Verktyg + ventiloch pump

Jag planerar ju som jag tidigare skrivit en cykeltur, och jag funderar på vilka verktyg ni brukar ta med er. Jag har sett att det finns speciella cykelverktyg (med bl a inbyggda kedjeverktyg) som är små men dyra. Är dessa nåt att ha? Har sett ett som dock saknar "nycklar" (som i skiftnyckel) samt verktyg för slangbyta.

Vilken typ av slangventil är bäst att satsa på? Med bilventil har man ju en klar fördel i att man kan pumpa på varenda mack...

Vad för slags pump har ni?

För er som inte läst/orkar läsa mitt ursprungliga inlägg kan jag säga att jag kommer cykla genom europa sommartid med (relativt) lätt packning och lågt satta ambitioner.

Tack på förhand!
 
De där specialverktygen är ju ganska smidiga, MEN de har oftast fler dimensioner på nycklar än vad man behöver (så man får med sig en massa som man inte har användning av). En liten skiftnyckel är ju ganska bra på att ersätta ett gäng fasta nycklar/hylsor (de som är under 10 mm kräver ju ändå inte så stor kraft att man riskerar att dra dem runda).

Konnycklar vet jag inte om man behöver, jag har det i min verktygssats (hemgjorda av 2 mm stålplåt). Till de störra muttrarna kan man köpa ett par billiga ringnycklar på ÖB eller Jula och eventuellt slipa av skaftet på (med vinkelslip) och använda en rörstump som skaft.

Insex är det som jag märkte att det finns alldeles för många dimensioner av på min cykel. Har man tid och ork kanske man kan försöka byta ut en del av skruvarna så man minskar antalet dimensioner (eller rentav byter till krys/spårskruv där det funkar). Å andra sidan tar insexnycklar knappast nån plats.


Nu var det visserligen länge sen jag mekade med min lilla verktygssats, men när jag plockade ihop den så provade jag alltså i princip att demontera hela cykeln med de verktygen (jag plockade inte isär allt, men kollade så att det verkade funka).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.