Vilka vantar ska jag välja.

Jag var uppe i hälsingland på stug/tält tur under den frostnupna förra veckan.
Med mig hade jag norrönas ullfrotté fingervantar och ett par billiga skalvantar med fleece foder som blivit platt av nötning.
Jag frös som fan om händerna och har bestämt mig för att aldrig göra det igen. Så vad ska jag göra åt det.

Extremities mountain mitts, klättermusen greppet är några åtgärder jag funderat på.
De ska användas till alltifrån skoterkörning via vinterfiske och segling till skid och vandringsturer nedåt -30-35.

tacksam för all hjälp i djungeln.
 
Norröna är bra

Jag har testat ett stort antal kombinationer av innervantar och skalvantar och har kommit fram till följande:

Jag använder numera alltid Ullfrottes innervante, tummodell. Pris 129 kr. Enormt varm.
Utanpå har jag en skalvante från Norröna, lång modell. Materialet är mikrofiber dvs polyester. Pris 400 kr. Detta är en mycket bra kombination. Jag uppskattar flexibiliteten med separat inner och skalvante. Är det mildare och jag avser att fika mycket (?!) så använder jag en fleece-fingervante under för att lättare kunna greppa termosen.. Observera att tumvantar är bäst mot kylan (både inner- och skal).

Klättermusen är annars en mycket bra vante (varm).

MVH Mats Frank, Umeå
 
Kronans vita

Hej,
I stället för att köpa 1 par Klättermusenvantar kan du för kanske en tjugondel av priset få ett par av kronans vita ytterhandskar av skinn. Lägger du på en tia får du också ett par ullinnervantar. Räcker inte den värme de ger tar du i skinnhandskarna ett par hederliga lovikkavantar. Utrustad så klarade jag utan problem minus 40 i vintras.
Anders
 
Jo, jag har också prövat försvarets variant men kommit fram till att vattenskyddet inte är tillräckligt vid havsaktiviteter. -Kör man en öppen motorbåt i minusgrader är man tacksam för allt vattenskydd man kan få. På land och i minusgrader är det däremot en utmärkt kombination.
 
Klättermusen

En kompis hade dessa nu när jag var nere i Italien och åkte skidor i två månader. De verkar grymma i ytterskalet (när det gäller slitsstyrka) och kanske grepp. Däremot imponerade inte innehandsken. Den verkade ganska klen och tunn.

Vill du ha en riktigt varm innerhandska så har Ortovox riktigt schyssta yllevantar. De skulle jag kolla upp. http://www.ortovox.com (handskar - exempelvis McKinley)

Är det 30-40 minus så är det riktigt kallt och frågan är då om det finns något som räcker.

Är det torrt så har Marmot en värsting dunhandske i DriLoft. Den är tjock men är tänkt för aktiviteter där det inte är särskilt blött.

//David
 
Jo, nog blev det greppet med ortovox vante inuti.
Verkar grymma dehär ortovox prylarna i fyrtrådsstickat ylle, både vantar och sockor.
 
Klättermusen Greppet är bra

Deras foder känns överlägset de rena syntetvarianterna som jag har prövat och konstruktionen är mycket bra. Remmen runt handleden är lättjusterad, säkerhetslinan inne i handsken är också bra. Som alla fodrade tumvantar är den lite klumpig att hantera grejer med, men det kommer man aldrig undan. Det enda riktigt negativa är priset 1350 bagis tar de för den, men å andra sidan slipper man frysa om händerna. Ett billigt alternativ som jag aldrig provat när det är riktigt kallt är Ortovox ullvantar. De är krympta ett antal gånger för att bli tätare än vanliga ullvantar, och de kostar en bråkdel av vad Klättermusens handskar gör, så det kan vara värt ett försök
 
andra tips

att se till att hålla vätskenivån uppe och att inte jobba sig svettig (så att kläderna blir blöta) är andra tricks som håller tassarna varma
 
Norröna, vattentäthet

Mina Norröna skalvantar är i princip vattentäta. Mikrofiber är ju en väldigt tätvävd polyester. Jag har använt dem till bivackgrävning och det gick bra. Goretex (el Klättermusens cutan) är ju något mer vattentätt men mikrofiber är mkt mer snabbtorkande.
De är verkligen enormt snabbtorkande (i sovsäcken, el i fickorna på tur).

se http://www.norrona.no (eller var det .com ??)

För min del känns Goretex i vantar som lite overkill.Dvs jag tycker att fullständig vattentäthet inte alltid är nödvändigt. Och då syftar jag främst på vinterfjälls-aktiviteter.Goretexvantar är ju dessutom mycket dyrare.

MVh Mats Frank, Umeå
 
Det beror på.

vad man använder vantarna till. Jag håller absolut mad om att till lands är det overkill med vattentäta vantar. (Är det kallt kan det räcka med överdrag i ren bomull).
Men när man som jag avslutar båtsäsången den 31 december och återupptar den 1 januari känns det viktigare med vattenskydd. Jag valde efter många om och men klättrmusen greppet. Detta just med tanke på att jag skulle kunna använda vanten till sjöss oxå.

Tidigare brukade jag ha ett par pile vantar med dubbla plastpåsar och gummisnoddar. men det blev om möjligt ännu mer otympligt än tumvantar.

Dessutom brukade de gå sönder när jag frös fast i något vilket man ohjälpligt gör vid en kombination av brottsjöar och minusgrader.
/Krister
 
Hej!

Norrönas skalvante, har den något namn? Då jag bor långt ifrån närmaste återförsäljare är det postorder som gäller.

Tacksam för svar!

Mvh Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sajberjohan Lovikka vantar Kläder 15
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Kalle E Fiffiga vantar Kläder 5
Tips på varma vantar Kläder 3
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 28
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.