Vilka terrängskor...

Ett beställningsjobb, nästan...

Haha, man skulle kunnat tro att jag drog ut på pin kiv efter att ha läst din bumpning, Göran, för jag premiärsprang verkligen skorna idag mellan 11:15 och 12:30 ca. Veckan har annars varit lite seg och mest bestått av kvalificerat tidsfördriv och lättja, dvs inte löpning. Dagens pass var en timme efter uppvärmning, 156 i snittpuls.

Den egentliga rapporten borde komma senare, efter några seriösa försök att pressa skorna med lera, vått gräs och (våta) stenhällar. Idag löptes asfalt, grus och soggigt löpspår, men väldigt kuperat (640 höjdmeter, men jag har fortfarande inte fattat om min mätare räknar bara acc.höjdmeter stigning, eller acc.höjdmeter stigning+nedstigning. Får lite olika resultat!)

Första intrycket av skorna är att de troligen inte kommer att fallera ens i värre terräng. Kvaliteten på sömmar, tyg, snören och gummi verkar bra, och avsaknaden av exponerade sömmar, meshtyg/tyg etc gör att jag tror de kan hålla länge. Gummits livslängd däremot lär ju avgöras av hur nöttåligt det är, och av om det torkar med tiden (som t ex älre Puma Trailfox gjorde, de såg rätt jävliga ut efter 1.5 säsong, fast d gjorde mina Icebugs också...). Innertygets hållbarhet lär också visa sig, det brukar bara palla ungefär en säsong i mina vanliga asfaltskor (nöts upp ffa runt fotleden). Gummiförstärkningen på tån är förtroendeingivande, och rent utseendemässigt finns inget som "ser ut" som att det ska börja fransa upp eller spricka.

På mina relativt smala fötter sitter skorna som gjutna, men inte snortight som t ex Trailfox:arna eller Icebug Spirit. Det saknas egentlig uppbyggnad i fotvalvet i skon, men på nåt sätt (troligen är sulan bättre uppbyggd) ställs foten inte knasmycket inåt på en måttlig pronerare som jag. När man börjar springa försvinner detta nästan helt, vilket är en positiv överraskning (även på plan asfalt, och med ryggsäck vilket ju innebär en extra belastning på skon). På asfalt känns det lite funky först, antagligen för att det mjuka gummit i sulan + att kontaktytan med underlaget är relativt liten (man springer ju bara på dobbarnas sammanlagda yta), så det känns som att skon glider lite i varje steg, eller "sätter sig". Ändå känns detta inte ineffektivt (typ att skon skulle skejta iväg vid frånskjutet eller nåt annat otrevligt) eller osäkert, utan stegen sitter klockrent och frånskjutet känns väldigt bra. Min högerfot visar efter ca 40min känningar av skav på hälsenan, precis i överkanten av polstringen. Skorna sitter tight där (behövs om inte annat för att hålla grus, kottar och andra skorpioner ute), men inte hårt eller obekvämt. Undrar om skorna är lite olika eller om mina fötter är det? Hmm, brukar inte få problem där. Blir till att tejpa nästa gång. Annars märks inga tendenser på skav t ex på fotknölarna. Min vä stortå är redan demolerad sen förra veckan, så att den blåsan späder på sig ser jag inte som skornas fel.

På Inov-8:s hemsa har de en lång harang om hur fotbenens inbördes rörelser optimeras av skons uppbyggnad, men detta var för tekniskt avancerat (=tråkigt) för att jag - som förväntas fatta sånt men inte gör det - skulle idas lägga tid på att läsa. Men kanske känner jag effekten: Det känns som att steget avvecklas väldigt effektivt i skorna, trots att t ex sulan är såpass mjuk att det inte kan bero på den rull som en styvare, vinklad sula kan ge. Dämpningen är förvånansvärt bra, och en timme på asfalt med ryggsäck och en massa backar skulle inte vara nåt problem. Om det inte var för mina ilskna benhinnor skulle jag inte tveka att ta dessa skor för nästa backträningspass (ryggsäck, asfalt, gå-brant på uppvägen), så skön är dämpningen. Även om mellansulan är tunn jfr ett par Asics GT¨, så antar jag att dämpningen ökas av att dobbarna är såpass höga (ca 8mm gummi). Sulans mjukhet gör dock att större stenar (golfbollsstora) känns igenom, men inte så att det gör ont på något sätt.

[och så ringer det på dörren, och två vill köpa mina gamla Icebugs som stått på hyllan nån vinter. De får dem för 400 (nypris 1500) som jag skrivit i annonsen, och så ska de börja pruta. Men vafan. Har jag sagt 400 så menar jag 400 och inget annat, vill de pruta kan de väl handla Rolex-kopior i Thailand].

Sammantaget så är det första testet av Inov-8X-Talon 212 väldigt positivt. Det är en lätt sko som sitter bra på min fot, och löpsteget blir schysst. Fästet på torrt underlag verkar bra, även om det blir intressant att testa på rejält ojämna underlag som stenkanter, rötter mm. Återkommer sen jag misshandlat dem lite mer.
 
Tackar

ödmjukast för utförlig beskrivning. Då vi har samma inställning till Trailfox vågar jag nog lita på dig ;-). Upplevde du att det var mer "genomslag" i sulan jämfört med Trailfoxen?
Jag får väl ut och prova storlekar och klämma lite och fundera.
Har kollat PLS och där fanns det mycket trevliga saker. 40£ för ett par trailfox !!! Blir kanske till att beställa ett par nya.

/Göran
 
Senast ändrad:
Ja, det var mer genomslag än på stigrävarna. Men som sagt, jag upplevde det inte som obekvämt. Jag stod över ett par rävar i år eftersom det på kort tid blivit två olika Icebugs, och nu dessa från Inov-8. Mina tidigare rävar är inte mer än innötta! Men, det sägs ju att sulan på senaste modellen ska ha bättre fäste än nånsin, på blöt sten. Vilket behövs.
 
Köpte ett par Icebug Navigator som blir mina nya terrängskor nu i vår. Har bara hunnit med att testa dom så smått,men de ger ett stabilt intryck och verkar välgjorda,bred läst,passar bra för en med Kalle Anka fötter mao.
 
Salomon!!!

Mina förra var ett par SALOMON SPEEDCROSS 2, http://www.salomon.com/se/#/footwear/footwear/trail-running/speedcross-2som har varit kanon, superbra grepp och sköna som tusan, men nu var det hög tid för ett par nya så nu blev det ett par
SALOMONXA PRO 3D ULTRA http://www.salomon.com/se/#/footwear/footwear/trail-running/xa-pro-3d-ultra
har bara sprungit i dom ett par gånger än men dom känns super, lite mer stadiga än Speedcrossen. Provade samma modell men med goretex men den kändes lite klumpigare och satt inte riktigt lika skönt.

Jag tycker Salomon gör grymma trailskor, rekommenderas varmt!
 
Inov-8 revisited

Oj, ser att jag missade skriva en lång harang om hur förträffliga mina Inov-8 X-talon var förra sommaren! De visade sig vara de absolut bästa terrängskorna jag sprungit i, och efter en utslagsgivande vecka i Gustavsbergsbackens leriga grässluttning, där t o m mina Icebugs fick stryka på foten (sjukt dålig ordvits, men den var inte sökt!) så sprang jag BAMM i X-talonskorna. De var jävligt bra.

De var så bra att de 1.5 vecka senare fick lotsa mig sträckan Abisko-Nikka, löpande med ryggsäck. Tiden blev inte så lysande (kring 16 tim), och det kändes verkligen att BAMM satt kvar i benen (och i skallen). Men skorna klarade sig. Efter den betan pensionerades de dock, och just nu har jag ett par Mudroc290 som slusk-skor, dvs till lite allt möjligt. Ska komplettera med ett par x-talon inför sommaren BAMM.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0
Jozii Vilka trailrunning-skor? Löpning 3
stelow Nya trailskor, men vilka? Löpning 2
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.