Vilken av dessa 2 ?

Jag tycker personligen inte att 10 ryggsäckslitrar brukar vara så mycket som just 10 liter. I vart fall när man tänker sig litrar som mjölkpaket så blir det svårt att se hur ex. en haglöfs tight large skulle kunna rymma 25 sådana.

Om du inte riktigt vet vad du tänker ha med dig ännu kanske det går att vänta med köp av dyr ryggsäck (och istället köpa en snygg haglöfs alaska för 700 på blocket). Eller så slår du till på kajka 85 och säljer den vidare här på utsidan för två tusen när du kommer på att du vill ha behöver något annat.

Nu frågar du ju bara efter volym och inte efter tusen andra alternativ. Osprey Xenith 88 i storlek large väger mindre och rymmer mer än kajkan. Mindre än 85 liter kan du fundera på om du vet med dig att du tänker ha med dig enbart få, lätta och små saker i packningen.

Genrerellt tror jag en packning alltid kommer vara minst ett av följande:
#Tung #Otillräcklig #Dyr.
;)
 
seobserver: Tackar för tipsen , smart sätt :) vilken typ av signalsystem bör man ha med sig ?

Fjällvinden: Jag tror nog att jag kommer att ta den större säcken då och som du säger komplettera med en mindre vid ett senare tillfälle :)

Grönt är skönt: jag kommer nog inte att bara bli få och lätta saker :p men jag kommer ju självklart att försöka hålla ner vikten så mycket som möjligt :p så en stor säck får det bli ;) du har nog väldigt rätt i det du säger om #Tung #Otillräcklig #Dyr. ;)

men när det gäller kvaliteten på Kajka så tyckte jag att den kändes betydligt mer tålig än Osprey Xenith men därav vikten. det kändes också som att dom hade tänkt till lite med att man kan öppna hela framsida för att lätt kunna packa i och ur. den satt helt okej, testade med 12kg i den på Naturkompaniet. men den sticker rakt upp till skillnad från Osprey som följer ryggen lite bättre. fördel eller nackdel ?

Osprey Xenith sitter bra den med, tyckte att vikten kändes något lättare med den än med Kajka men där känns allt annat lite mer plastigt och inte lika stadigt. just för att allt ska vara så lätt som möjligt antar jag .

har ni några erfarenheter av dessa rent funktions och kvalitetsmässigt ? :)
 
Inte just av denna Osprey, men de vi haft i familjen har hållit fint, dessutom för lite tuffare liv än ute på Kungsleden ;)
Jag skulle i ditt ställe absolut prioritera bärkomforten - det är den som i varje stund påverkar din livskvalitet på vandringen. Sitter en av ryggsäckarna (OBS fullpackad!) avgjort skönare och mer balanserat på just din kropp, så är allt annat mindre viktigt IMHO.

Det som kan skilja på mest volymmässigt i packningen är 1. sovsäck 2. tält 3. typ av liggunderlag. Kan du åtminstone i principbestämma dig för om det är en dun- eller syntetsäck du kommer att köpa, storleken på tältet, och sorten av liggunderlag, så kommer du betydligt närmare i din uppskattning av hur stor ryggsäck du behöver.
Faran med att köpa en alltför stor ryggsäck är att man faktiskt fyller den ;).
 
Kajkan kan verka vara av högre kvalitet tack vare tyget (som för alla lägen är onödigt tjockt och tungt) men faktum är att jag har en mamma och en vän som haft problem med att dragkedjorna går sönder på nya kajkor.

Jag hade en kajka ett tag och jag störde mig något enormt på att sovsäcksfackets dragkedja kan ta några minuters brottningsmatch att få igen med en större sovsäck ipackad. Otroligt irriterande detalj eftersom problemet upprepas varje morgon där ute.

Tycker fjällräven är duktigare på marknadsföring än att bygga prylar numera men det är bara min åsikt :)

Att säckar som zenith och min favorit arcteryx altra är ett kilo lättare skadar ju inte heller.
 
75-80 liter är en ganska rimlig storlek på ryggsäck för den typen av vandring du tänker dig. Med tiden kommer du efter egen erfarenhet att prioritera om bland den utrustning och kläder du vill ta med dig, i gengäld kanske vandringarna går till andra delar av fjällvärlden där man inte lika lätt kan kompletteringshandla proviant och bränsle som utefter sträckan Abisko-Nikkaloukta. Det är på dessa turer på 1-2v som det är bra att ha lite extra utrymme i ryggsäcken för främst proviant.
Vill du gå på kortare turer eller utan tältpackning kan du komplettera med en ryggsäck kring 50 liter senare.
Mitt råd är att du provar säckar noga efter din egen rygg, med vikt i säcken. Ta gärna hem på öppet köp om du kan och prova hemma i bostaden. Det finns många bra tillverkare och säckar att välja bland såsom Arcteryx, Osprey, Deuter, Lundhags, Norröna, Bergans, Haglöfs, Fjällräven mfl. Pröva gärna fler än de två säckar du hittills tittat på.

Ytterligare ett tips är att du kollar om regnskydd ingår i säcken, annars tillkommer ca 300g och lika många kronor;)...jämför "äpplen" med "äpplen".

Vad gäller färgval så är ett tips att välja lite mörkare färg på ex byxor då jord-, mygg och gräsfläckar efter en längre vandring inte syns lika lätt;). Undvik gärna ex gult då det drar till sig insekter. För färgval på tältet har jag alltid använt grönt, men det är för att jag vill smälta in i omgivningen istället för att tältet skall stå ut som ett utropstecken (men det är som sagt personligt).
 
joanna: jag testade att få ner vårat tält (blev till slut ett compact light 3) liggunderlag och sovsäck i tjejens 60L säck, det gick inte :p hade kanske gått om jag hade komprimerat sovsäcken mer, men vi ska lämna tillbaka dom då dom var alldeles för tighta, jag vill ha lite rum i min sovsäck ;) tips? och en söm hade gått upp på skiten innan vi packat upp den :p jo det är ju en fara med en stor ryggsäck ;)

Uigeadail: oj då det låter ju inge bra, vad var det som krånglade med den ? bara dragkedjan ? hur var den i övrigt ?

smux: tackar för tipsen, jag kommer att välja en större säck till att börja med som du säger så kan man alltid fixa en mindre säck senare när man blivit mer van eller bara ska köra på kortare vandringar :) jo jag gillar dom mörkare färgerna, blir ett par mörkgröna byxor och tältet blir det med :)

Jag har beställt en Kajka 85L så ska jag testa den i lugn och ro, det var ju så bra pris på den så kunde inte motstå, om jag behåller den så kan man säga att jag fick mina byxor på köpet. men jag ska ta och testa fler säckar med innan jag bestämmer mig helt
 
joanna: jag testade att få ner vårat tält (blev till slut ett compact light 3) liggunderlag och sovsäck i tjejens 60L säck, det gick inte :p (...)
Som sagt: typ av sovsäck, och därnäst tält, gör störst skillnad. Vad jag minns ville ni ha syntetsäckar, och de går långtifrån att komprimera lika mycket som dunsäckar. Tältet ska ni väl kunna dela på, och/eller bära utanpå säcken? Att kunna göra det senare är hursomhelst en fördel, om man måste riva/packa ner det dygnsurt och skitigt.
 
Jag har beställt en Kajka 85L så ska jag testa den i lugn och ro, det var ju så bra pris på den så kunde inte motstå, om jag behåller den så kan man säga att jag fick mina byxor på köpet. men jag ska ta och testa fler säckar med innan jag bestämmer mig helt

Kajka 85 kostar rejält över 3000kr och jag har svårt att se att du får valuta för pengarna;) Vill tipsa dig om att det finns både en Kajka 75 l och en Arcteryx Bora 80 på fyndmarknaden. Den senare har jag själv och kan rekommendera den, välgjord säck men rktigt skönt bärsystem som även klarar tyngre laster.
 
joanna: jo precis, vi är såna där läskiga veganer så det är därför vi väljer syntet ;) jo det är nog riktigt bra om man kan ha tältet utanpå, fungerar det på dom flesta väskorna ?

smux: jag fick hem Kajka för 2568kr om jag nu behåller den så då är det kanske mer prisvärt ? :)
jo den såg ju trevlig ut, men fanns ju inte ny så kan inte testa den på öppet köp :(
är Arcteryx Altra 85L något liknande ? merkligt bärsystem ? :p
 
jo den såg ju trevlig ut, men fanns ju inte ny så kan inte testa den på öppet köp :(
är Arcteryx Altra 85L något liknande ? merkligt bärsystem ? :p

Arcteryx Bora 80 har ett konventionellt bärsystem som är lätt att bära tungt med. Leta lite på nätet hittar du både bilder och recensioner.
http://www.trailspace.com/gear/arcteryx/bora-80/
Den finns i två rygglängder, vanlig och "Tall". Jag har en Bora 80 Tall då jag är 193cm lång.
http://arcteryx.com/pack-fit.aspx?language=EN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
FlyerSword Vilken Flightbag? Transportera 3
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Micro553 Ny ryggsäck - vilken djungel Transportera 43
vandrafjäll Vilken pulka ? Transportera 10
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
Loijzan Vilken av dessa vandringsryggäckar?? Transportera 20
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
Fryspunkt 15dagar Vilken Säck? Transportera 3
honki vilken säck rekomenderar ni? Transportera 12
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
majjen Vilken pulka och till vilket pris? Transportera 18
Morgan Vilken säck? Transportera 28
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
petho Vilken säck har bäst vikt/volym-förhållande? Transportera 34
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
Stiff Vilken 35L-säck? 190 cm. Transportera 2
Håkan K Vilken babyjogger? Transportera 2
plp Vilken gräns, i kg ,avgör ram vs softpack tycker Du? Transportera 29
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
perwickström Dagsturssäck ska köpas men vilken ? Transportera 7
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.