting på cyclocrossar? De har ju ofta en lite annan geometri som kanske passar dig bättre.
 
Vet inte var du finns i verkligheten men en cykelbyggare kan givetvis konfigurera en cykel som du önskar eller billigare, en annan styrstam, har tom en bekant som vänt på styrstammen och satt pjattstyre på sin racer för att ge buken bättre plats, lösningarna finner den som tänker utanför boxen.
När inspirationen i Sverige blir tråkigt korrekt så kan Københavns racer och cykelfabrikanter väl vara värda en resa. De har lite andra grejor och vidare tankesätt där, förutom ett fungerade system av cykelleder.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.