Vilka verktyg/reservdelar tar ni med?

Hej

Råkade ut för roderhaveri i helgen som gick då en bult och mutter lossnade. Som tur var så var jag nära land, det blåste en del i Stockholm förra helgen, och jag lyckades laga rodret med ett snöre.

Nu har jag fixat rodret (tack James på Kajaktiv som skickade mig en ny bult och mutter kostnadsfritt) men funderar litet på vilka andra grejor som skulle kunna gå sönder och vad man bör ha med sig för att kunna nödreparera om man är iväg på en längre tur.

Är det någon annan som råkat ut för något och isåfall kan tipsa om vad man bör ha med sig?

På min egen lista står nu bult och mutter samt verktyg att skruva med samt snöre. Knip har man ju alltid men finns det något annat fiffigt man bör ha med sig, tycker ni?

/Martin
 
Hej

Råkade ut för roderhaveri i helgen som gick då en bult och mutter lossnade. Som tur var så var jag nära land, det blåste en del i Stockholm förra helgen, och jag lyckades laga rodret med ett snöre.

Nu har jag fixat rodret (tack James på Kajaktiv som skickade mig en ny bult och mutter kostnadsfritt) men funderar litet på vilka andra grejor som skulle kunna gå sönder och vad man bör ha med sig för att kunna nödreparera om man är iväg på en längre tur.

Är det någon annan som råkat ut för något och isåfall kan tipsa om vad man bör ha med sig?

På min egen lista står nu bult och mutter samt verktyg att skruva med samt snöre. Knip har man ju alltid men finns det något annat fiffigt man bör ha med sig, tycker ni?

/Martin

Jag har också råkat ut för roderhaveri några gånger. En gång tog jag mig in till närmsta strand och promenerade hem (hämtade kanoten senare med bil), övriga gånger har jag bara "haltat" hem med mitt söndriga roder - rent elände, men lyckligtvis har jag aldrig varit väldigt långt hemifrån när det skett. Det jag nuförtiden på långturer brukar ta med för att undvika sådana problem är helt enkelt "avsaknad av roder" :) Det roder som inte finns går inte heller sönder.

(Jag hoppas detta inte leder till en ny "talibandebatt" om manöverutrustning - var och en väljer väl den lösning som passar bäst för honom/henne. Jag bara menar att detta är min favoritmetod lösa problemet med roderhaveri)

I övrigt har jag på långturer brukat ha med en rulle jesustejp, en leatherman, och, ifall jag är riktigt ambitiös, lite glasfiberväv + epoxylim.
 
Fjädern i mitt SmartTrack-roder gick av i somras. Det måste ha skett sista gången jag drog upp rodret, sista dagen på långturen. Jag upptäckte det när jag var hemma och skulle ta en kort tur.
Det kan ha berott på att fjädern var aningen för hårt spänd, eller materialfel.

Nu har jag alltid med en extra fjäder. Dessutom extra paddel, Leatherman, rejäl tejp, Super Epoxi och en lite tub Sikaflex 291 med på långturer.
 
Silvertejp, bra till skrovskador. Bra till paddelblad som börjat släppa från skaftet.
Bar till det oförutsedda.
Ett multiverktyg kanske kan vara bra.
Men jag har inte behövt använda nåt hittills.
Antagligen råkar man väl ut för nåt den dan man inte har nåt alls med sig.
 
Vid de flesta andra turer än kortare på ett par timmar hemma i sjön så slänger jag alltid i "lagningspåsen". Den innehåller ... förutom lagningssats till bensinköket , reservlampa och liquisole ... silvertejp (givetvis), rostfri ståltråd, en bit gummikord (drygt en meter) och ett multiverktyg.
Hittills har det räckt mer än väl för att laga småfel.
 
Jag har

en VKV Lisa 1984 års modell med underliggande svart nylonroder. Har haft med mig ett reservroder på längre turerunder alla år men inte behövt använda det annat än på en hyr-Anita vid ett tillfälle. Lite pianotråd till styrlinorna har jag haft användning av liksom silvertejp. Har också haft med kolfiberremsa + epoxilim vilket jag använt till att laga läckage mellan skrovhalvorna vid något tillfälle.

Reservpaddel och någon form av nödlösning vid roderhaveri samt silvertejp tycker jag hör till långfärdsutrustning. Olika roderlösningar har olika svaga punkter.

Vanligare att paddlare än kajaker skadas IMHO. Skavsårstejp Ipren solskyddsmedel + allergimedicin är bra att ha med.

Thure
 
Har bara råkat ut för ett problem ute på sjön och det var skäddaviren på min gamla Icefloe när fästet mellan vire och skädda gick sönder. Följden blir då att skäddan ställer sig rakt ner och vinglar fram och tillbaka som ett ostyrigt roder. Det blev en jobbig tur med många styrtag de 5-600 metrarna till närmaste ö. Sen var det lätt att fixera skädda halvvägs inne med ett par torra grenar i rätt tjocklek. En kniv hade kunnat göra "reparationen" snabbare och snyggare men den fungerade de 5-6 kilometrarna hem.
 
På långtur: Kniv, första förband, silvertejp. Sedan räknar jag med att kunna sno det mesta från annan utrustning; ett snöre från jackan här, en tältspik där osv.

//Örjan
 
Lifes an adventure

For the first time in 20 years of paddling I had a major problem with my rudder, was dumped side ways coming into the surf zone outside Riga. The rudder snapped below the mount due to me falling 1 metre+ forcefully side ways. (It was the years best paddling for me, I love it when it gets rough).

But a leatherman, swiss army knife, silvertape and a bit of driftwood I was able to find a solution.

It's all part of why I love expedition paddling :)

We carry a few nuts & bolts in reserve, silicone or and or a small epoxy (glass kayaks) with us, but silver tape is key, it can reinforce and water tighten most problems with a bit of ingenuity.

James
 

Bilagor

  • DSC_8695.jpg
    DSC_8695.jpg
    24.5 KB · Visningar: 575
I mitt reparationskit: Silvertape, eltape, aceton (rengöra innan tejpning), sykit, multiverktyg, Liquisole, buntband och reservluckor. På multiverktyget har jag mejsel som passar till däcksbeslag samt skäddareglage. På expedition skulle jag addera en reservwire till skäddan och möjligen sikaflex.
 
Oftast har jag inga verktyg med mig, men ibland följer vävtejp och en multikniv med. En reservpaddel brukar få följa med på flerdagarsturer. Risken att ha sönder en paddel är störst på land.
Har råkat ut för en utsliten roderlina på 25 år. Dåligt underhåll var orsaken.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.