Vilka skidor ska jag köpa?

Det

användningsområde där jag har funnit att crownbelagen funkar för mig är fjällturer med packning där man behöver stålkanter. Jag har gjort långtur med fästvalla och liknande skidor och böket med att ha med fästvalla och behöva valla om samt problemen med att ta bort viss fästvalla vid påtagning av stighudar gör att jag inte kommer att återgå till det stuket.

Ett alternativ är korta stighudar i steget så kallade kicker skins.

Löparskidor kan i vissa fjällområden vara ett bra alternativ för dagsturer på kalfjället och gäller det löparskidor och lite bredare varianter av löparskidor föredrar jag vanlig fästvalla.

Jag har ca sex par skidor som jag använder någorlunda frekvent. Dessa har olika användningsområden och ganska olika egenskaper.

Vallatejp har jag hört många lovord om men har inte skaffat mig någon erfarenhet av ännu.

Vet inte om det skulle kunna vara ett alternativ vid långturer i fjällen. Nån som testat på flerdagarsturer och i så fall kan dela med sig av erfarenheterna?

Att olika åkare har olika preferenser är inte så konsitgt. Vi har olika bra skidvana och skidteknik och för vissa är fästet viktigare för andra känslan att ha bästa glidet eller något annat.

Thure
 
Jag läste igenom tråden igen och såg att det klart och tydligt efterfrågas skidor enbart för åkning utanför spår och leder.

Jag inbillar mig dock att 4 av 5 som annars frågar om vallningsfria skidor har tänkt att åka där det finns någon form av led så jag vidhåller vad jag skrivit men just i den här tråden måste jag hålla med thure.

Är det renodlad turåkning, vid sidan av alla former av spår och leder som är aktuell är vallningsfritt fiskfjällsbelag nog den bästa kompromissen.

F´n vad jag börjar längta efter första stavtaget.

Har du nån koll thure vart i sthlm det först brukar gå att åka?
Som det ser ut nu och om det fortsätter är det ju inte omöjligt att man kan hasa runt på nån golfbana om nån dag.
 
Såg faktiskt

en skidåkare på golfbanan vid Björkhagen i lördags 20/11 på den snö som redan till kvällen i stort sett smält bort. Nu går det säkert att åka på många golfbanor.

Finns en bra hemsida med spårtips. http://www.skidspar.se/stockholm/ dyker nog snart upp mera betyg där.

Thure
 
en skidåkare på golfbanan vid Björkhagen i lördags 20/11 på den snö som redan till kvällen i stort sett smält bort. Nu går det säkert att åka på många golfbanor.

Finns en bra hemsida med spårtips. http://www.skidspar.se/stockholm/ dyker nog snart upp mera betyg där.

Thure


Kul! och tack för tipset!

Det ser riktigt bra ut med tanke på att det fyllt på under kvällen! Dock kom det ju lite väl fort. Har knappt hunnit ställa av inlines och rullskidor, men nu blir det stora förråds -rokaden. Hoppas det håller i sig över helgen.

skulle ha behövt lite nya pjäxor, är det nån som råkar ha några 46ór över är det bara att hojta till. dels telemark men också tur och längd (sns)
 
Tack så mycket! Jag faktiskt köpte skidor idag! Var förbi Stadium här i linköping och de har rea på turskidor. Fick Europa 99or för bara 1500 spänn! Bra köp! De sa till mig att de ska inte längre har turskidor på Stadium.

Jag är nöjd, men nu måste köpa bindningar.

Har läst att Fischer recomenderar NNN BC bindningar till skidorna, men har ni några åsikter på det? Som sagt, de ska mest används i skogen, men lite telesvänger kan går bra.

Också SNYGG FILM!!!! Tycker om det!

-Mike-

Har redigerat del 2 av filmen med glaciäråkning vid Storstein och avslutningen ned mot Beisfjord.

Varsågod att titta och inspireras. http://www.youtube.com/user/thurebjorck#p/a/u/0/ZaAVOg-eNHo

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
utesälen Frakta skidor med hyrbil i Kiruna? Turskidåkning 7
Sebastian Skidor (bredd) för Rottefella Xplore Turskidåkning 5
jensli Köpt för mjuka skidor? Turskidåkning 5
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
ricke Med skidor från Teusajaurestugorna söderut? Turskidåkning 7
lacrits68 skidor för lite tyngre åkare Turskidåkning 2
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
AnnaLund88 Saltoluokta - Kvikkjokk på skidor Turskidåkning 4
Johan Dewe Skidor för turer bakom knuten? Turskidåkning 7
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Lisa_LH Skidor i Muddus Turskidåkning 10
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
OlliP Ritsem- Vakkottavare på Skidor Turskidåkning 2
seww Tjära skidor - nån som testat detta? Turskidåkning 19
birru Någon som gått Kårsavagge-Unna Allakas på skidor? Turskidåkning 4
-Patric- tusch på skidor Turskidåkning 5
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
Maurits Skidor i november Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.