Knak om vevlagret/vevarmen

(Jag har en runt 5 år gammal mountainbike som är ihopbyggd ihop av Kona Kula ram och Shimano XT delar.)

På senare tid har det börjat knaka när jag tar i med framförallt vänstra benet. Det låter nere från vevlagret. Jag har testat att dra åt vevarmen allt vad jag har och även att lossa den ordentligt, men det det tycks inte påverka knaken överhuvudtaget. Jag har testat att byta vevarm också utan skillnad.

Är det ett nytt vevlager jag behöver eller någon sorts pasta att smeta på någonstans?

Tack på förhand.
 
(Jag har en runt 5 år gammal mountainbike som är ihopbyggd ihop av Kona Kula ram och Shimano XT delar.)

På senare tid har det börjat knaka när jag tar i med framförallt vänstra benet. Det låter nere från vevlagret. Jag har testat att dra åt vevarmen allt vad jag har och även att lossa den ordentligt, men det det tycks inte påverka knaken överhuvudtaget. Jag har testat att byta vevarm också utan skillnad.

Är det ett nytt vevlager jag behöver eller någon sorts pasta att smeta på någonstans?

Tack på förhand.

Det finns en hel del knaktrådar i forumet så testa även att söka i de olika cykelforumen.

Jag hade liknande problem för ett par år sedan med ett knirrande och kankande ljud som jag uppfattade kom från vevlagret alt vevarmen. Plockade isär, smorde, drog åt vevlager/vevarmar och gjorde det mesta utan att bli av med det. Efter mkt tankemöda och goda råd kunde jag sent omsider lokalisera ljudet till trampan som inte var ordentligt åtdragen. Ett par tag med insexnyckeln och allt vart ljudlöst igen! Testa först innan du ger dig på andra mer komplicerade åtgärder.

Lycka till
J
 
Höj sadeln ca 5 cm så slutar det!!!!!!

(Jag har en runt 5 år gammal mountainbike som är ihopbyggd ihop av Kona Kula ram och Shimano XT delar.)

På senare tid har det börjat knaka när jag tar i med framförallt vänstra benet. Det låter nere från vevlagret. Jag har testat att dra åt vevarmen allt vad jag har och även att lossa den ordentligt, men det det tycks inte påverka knaken överhuvudtaget. Jag har testat att byta vevarm också utan skillnad.

Är det ett nytt vevlager jag behöver eller någon sorts pasta att smeta på någonstans?

Tack på förhand.

Höj sadeln ca 5 cm så slutar det!!!!!! jag hade det också för ca 2 veckor sen då slutade det på en gång
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.