Vevlagret sitter fast!

Försöker att byta ett havererat vevlager på en mtb med alu ram.

Den högra hylsan som är gängad i ramen fick jag ut (den som är väsntergängad) när jag plockade ut den så kunde jag plocka ut tappen och lager så nu är det hål rakt igenom. Men det stora problemet är den vänstra hylsan, den släpper inte! Nu har jag tagit i så hårt så att tapparna som vevlagerverktyget passar i har blivit deformerade.

Hur göra???
 
Värme

Att värma brukar hjälpa (gaskök). Men jag vet inte hur det är med Aluramar, hur mycket kan man värma utan att ta ur härdningen? Någon som vet mer?
 
Smältpunkt...

Ta det mycket försiktigt om du ska värma loss det, aluminium smälter redan vid ca 660 grader och den temperaturen uppnår man lätt med en gasbrännare! Testa istället en värmepistol.
 
Vevlagerdemontering

Eftersom lagret är av stål, kan en behandling med OKs rostlösningssprej göra susen, sätt lagerutagningdsverktyget i skruvstycket, värm med tipsade varmluftspistolen och använd ramen som hävstång. Efter rengöring och slipning av lagerbanor, (tvätta av ventilslippastan ordentligt) och smörj med långtrådigt lagerfett före montering, montera med nya kulor!

Go tur

Johan K.
 
Modell-lera

Ta lite modell-lera och stoppa in i hålet i 'skruven' som sitter kvar i ramen så att den kommer upp som en korv inuti ramhylsan. Då får du som en bassäng mellan skruven/ramen och leran. Fyll den med rostlösare typ 5-56 ungefär 1cm djupt och låt ligga över natten. Brukar funka och är bra om man inte vill / kan värma.

Mvh,
/Anders
 
Cykelverkstad

Bit i det sura äpplet och besök en verstad med ett för ändamålet adekvat verktyg.

Jag hade problem med att få loss vevlagret när jag måste det vid uppgradering av vevparti.

Besöket gick snabbt smidigt och kostnadsfritt.
 
Ska man värma loss grejer så gäller det ju att antingen skall det vara olika metaller eller så ska man värma hårt i en punkt på den yttre grejen. Annars kommer man värma bägge grejerna lika mycket och då expanderar de lika mycket.

Det lärde i alla fall min pappa mig när jag försökte värma loss navmutter på bilen med gasolbrännare. Det funkade inte alls, men när han värmde med gassvetsen på en punkt på muttern lossande den.
 
Kör med kylsprej!

Stick in till nån elektronikhandlare av det mer välsorterade slaget, eller besök http://www.elfa.se och köp kylsprej. Du uppnår en snabb temperaturskillnad precis som med värmen, kombinera detta med ett par stänk 5-56 innan och efter kylan så bör det ge med sig.
Poängen är att kylan inte skadar nåt :) men utsätt inte ramen för slag medan den är kall!
// Oskar
 
Tackar

Tack för tipsen. Har varit hos handlare men hon bara skakade på huvudet. Det finns inte så mycket att fästa verktyget i. Är inne på att åka till en mekanisk verkstad och låta dom svetsa fast en fyrkantig metallstång i lagerbanan genom hålet, som man sen kan applicera en STOR skiftnyckel på.
 
Såg

Svetsa kan också funka. En Bra mekanisk verkstad har säkert många andra bra idéer.

En annan idé är att såga sönder lagerbanan, om du kommer åt med bågfil. Vet inte riktigt hur ditt lager ser ut, men det gick på en gammal MTB jag hade. Hårt som tusan att såga i lagerstål, men det går med rätt sorts blad. Lyckas du dela lagerbanan så ramlar den lätt ur.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.