Vilka terrängskor...

Till slut finns det ett slutdatum... En kompis lade orienteringskarriären och skorna på hyllan i 10 år. Ställde sedan upp i en tävling på kul. Snörde på sig sina gamla skor och drog iväg...Under löpningen pulveriserades de uttorkade sulorna fullständigt och hon kom i mål med enbart fodret och överdelen av skorna kvar på foten...

/ S

Är det detta som kallas UL-running?
 
Är det detta som kallas UL-running?
Nja, en annan definition stötte jag på i nåt terränglöparforum. Minns inte vem det var, men en snubbe berättade om hur han vunnit ett par skor i en tävling, som hade bra sula men var lite breda för hans smak. Så han tog en vinkelslip och "kapade till profilen" på skorna! Antaligen sparade han ett par gram också...

Ute råder f ö ett underbart slask. Jag har jobbat två veckor i sträck samt ett par extra nätter. Igår fick jag en artikel refuserad, med en knapp hårsmån. Nån som kan motivera mig att dra på mig skorna?
 
Ute råder f ö ett underbart slask. Jag har jobbat två veckor i sträck samt ett par extra nätter. Igår fick jag en artikel refuserad, med en knapp hårsmån. Nån som kan motivera mig att dra på mig skorna?

Nå blev det någon runda eller blev det bara vin? Annars borde väl den refuserade artikeln kunna generera lite negativ energi som kan vändas till positiv väl ute i löparspåret?

Häpp! Här har det kommit snö så morgondagens långpass ligger i farozonen. Har ännu inte införskaffat några Icebug... Men det är nog en investering som är närmare förestående än de planerade nya löparskidorna. För såna har man tydligen inte längre användning för här nere i Brunköping.
/ S
 
Vilka Icebugs?

Ni som ägt dessa skor, vilken modell ska man satsa på? Jag tänkte ffa använda dem vintertid, behöver inte ha ett par varma skor fördenskull.

Det reas ju ut ett antal äldre modeller (innan de snorgröna varianterna kom!), t ex på
http://www.fjallsporttarnaby.se/
är det läge att skaffa? Jag har bara ett par i nån "wålking"-modell som dessutom är ett halvt nummer för små, och de är svåra att utvärdera.

Min första terrängsko var Adidas Supernova Trail, i mitt tycke en formidabel sko. Lätt, smal och "lagom" dämpad (=ingen asfaltsko men inte heller som en innesko). Bra greppsula. Delar av skon var i nät, speciellt vissa partier strax ovanför sulan så att det vatten som läckte in också läckte ut. Dock lite dålig stryktålighet, ffa i nätpartierna. Vad jag vet har den modellen utgått, men ersatts med bl a http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=2314&articlename=Adidas+Supernova+TR+5+M vad jag förstår, även om den skon ser rejält annorlunda ut.

Senare har jag sprungit mest på Puma Trailfox. Av min recension framgår att jag tycker den skon är i det närmaste fulländad för ren terränglöpning, men felar på en punkt. Sulan på min modell (2006) var rejält hal på våt sten, vilket är en dödssynd för en terrängsko. Puma tog till sig av den kritiken och gjorde enligt uppgift en bättre sula på >2007-modellernam och jag har i ärlighetens namn inte ännu hunnit hårdtesta mitt par. Nu ligger is.

Har även provat ett par North Face (okänd modell) och Salomons XA pro. Dessa båda var avsevärt tyngre än de ovan nämnda modellerna, och jag förstod inte riktigt varför. Båda var vridstyvare, men en tung, stel och vridstyv sko är inget jag förknippar med skön stiglöpning.

Men, om man tittar t ex på:
http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=12436
så finns det ju en miljjarrders träjlskor, bara på den lilla svenska marknaden. Och då har vi inte ens börjat snacka t ex den engelska bergslöparmarknaden (ex www.peteblandsports.co.uk). Så, har ni inte testat dem? Måste jag själv beställa skor för tusentals kronor utan att någon annan gått i bräschen? Ska det va så?
 
Strykarräven;339785 sa:
Sulan på min modell (2006) var rejält hal på våt sten, vilket är en dödssynd för en terrängsko.

Låter som Icebug, eller någon orienteringssko... då kan du springa obehindrat brant utför på blanka klipphälllar med rinnande vatten eller isbeläggning på... alternativ så skulle möjligen Asics Gel Acrtic funka, eller NB´s dubbvariant (som dock inte har häldubbar). Jag springer i mina MR2:eek:r året runt i skogen, kylan är inget problem, men på asfalt som nämnts med ett par mer uppbyggda.

Jag har provat Trailfoxen i butik (efter din recension) den satt som klippt och skuret men kändes lite för sladdrig för mig. Har haft Adidas trailskor som jag trivts i... tror kanske att vi kan ha liknande fötter, så prova MR2:an men var uppmärksam på tightheten runt mitt/framdelen på foten.

Thomas
 
Senast ändrad:
Har haft Adidas trailskor som jag trivts i... tror kanske att vi kan ha liknande fötter, så prova MR2:an men var uppmärksam på tightheten runt mitt/framdelen på foten.
OK, bra tips. De rear just den skon på hemsidan jag länkade till. Dock undrar jag lite över storlekar: Tidigare hade ju Icebug små skor, mina 44:eek:r är för små t ex. Sedan de nya modellerna kom, passar ett par 43:eek:r perfekt... Visst är MR2 en äldre modell, så jag borde ta 44.5-45?
Tight runt framfoten blir bra, jag har smala fötter. Tyvärr görs dammodeller sällan i stl 44! :)
 
Och då har vi inte ens börjat snacka t ex den engelska bergslöparmarknaden (ex www.peteblandsports.co.uk). Så, har ni inte testat dem? Måste jag själv beställa skor för tusentals kronor utan att någon annan gått i bräschen? Ska det va så?

Jag köpte hem ett par Inov-8 Mudclaw 270 i somras, och har för mig att det var från Pete Bland. Skon är en lätt terrängsko med kraftigt mönster, avseed för bland annat bergslöpning. Skon har använts av vinnare av Kimm, och eftersom mitt tilltänkta användningsområde var främst inriktat på Bamm, lät ju detta lovande! Enligt reklamen, och även skriverier på forum för engelska bergslöpare, ska skon ge ett massivt grepp på såväl blött som torrt underlag. Efter att ha testat skon en regnig dag på en lokal brötig terrängslinga valde jag dock bort skon som kandidat till Bamm. Jämfört med dubbade orienteringsskor kändes den inte lika pålitlig på blöta rötter och stenar. Dessutom gillar jag känslan i orienteringsskons hårda sula bättre, jämfört med den mjuka Inov-8. Men om underlaget är torrt, eller att det inte är alltför mycket rötter och blöta stenar, tycker jag att skon är lätt och smidig.
 
Strykarräven;339825 sa:
OK, bra tips. De rear just den skon på hemsidan jag länkade till. Dock undrar jag lite över storlekar: Tidigare hade ju Icebug små skor, mina 44:eek:r är för små t ex. Sedan de nya modellerna kom, passar ett par 43:eek:r perfekt... Visst är MR2 en äldre modell, så jag borde ta 44.5-45?
Tight runt framfoten blir bra, jag har smala fötter. Tyvärr görs dammodeller sällan i stl 44! :)

Nja... tror inte du behöver ta större stl... jag har normalt 44-45 men 43 på mina MR2:eek:r från fjolåret... mina Adidas Watsman XCR är 44,2/3.. men Icebug är inte direkt konsekventa mina BuGrip Multirun är ett par 45:eek:r...

Om du som jag har långsmala fötter så tror jag att du kommer att tycka att de är lite för rymliga i framfoten, speciellt om du är van vid Trailfoxen som sitter som ett skinn. Men som sagt, prova... och som jag nämner i ett tidigare inlägg så funkar det bättre för mig med antingen tjocka/dubbla strumpor eller vristskydd.

Thomas
 
Till slut finns det ett slutdatum... En kompis lade orienteringskarriären och skorna på hyllan i 10 år. Ställde sedan upp i en tävling på kul. Snörde på sig sina gamla skor och drog iväg...Under löpningen pulveriserades de uttorkade sulorna fullständigt och hon kom i mål med enbart fodret och överdelen av skorna kvar på foten...

/ S

Kan meddela att mina orienteringsskor är ca10år. Har dock inte använt dem jätteflitigt under alla åren. Men de är välanvända och i ett bra skick! :)

//Gustav\\
 
Gryllo

Jag har sprungit ett tiotal gånger i mina nya Icebug Gryllo och har tagit mig fram på ställen där jag med mina sommarpjuck säkerligen hade blivit liggande. Överdelen på Gryllo e lite mer sommarbetonad, hade jag inte haft så höga vrister så hade jag satsat på ett par MR4 (de fick jag knappt ner foten i).
 
Icebug Pytho!

Icebug Pyhto!

Helt suveräna, lätta, mkt bra grepp och markkontakt men ändå en del dämpning. Sen jag köpte dem i höstas har jag i princip bara sprungit med dessa, orientering, löpning på snö och is och även i motionsspåret. När man vant sig vid dessa så känns vanliga joggingskor klumpiga på något sätt, men det är ju klart på hårt underlag, grus och asfalt är det ju ingen hit.
 
Jag har sprungit ett tiotal gånger i mina nya Icebug Gryllo och har tagit mig fram på ställen där jag med mina sommarpjuck säkerligen hade blivit liggande. Överdelen på Gryllo e lite mer sommarbetonad, hade jag inte haft så höga vrister så hade jag satsat på ett par MR4 (de fick jag knappt ner foten i).

Med lite mer löpning i skorna kan jag säga att själva SULAN är suverän, däremot lämar kvalitén på överdelen mycket övrigt att önska. Mina skor började spricka i kantsömmen vid "böjen" (precis bakom tårna) redan efter ett tiotal mil :-( . . inga mer Icebug för min del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0
Jozii Vilka trailrunning-skor? Löpning 3
stelow Nya trailskor, men vilka? Löpning 2
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.