Vantar för vintertur

Undrar lite vad ni använder på händerna på vintertur i skog och fjäll. Är ganska frusen om händerna och svettas rätt lätt. Är rätt förtjust i fleece i vardagslag, men tycker att de ofta blir rätt fuktiga av snö och svett. Även testat med lite tjockare längdhandskar, blir också rätt sura. Inga problem på kortare turer, när man kommer hem och torkar, men vid uteövernattning är det inte så kul. Skalhandskar + varma vantar finns med, men letar alltså lite tunnare att åka i som inte blir kylklampar efter en dag.
MVH Lars
 
En svår kombination att vara frusen om händerna men samtidigt svettas mycket. Jag skulle nog ändå rekommendera flerlagersprincip, speciellt om det är kallt. Fördelen är att du lättare kan reglera temperaturen. Jag bifogar en länk till hur jag bygger upp mina lager. Observera att jag har ett par tunnare fingerhandskar när det inte är så kallt, eller om jag jobbar hårt.

Handsksystem

Mvh /Joel
 
Välj en arbetshandske

Ser att du har varma vantar och skalhandskar, själv använder jag tunna och tjocka foder till skalhandskarna. Då har jag för alla temperaturer från enbart skalhandsken till skalhandske med dubbla foder (tjock + tunnt).

Som komplement använder jag:
http://www.ejendals.se/1206.php?129...=getProducts,pageid=1206,itemgroup=,selection[]=144,top=114,pagingpage=1

Denna hanske upplever jag som perfekt, bara som den är när det är varmare, vid mycket vind tar jag skalhandsken utanpå, ofta har jag denna fingerhandske, fodervante och skalhandske. Eftersom jag är frusen om händerna kan jag ta ut och pilla med småsaker och snabbt ta på mig. Handskarna är relativt lätt att torka (ovanpå understället på överkroppen under jackan eller på låren). Fick ursprungligen tipset från en av vinterutbildarna inom försvarmakten i Arvidsjaur och på vad jag förstod används denna hanske även inom försvarsmakten till samma ändåmål som du är ute efter.

Handsken är billig, smör in den regelbundet så stoppar skinnet bra mot väta och håller längre, jag är kanonnöjd med denna handske. Och eftersom du svettas mycket om händerna, som mig själv, kommer du att uppskatta ventilationen i handskarna, det är också orsaken till att skalhandsken behövs ovanpå när det blåser.
 
Jag kanske tog i ang. svettning, men upplever att flera varianter jag testat vid både längdåkning och "skidlufsning" som är lagom att åka i lätt blir fuktiga och ger sen kalla händer. Har spanat in en ny kombination jag skall testa, ull-liner med en mycket tunn vindhandske utanpå. Har också fått tips på att torka hanskarna innanför kläderna. ska testa.
 
Tegera 5117 är de torraste och bästa "längdhandskar" jag haft. Innerhanden är i syntetmaterial som har bra genomsläpplighet. Jag åker ned till -15 med dem trots att de bara är fodrade med ett lager thinsulate. Bra passform, bra grepp. Bra pris (50 kr) ;)



resize.aspx
 
Använder samma handske som jörgen. Vi fick ut den under lumpen (Boden) och jag tyckte den funkade så bra att jag fortsatt använda den sedan dess. Finns att köpa på Granngården och i butiker som säljer yrkeskläder. Kombinerar denna med försvarets skalhandske och en ull-tumvante.
 
Det beror ju på aktivitet och väderlek.
Torrt går skinntumhandskar som skal utmärkt och i vått då behövs G-tex eller galon.
Tumvantar i ull fungerar väl till bägge. Thinnys i syntet är utmärkt när man inte vill förfrysa huden och vill göra pille sysselsättningar.
FM har fångremmar till sina skal och det är funkis men kräver viss teknik vid somliga sysselsättningar.
Bortblåsta handskar värmen inte alls.
 
Tegera handskar

Hej! Jag och min sambo använder också Tegera handskar. Jag har använt samma som Jörgen länkade till. Med liners i har jag använt mina till längdskidåkning i ner till minus 16. Utan liners är de kalasbra ner till ca minus 10. Jag upplever dem som mycket "torrare" handskar än traditionella skidhandskar som du köper i sportbutikerna för dyrare peng! Jag köper mina varma, "torra" och prisvärda Tegera på Granngården.
 
Jag kanske tog i ang. svettning, men upplever att flera varianter jag testat vid både längdåkning och "skidlufsning" som är lagom att åka i lätt blir fuktiga och ger sen kalla händer. Har spanat in en ny kombination jag skall testa, ull-liner med en mycket tunn vindhandske utanpå. Har också fått tips på att torka hanskarna innanför kläderna. ska testa.

Om du söker efter en mycket tunn liner-handske som också är vindtät på ovansidan kan du söka efter sådana i butiker som är inriktade på löpning. Själv har jag en från Stadium för 99:-

http://www.stadium.se/sport/traning/loparklader/084568/soc-running-wind-glove

Den använder jag både ensam när jag är för varm och inunder skalhandskar när det är kallare. Den är troligtvis inte lika varm som en ull-liner men billigare och rätt så slitstark.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.