Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?!

Offhore en långturskajak

Offshore är en kajak som konstruerats för långa turer med mycket packning på relativt öppna vatten och då fungerar den mycket bra. Vid dagsturer i mindre vattendrag kan den upplevas som stor, lite svårsvängd pga kursstabilteten, lite rank och att vinden får tag i fören om det inte finns någon last i fram. Jag tycker ändå att det går bra att använda den vid dagsturer även om det finns mer optimala kajaker för detta. För mej är det viktigast med mycket lastutrymme, trygghet i grov sjö och en lättdriven kajak och dessa krav tycker jag att VKV Offshore uppfyller.

B-O
 
Seagull Elite, Seagull Offshore, Kirton Inuk, Current Designs Solstice GTS

I går lånte jeg ut min Inuk og padlet selv Seagull Elite.

I pene rolige bølger på skrå bakfra vred Eliten seg fra side til side med akterskipet, mens forskipet holdt sin posisjon.

Inuk-en ved siden av, på samme kurs, beholdt sin retning tilnærmet ufrandret, Inuken vinglet IKKE.

Inuk har et mer symmetrisk skrog enn Elite, Elite har langt forskip og kort bredt akterskip.

Jeg har aldri padlet Offshore. Oppfører Offshore seg som Elite i bølger på skrå bakfra? Vingler også den fra side til side?

Jeg kan nevne at Current Designs Solstice GTS er like retningsstabil som Inuk. Solstice har som Inuk et rimelig langt akterskip med kjøl.

Solstice gir for de fleste mer trygghetsfølelse enn Elite og Inuk i bølger og vind.

Jan Gunnar Moe
 
Jag köpte mig en begagnad off shore från 2000. Jag tor och hoppas att det är rätt kajak för mig om jag kan få till min sittställning.
De gånger jag har hyrt kajak har jag haft möjlighet att trycka upp knäna mot däck men när jag gör det i off shoren och samtidigt har knäna mot polstringen eller eller ytterligare bredare mellan knäna blir det problem. Då får jag ont i jumske/lår efter ca en timmes paddling, däremot sitter jag enormt skönt när knäna är mot sargkanten. Nackdelen för mig då blir att jag känner mig osäker när jag upplever en viss rankhet.
Vad har ni för erfarenheter, tipsa gärna!
 
Hei og grattis med din Offshore !

Du forteller ikke hvilken sists du har i din båt, selv bruker jeg VKV's U-sists med luft-pute. Jeg har i tillegg modifisert denne med en påmontert ryggstropp fra kajakksport. Denne er festet øverst i U-sitsen ved at jeg frsete ut et smalt spor i denne som syggstroppen trees gjennom. Låses på utsiden vha. plast-holderen som hører til ryggstroppen. Fordelen med denne løsningen er en yterligere bedre kontakt med båten + at ryggstøtten nå følger sisten dersom du øsnker å flytte sisten lengre frem i båten (min sønn på 10+ år bruker sisten montert i fremste posisjonen).
At du føler deg litt ustabil når knærne støtter kanten er naturlig. Du har da et høyere tyngdepunkt.
Forsøk heller å justere pedaler og sisten slik at du kan ha knærne under dekk. La båten leve i sjøen, det er ikke nødvendig å holde imot med knærne, synes jeg iallefall.

God tur !

Johan
 
Lita på kajaken

Kajaker är mycket sjövärdiga, vilket man inte kan tro när man ser hur smala de är. Måsen är dessutom initialt lite rank. Men den är slutstabil, så du kommer snart att upptäcka att den inte vänder upp och ned så lätt.

Du kan, som Johan föreslår, gärna byta till ThermaRest-sitsen och därmed få lägre tyngdpunkt.

Jag sitter oftast med benen helt raka. Självklart varierar jag sittställning under paddlingen genom att böja benen (mer ibland ovanför sargen) för att det skall bli så bekvämt som möjligt. Lite liggunderlag under knäna kommer att ge dig lätt böjda knän och ändå relativt låg tyngdpunkt.

Men mitt främsta råd är att lära dig lita på din kajak. Det är nämligen med stor sannolikt ditt eget sinne som stoppar dig och inte kajakens egenskaper, då Måsen har paddlat kors och tvärs under svåra förhållanden. Det gör du lättast genom, att under säkra förhållanden (varmt vatten och lästrand), prova rejält och se hur långt du faktiskt kan luta innan du går runt. Testa gärna under svårare förhållanden än du paddlat tidigare och se hur fint den klarar tex vågor.

Vill du ha sällskap när du testar det här, så bor vi ju i samma län. Då kan du även passa på att pröva i min rankare Elite och kommer säkert att omedelbart känna dig tryggare i din Offshore.
 
Välj VKV Seagul Elite

Välj Eliten men skippa barlasten! Införskaffa en ny skumsits som modifieras enligt mitt inlägg 2001-08-23. Denna reservsits (vikt ca 100g) har du alltid med i nåt av skotten, utmärkt att ta till om det brallar upp.
 
Paddla på....så blir det bra!

Som jag upplever det ska ha knäna som du beskriver, fritt eller lätt mot kanten. Du ska ju jobba med höfter, lår och knän också när du paddlar aktivt för att få ut det mesta ur kroppen. En förutsättning för detta är att knäna är fria. Det är helt och hållet en vanesak det där med att sitta fritt.
 
Stabil,lättdriven, rymlig och med roder

Hej.
Jag skaffade en Svalbard för 10 år sedan. Att jag inte är missnöjd med denna är en sak, men så många lovord jag hört om den sedan dess.

Min invändning kan vara att främre luckan är för liten. Nu finns den nya Svalbarden. Den har större lucka föröver. Enligt tidigare tillverkaren Ejan Fritid skulle den då kommande modellen ta surfen bättre än min årgång.
Akteröver lägger jag ner en 10-litersdunk med vatten, så luckan är stor.

Har aldrig behövt lämna något hemma för platsbrist och kan vara ute veckor i sträck. Allt under däck inom vattentäta skott.

Trots full packning hänger jag med motionskajaker utan problem.
 
Stabil,rymlig....

Glömde hänvisade till ett gammalt inlägg om
INSTABILA KAJAKER - titta gärna på det.

Svalbarden är inte instabil. Tvärtom. Det är härligt när man känner att man sitter i kontroll av kajaken oavsett vågornas riktning.

Ha de.

Lennart B
 
Cobolt Kayaks

Jag har en Sibir Expedition från norska Cobolt Kayaks som jag är supernöjd med. Den har en rejäl lucka i akterskottet och lastar som en packåsna. Den är 583 cm lång och känns stabil men ändå lättpaddlad och inte trög i vattnet. Jag har slängt i personer som aldrig har paddlat förut i en olastad Sibir och de har inte haft några som helst intryck av att den är rank.

Den kan se lite väl spartansk ut när man inspekterar sittbrunnen men det är bara en illusion. När man väl har satt sig så sitter man bättre än i tv-fåtöljen.

Jag har förra årets modell och man har nu fixat ett par saker så som extra förstärkning till det bakre skottet. Jag har dock inte märkt av några som helst problem med varken mitt eller sambons exemplar.

Jag har bara hittat en svensk återförsäljare och det är kajakcenter i Grebbestad - http://www.kajakcenter.com

I Norge finns det dock fler återförsäljare och jag tjänade några tusenlappar på att åka över gränsen.

/Johan
 
Pddling

Jeg lurer også på å kjøpe en VKV Offshore. Har allerede prøvepadlet den, og likte den godt. Kun et lite problem. Jeg følte at den hadde litt for mye "plass" mellom knær og kajakk. Hva kan man evt gjøre for å sitte bedre?
 
Vill du ha en lättdriven kajak får du kanske räkna med att den till en början känns lite rank. Detta är dock något du snabbt kommer att vänja dig vid. Mitt tips är att du tar dig en titt på Slingshoten från Paddling perfection. Den uppfyller alla de kraven du har på kajaken med råge. Men som sagt, den kommer kanske att kännas lite rank till en början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
utesälen Vilka skor till torrdräkt Paddling allmänt 9
Henkes Vilka paddlingskläder används Paddling allmänt 5
Stuvarn Vilka kämpar! Paddling allmänt 1
Kal-P-Dal Vilka fötter på torrdräkten? Paddling allmänt 8
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
martar Vilka verktyg/reservdelar tar ni med? Paddling allmänt 11
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vilka snabba K2:or finns? Paddling allmänt 7
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
Nils-Åke Vilka sjökort/kartor Paddling allmänt 3
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
thureb Vad styr vilka kajaker som säljs mest? Paddling allmänt 22
ulf juhlin Vilka tvålar löddrar i saltvatten? Paddling allmänt 8
Kalle E I vilka situationer? Paddling allmänt 17
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
SafeSurfer Transport stor kajak VKV Yoo-A-Kim Paddling allmänt 10
erikssou Däckslayout på VKV FE Paddling allmänt 5
m7c7e Vattenfyllt skrov - VKV 101? Paddling allmänt 3
P-E Vkv 102 Paddling allmänt 23
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
MarkusF VKV´s stabilisatorer Paddling allmänt 7
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
höjdrädd Bild/mått på VKV anita ryggstöd?!? Paddling allmänt 2
thureb Vikttrimning av VKV Måsen Elite Paddling allmänt 2
nikckesjo Hur tjock kan vara i en VKV Kåre? Paddling allmänt 2
eyck Form på sittbrunn VKV Lisa Paddling allmänt 0
epa22 Alternativ till VKV Elit? Paddling allmänt 4
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
miljonmicke VKV i allmänhet, Elite i synnerhet. Paddling allmänt 14
"Kim" Vkv kapel Paddling allmänt 2
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
wildenstam VKV om Vänerolyckan Paddling allmänt 73
Spiken funderar på att köpa VKV Paddling allmänt 22
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
K-Anka VKV Kåre i nytt utförande? Paddling allmänt 21
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
ärrlann Vkv Anita? Paddling allmänt 3
oberg_niklas Flottörräddning,VKV-paddel Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.