Ramstorlek

Jag köpte en Bianchi Carbon 928 med Campa Velocekomponenter på Stadium i somras. (kanonpris 9000kr...) Jag är 193 cm och fick tag i ett ex med 59cm ram. "Förstå-sig-påare" hävdar att ramen är för lite för mig. Vet inte hur detta visar sig, men jag tycker att den ramen passar bra för mig. En allmän regel är väl att man ska se framnavet bakom styret om man sitter normalt, då är ramen lagom. Hamnar navet under eller framför styret är ramen för liten. Jag ser navet med råge, så utifrån detta mått så funkar det ju.

Jag är kanonnöjd med min cykel. Ramen är styv, men framgaffeln sviktar tyvärr en del när jag trycker på, fast det kanske är meningen.

Finns det andra sätt att mäta om ramen är för lite för mig? Vad har en för liten ram för inverkan?
Fins det längre styrstammar än 130mm?
 
Jag använder mig av effektiv överrörslängd som måttstock. Detta får du om du börjar mäta på mitten av styrröret där överröret möter ramens styrrör och sedan hålla tumstocken horisontellt (använd vattenpass) mot sadelstolpen. Mät till mitten av sadelstolpen. Jag är 1,79 m lång och det passar med en effektiv överrörslängd på 55-56 cm. Då brukar jag ha 12 cm styrtapp och 2,5 cm setback på sadelstolpen. Eftersom du är 14 cm längre borde lämplig effektiv överrörslängd vara runt 62 cm. Men folk har olika smak och olika kroppar. Jag har hellre en något för liten ram än en något för stor ram. Sedan kan man ju justera med styrtappslängd och sadelsetback. För min del kan gärna styrtappen vara lång men sadelsetbacken vill jag inte justera för mycket.

Mange
 
"Förstå-sig-påare" hävdar att ramen är för lite för mig. Vet inte hur detta visar sig, men jag tycker att den ramen passar bra för mig.
och
En allmän regel är väl att man ska se framnavet bakom styret om man sitter normalt, då är ramen lagom. Hamnar navet under eller framför styret är ramen för liten. Jag ser navet med råge, så utifrån detta mått så funkar det ju.
Jag tror du har missförstått 'tumregeln'.
Den säger att navet skall skymmas av styet när man sitter 'normalt ihopböjd med händerna i bocken.
Dvs navet skall ine synas.

OBS och detta är ett viktigt OBS
En tumregel är bara en tumregel, det är ingen sanning.
Passar ramen dig så passar den, oavsett hur mkt eller hur lite du ser av framnavet.
Finns det andra sätt att mäta om ramen är för lite för mig?
Det finns många olika sätt att komma fram till rätt storlek.
Här är ett par:
http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO
och
https://www.wrenchscience.com/Login.aspx?ReturnUrl=/Secure/Fit/Height.aspx?stylecode=R&stylecode=R
(Man måste tyvärr registrera sig, men det är gratis)

Jämför gärna med flera olika mätmetoder, det kan skilja en del.
 
Eftersom inom längden är armar och ben samt rygg olika långa, är generella regler lite luriga. Men passar cykeln dig och 10 timmar går utan besvär, är det troligtvis nära rätt för dig...En erfaren cykelbyggare med mätcykel får fram dina riktiga ram, styrstams och sadelmått på några få minuter. Ändå kan en "korrekt" cykel kännas obekväm, fintrim på sadelläge och styrtappslängd brukar göra underverk för de flesta, sen har vi ju dem som inte har det i dalen och det pannben som behövs, därav alla fina nästan nya begagnade cyklar som det finns....
Bekvämst brukar en aningen för liten cykel vara jämfört med en något för lång och hög. Att du ser att gaffeln flexar gör inget, flexar gör säkert baktriangeln med, men det slipper du se.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacmontagne Vilken ramstorlek? Landsvägscykling 10
Pleppo Ramstorlek Landsvägscykling 3
tpv917jj Ramstorlek Racer Landsvägscykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.