Vikt på packning?

Hur mycket kan man egentligen lasta på en "vanlig" trekkingcykel i fram- och bakväskor? Har planerat att vara ute på tur i en månad och vill helst slippa köra med cykelkärra, men då en viss packning måste medföras antar jag att kilona kommer bli många och tunga och TÄNK om den stackars cykeln ..kreverar rätt och slätt, eller nåja, åtminstone får platta däck eller blir alldeles för svårmanövererad. Finns det någon rekommenderad övre viktgräns?
 
Lagom är bra.

Hej jag hade totalt 27 kg när jag cyklade i 21 dagar här i Sverige.

Några prylar kunde jag skippa och vissa kunde jag banta ned vilket jag inte gjorde.
Ex. 1. Tältet var tremanna och jag var ensam, hade inget val.
2. Min sovsäck har en komforttemp på -12 grader, vilket är onödigt en varm sommardag.
3. Jag hade med mig en del mat som slängdes den sista dagen, eller kanske det var nödmaten som aldrig kom i bruk. Annars köpte jag mat utefter vägarna.
4. Min systemkamera EOS5 följde med. Ganska tung jämfört med en kompakt.

Så jag tror att du lätt kan komma under 27 kilo om du bara dubbelkollar behovet och utrustningen. Provpacka många ggr.

Ang. stabilitet... det är lite skummt i nedförsbackar i 60 - 65 knutar, jag lovar.
Cykla försiktigt och testa på att cykla med en fullt utrustad cykel innan avfärd, det är lite vingligt i början.

Däcken går nog inte sönder först om du köper däck av bra kvalite. Annars är det nog ekrarna som ger vika förrst.
Hoppas du får en rolig färd.
PS. Om du ska cykla utomlands bör du inte följa mina råd, för jag har ingen aning...)
Dan Hansen
 
Packväskor

Hejsan,

Jag funderar på att göra en tre veckors tur i sommar från stockholm och norrut på cykel. Det jag undrar är om du har några bra respektive dåliga erfarenheter från dina packväskor från din tur. Vilka använde du//Skulle du byta ut den om du skulle cykla igen etc.

//Martin
 
Till Martin.

Jag köpte Ortliebs front roller light ett par dagar före avresa. Och jag lovar att jag inte kommer att byta ut dem. Snabbt att sätta på och lossa från en lowrider. Lätt att rengöra och lita på.

Bak hade jag en gamal DBS packväska i ett stycke. Om du hajjar...
Den var inte vattentät så där fick alla prylar och maten ligga. Sovsäck och liggunderlag monterade jag ovanpå hela kakan.

Min nästa resa ska jag investera i ett par Backrollers och en bag att ha sovsäck i.

Styrstångsväskan blev en Cresent modell som jag kastade efter sverigeresan. Den blev tungt lastad och vek sig ned så att jag inte fick överblick på kartan. Ska där också köpa en Ortlieb väska.

Hoppas du fick relativt bra blick över mina väskor.
Men glöm inte att det funkade och jag kom fram. Och att det inte behöver stå ortlieb på alla väskorna.
Dan Hansen
 
väskor och vikt

Hej!
Ortliebs väskor fungerar bra. VauDe har liknande väskor som är ungefär jämbördiga. Jag hade också en Crescent framväska men den kastade jag i Nordnorge efter ett litet vredesutbrott då innehållet i den var genomblött. Vattentät framväska är något av ett måste eftersom man förvarar sina dyrgripar där.

Vikten så.. Jag försöker hålla mig under 35 kg vikt (vatten ej medräknat). Ofta kan de onödiga prylarna bantas bort. Sedan om man har råd kan man ju byta ut tunga saker mot liknande i titan men det är det knappast värt. Jag har bakväskor monterade både på den bakre och på den främre pakethållaren då jag tyckte att framväskorna (Ortliebs alltså) var litet för små. Jag brukar packa ganska jämt fördelat mellan fram och bakväskorna, kanske litet tyngre i framväskorna. Cykeln blir trögstyrd men det vänjer man sig snabbt vid. Fördelen blir att allt slitage inte hamnar på bakdäcket.
Magnus
 
Krevera

Nja,,, .Satsa på så lite vikt som möjligt, 25 kg så är det kul at cykla, har hört om finnar som har haft 75kg, men det verkar trögt... men det beror väl på vad man ska göra, huvudsaken är ju att man har trevligt, eller träffar trevligt folk.....
 
Henrik...

...vi som inte har träd där det växer pengar på kan inte välja den utrustning som kanske skulle behövas för specifika turer. Att köpa lättviktautrustning för en resa, utan att veta vad som händer i framtiden är lite jäkligt. Jag tog vad jag hadde i friluftsväg redan från början. Det blev då ett tält som väger kanske tre ggr så mycket. Det blev också en sovsäck beräknat till -12 grader, vilket är onödigt.

Så jag tog det med ro och funderade ut vad som värkligen behövdes i utrustning och gav mig i väg. Jag nådde mitt mål med min befintliga utrustning, utan att köpa nya prylar för resan. Det är jag glad för idag, men jag lovar att tället kommer snart att slängas på tippen och ersättas med ett nytt.
Då kanske vikten kommer ned ett par kilo...!

Jag tycker att ni som vill ut och cykla för första gången i många dagar, bör fundera och provpacka era utrustning flera gånger. Det finns möjligheter till förbättringar och viktminskning genom att ta reda på om du behöver prylen eller ej.
Har du redan friluftsutrustning, kanske som en normal människa äger, så ge dig iväg på ditt äventyr. Därefter om du vill göra om cykelresor, då vet DU vad som gäller, vad som måste till eller ifrån.
Kör stenhårt och öka!!!
Dan
 
Tung styrväska...

...skall du passa dig för. Till min senaste tur hade jag äntligen ersatt den otympliga, destabiliserande styrväskan med ett lätt "kartbord". Det som tidigare låg i styrväskan ligger nu i en midjeväska som antingen (under cykling) bärs runt midjan eller ligger på "pakethållaren". Bekväm lösning när man inte sitter på hojen men ändå vill ha sina värdesaker inom räckhåll (och under uppsikt).

Jag fick en trevligare färd både på och av cykeln.

Ha de'
T
 
styrväska är oftast bra att ha

Om man inte packar ned för mycket i styrväskan är denna ett mycket bra hjälpmedel. Jag brukar ha en hel del saker i den som jag använder under tiden jag cyklar så att man slipper stiga av och rota i packningen. Om man t.ex. är snusare som jag och/eller gillar att äta då och då under själva cyklingen kan man ju förvara snus och godis och dylikt i styrväskan. Fast tyngre saker skall man ju inte lägga i den.
Allt är ju i och för sig en smaksak /Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
walkerboh Extra vikt på hojen Långcykling 8
rimn Storlek/vikt Surly LHT? Långcykling 1
enSAM Vikt Långcykling 28
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.