Vilka terrängskor...

Med lite mer löpning i skorna kan jag säga att själva SULAN är suverän, däremot lämar kvalitén på överdelen mycket övrigt att önska. Mina skor började spricka i kantsömmen vid "böjen" (precis bakom tårna) redan efter ett tiotal mil :-( . . inga mer Icebug för min del.

På mina Icebugs Pytho har jag inte haft detta problem. Däremot så har ett flertal dubbar lossnat. Dubbarna är ju inte fastborrade genom sulan utan sitter löst upphängda i en gummidubb på undersidan. Vid hårda slag så kan dubben lossna. På högerskon har fem dubbarlossnat på främre insidan av sulan och på den vänstra har två dubbar lossnat. Icebug säger att man tagit till med lite för många dubbar för att det inte skall vara nåt problem om några lossnar. Undra hur många som man skall tolerera att det lossnar?

Annars är jag som sagt mkt nöjd med skona. Är det någon som provat de nya Icebug Navigator?

/Jan-Eric
 
Jag kör numera med ett par saucony kilkenny xc2, den utan spik. Det är en lättviktssko, runt 160 gram. Sulan är förhållandevis tunn, dock tjockare och grövre än racingflats, så man behöver inte oroa sig för att kottar och småsten ska slå igenom. Mesta vikten i skon sitter i gummisulan.

Skon känns lite som en strumpa med gummisula på, mjuk och inget som helst stöd, så man bör ha starka fötter och god löpteknik och/eller inte springa så långt med dem. För närvarande springer jag inte längre än en mil med dem. Jag är dock lite ny med lättviktsskor och jag tror att längderna kommer öka med tiden.

Det är naturligtvis härlig löpkänsla, och bra kontakt med underlaget. Jag tror att fler skulle ha glädje av att springa med lättviktsskor. Skoförsäljarna har en tendens att skrämma iväg folk från dem, lite omotiverat. Styrketräna fötter och underben, kör en del barfotaträning etc, träna löpteknik och de flesta kan använda lättviktsskor i ganska stor utsträckning tror jag.
 
Dina Saucony låter intressanta, Torger, men jag skulle känna mig tveksam på riktigt långa sträckor. För all sorts OL eller kortare (kanske inte fjällmaratondistans) stigtävlingar låter det grymt, får fundera på att skaffa mig ett par dylika. Om inte annat för löpkänslan när man är ute och sprintar i skogen (där, utanför stigarna behövs ju i stort sett ingen dämpning).

Har just beställt ett par Icebug Pytho eftersom de just nu låter mest intressanta, vill gärna ha ett par ståldubbade eftersom jag räknar med väldigt, väldigt mycket sten. Återkommer med rapport när USPS har gjort sitt...
 
IceBug skor

Hej Har skaffat MR2 BUGrip skor, bara hunnit gå med dom i halkan, inte sprungit med dom tillräckligt för att kontrollera att dubbarna sitter kvar. Köptes på¨Löp och sko kliniken (heter det väl?)
Nu är det barmark så det blir kanske lite terränglöpning med skorna, annars är jag mkt nöjd med Asics TN8CO terrängskor med GoreTex som inköptes samtidigt.
Zeibrant
 
Vilka skor blir det i år?

Aloha allihop!

Eftersom snö förbytts i slask som förbytts i brun sörja som förbytts i slask igen och som slutligen övergått i fjolårsgräs med tillhörande brandfara, må man väl säga att "Terrängen" tinat fram. Och med den terränglöpningen, i olika framskriden form beroende på var man bor.

Så: Vilka skor ska ni springa med i år?
 
Givetvis blir det Lejon löparsko även i år. Jag har ju flera par sedan tidigare som fortfarande håller ett antal mil till. Närmaste större framöver är dock utanför terrängen med Göteborgsvarvet. Men träningen inför det hålls fortfarande i kuperad terräng.
 
Har haft några olika terrängskor typ "trail",
från Adidas,Asics,New Balance,Icebug och nu senast Vasque & Montrail.
Vore kul att testa ett par orienteringsdojjor, har även spanat in Salomons modeller.
 
Ja.. denna tråden är ju lite intressant... Vad skall man springa i framöver?

Har nu ett par Icebug Pytho som jag är nöjd med passformsmässigt och skokvalitemässigt.... men mindre nöjd med dubbkvalitén :-/ ...skorna släpper på tok för många dubbar. Det kan nog iofs bero lite på hur man springer, och hur ofta... Malin har t ex alla dubbar kvar på sina...
Pratade med en representant för Icebug på utemässan och han visade den nya Spirit OLX med fasta dubbar. Han sa att de skulle hålla betydligt bättre. Det lutar åt att det blir ett par sådana. http://www.icebug.se/default.aspx

Fast jag skall ta och kolla in Inov8 som verkar fina,

När det gäller dubblöst så funkar mina Saucony Progrid Guide TR bra ett tag till. http://www.gerisale.se/guidetrh.htm Funkar även till grusväg/löpspår och lätt terräng som t ex Lidingö.

Sen så är det dags för ett par nya asfalts pjuck... sneglar lite på Saucony´s progrid Omni7.

Fast allt hänger ju för mig på OM det blir någon löpning den närmsta tiden...:-/
 
Har haft några olika terrängskor typ "trail",
från Adidas,Asics,New Balance,Icebug och nu senast Vasque & Montrail.
Vore kul att testa ett par orienteringsdojjor, har även spanat in Salomons modeller.
Bra, om du har några kommentarer så vore det intressant att höra dina jämförelser mellan de olika skorna. Sitter själv och funderar på Inov-8 eller Icebug i nuläget, men Vasque och Montrail har jag bara testat, inte sprungit i. Är inte Montrail generellt väldigt "platta" inuti, dvs inte ssk uppbyggda i t ex hålfot och fotvalv?

Har nu ett par Icebug Pytho som jag är nöjd med passformsmässigt och skokvalitemässigt.... men mindre nöjd med dubbkvalitén :-/ ...skorna släpper på tok för många dubbar. Det kan nog iofs bero lite på hur man springer, och hur ofta... Malin har t ex alla dubbar kvar på sina...
Pratade med en representant för Icebug på utemässan och han visade den nya Spirit OLX med fasta dubbar. Han sa att de skulle hålla betydligt bättre. Det lutar åt att det blir ett par sådana. http://www.icebug.se/default.aspx

Fast jag skall ta och kolla in Inov8 som verkar fina,
Som sagt, Inov-8 måste jag också prova, någon av deras hybrider för både ren terräng och stig. Mina Pytho har betett sig precis som dina, tappade fem dubbar (3+2) på båda skorna tillsammans redan första dagen på BAMM ifjol, och det är banne mig inte acceptabelt. Ett par till rök när jag gick(!) till Helags några dagar senare. Väntar nu på reklamation, Icebug är väldigt generösa på den punkten (jag hade ju köpt mina i USA, saknade kvitto mm mm. De bara "Hälsa från Katarina på Icebug så får du ett par nya"!). Icebugs nya OL-skor ser sjukt intressanta ut, men jag är lite orolig att de ska bli för hårda för bergslopp. Isf kanske det blir odubbat, dvs Inov-8.
 
I morse knackade Posten på med ett par sprillans Inov-8 X Talon! Nu ska här hårdtestas... Liksom Ulrikas nya löparsäck från samma företag, ser äckligt fin ut. Passade dessutom på att uppdatera mina Asics GT-2130 till årets GT-2140.

Se gärna min recension av Pete Bland Sports, där jag köpte skorna. Kanonservice och -frakttid.
 
Första utlåtande

Nu sitter jag bara och inväntar ett första utlåtande ang. Inov8-skorna.......... några pass borde du ha hunnit med sedan tisdagen :)

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0
Jozii Vilka trailrunning-skor? Löpning 3
stelow Nya trailskor, men vilka? Löpning 2
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.