Lovikka vantar

Har du köpt från dem så att du vet vad det är för kvalitet och vart de är tillverkade? Sedan Lovikkavanten AB gick i konkurs vet jag inte vem som äger varumärket längre?

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41704&highlight=lovikkavanten

Nej det har jag inte, men sticka dessa vantar är ingen jättestor svårighet för våra duktiga stickerskor, (oftast kvinnor), vet inte om det är så att just lovikkavanten har en patenterad stickteknik,
tror inte det,det finns ju beskrivningar att följa, som inte fuskar med innertyg o annat trams.
Och vad är en "äkta" Lovikka ?, måste den vara gjord av en viss människa ?, nej det räcker nog med att följa den "äkta" stickbeskrivningen antar jag.
Vet inte om sajberjohan är ute efter funktion eller utseende, men det kommer väl fram.
Har själv vantar i samma material som Lovikkavantarna, stickade av släktingar, helt underbara vantar, slår det mesta.
 
Jag har ett par gamla lovikka vantar som är av lovikkagarn och stickade av nån gammal tant i norr. Men nu börjar de bli lite slitna efter att ha varit med om om flera vintrar och jag är nu på jakt efter ett par nya. Lovikkantar är det varmaste jag provat att ha på händer hittills men alla varianter man hittar i affärerna nu för tiden verkar mest vara halvkassa kopior från kina med thisulate foder inuti =(
 
Hej Johan !

Hoppas du kan få tag på de rätta Lovikkavantarna !

--------------------------------------------------------------------------------

Lovikka Husmodersförening bildades 1951. Bland mycket arbete för byn har Husmoderföreningen inregistrerat ett varumärke för äkta handstickade Lovikkavantar 1962. Fortfarande har Husmoderföreningen samma märke på sina äkta Lovikkavantar. Märket är inregistrerat av Kungliga patent och registeringsverket. Ordförande är Margit Nilimaa.

Det är vad som står att läsa på Lovikkas hemsida



(saxat ur min förfrågan på syforumet)
 
Lovikkavantar...

Jag har ett par gamla lovikka vantar som är av lovikkagarn och stickade av nån gammal tant i norr. Men nu börjar de bli lite slitna efter att ha varit med om om flera vintrar och jag är nu på jakt efter ett par nya. Lovikkantar är det varmaste jag provat att ha på händer hittills men alla varianter man hittar i affärerna nu för tiden verkar mest vara halvkassa kopior från kina med thisulate foder inuti =(

Hej sajberjohan!
Har du fått tag i Lovikkavantar ännu?
Jag har Lovikkavantar, men jag har "varmare" vantar också! Nålbundna, de är sydda med en tränål och blir tjocka och täta och jätte varma. Det ska blåsa mycket om det går igenom...100 % svenskt ullgarn! Jag syr sockor också i samma teknik. Många hundra år gammalt hantverk... På ett museum i Helsingfors har de rester av ett par vantar från 1100-talet, har hört om Åsle- vante här i Sverige också som är daterad till 300-talet ef.Kristus.
Du är välkommen att besöka vår hemsida www.skogsformedling.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.