Pump

Jag är på jakt efter en ny cykelpump och undrar om någon här kan hjälpa mig med info.
Jag har redan 2 st. "minipumpar" som är ca. 30 cm långa och anser att de är inget annat än leksaker. Det går inte att pumpa däck med dom till önskat tryck. Man kan pumpa däcken så det räcker till att ta sig till närmaste mack eller cykelaffär där man därefter pumpar däcken till rätt! tryck.
Jag är ute efter "pumparnas Skeppshult". En stabil och slitstark kvalitets-handpump.
Jag har sökt info på http://www.mtbr.com/reviews/ men det känns som det är många smågrabbar som skriver där och ”det senaste” samt ”det fräckaste” premieras högst på bekostnad av funktion och kvalite.
 
SKS

ngk; sa:
Jag är ute efter "pumparnas Skeppshult". En stabil och slitstark kvalitets-handpump.

Skeppshults cyklar är grovt överskattade, tunga hojar med enkla komponenter, enda fördelen är väl att de inte är särskilt stöldbegärliga så man kan lämna dem ute på natten. När det gäller pumpar vill jag varmt rekommendera SKS
http://www.easytrade.net/cykelcity/CykelCity92-114.pdf
Säljs av cykelcity, på postorder http://www.cykelcity.se/ Har använt en i flera år och är mycket nöjd.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
SKS...

Jag instämmer med föregående svarare. SKS är nog det pålitligaste märket när det gäller pumpar. Andra märken har ofta en eller några pumpar som är bra medan resten är betydligt sämre. Av vad jag sett hittills så håller SKS hög kvalité rakt igenom.
Skeppshults cyklar suger! ;) Stekpannorna är dock OK. :)
 
Tack för svaren...

Vad jag kan se så fungerar SKS RACERPUMP bara till racerventil. Priset gör mig också tveksam. En kvalitetspump för bara en femtiolapp ? Det låter som en solskenshistoria från TV Shopen :)
ZEFAL HPX 3 gör ett betydligt mera trovärdigt intryck på mig.

Finns det någon adapter mellan en vanlig cykelventil och en bilpump som finns på mackar ?
 
ngk; sa:
Finns det någon adapter mellan en vanlig cykelventil och en bilpump som finns på mackar ?

Jag har själv en SKS fotpump som jag är mycket nöjd med. Den klarar inte bilventiler utan en adapter, men det spelar mig ingen roll då jag bara kör med slangar som har racerventilerna och om det nån gång skulle behövas att pumpa något med bilventil så är det bara att plocka fram adaptern.

Gällande det där med adaptrar så kolla på första sidan nere till vänster i den länk till cykelcitykatalogen tidigare i inläggen ovan så omnämns ett par olika adaptrar.

/Ola
 
ngk; sa:
Vad jag kan se så fungerar SKS RACERPUMP bara till racerventil. Priset gör mig också tveksam. En kvalitetspump för bara en femtiolapp ? Det låter som en solskenshistoria från TV Shopen :)
Hmmm...
Jag skulle nog ha skrivit "hög kvalité i förhållande till priset" för att undvika missförstånd. Som vanligt så får man vad man betalar för. Den regeln gäller alltid... :)
ZEFAL HPX 3 gör ett betydligt mera trovärdigt intryck på mig.
Zéfal gör en del bra pumpar - jag har själv ett par som funkar utmärkt - men alla är inte så bra som man kan förvänta sig. Jag har provpumpat en del små Zéfalpumpar som haft en del i övrigt att önska. Det är f.ö. en god idé att provpumpa i butiken. Att pumpa däcken på en racer ställer krav (högt tryck) som en del pumpar inte är så lämpade för.
Finns det någon adapter mellan en vanlig cykelventil och en bilpump som finns på mackar ?
Det finns adaptrar för alla möjliga varianter. Tyvärr så finns det inga adaptrar som flyttar macken till rätt ställe... ;)
 
ngk; sa:
Tack för svaren...

Vad jag kan se så fungerar SKS RACERPUMP bara till racerventil. Priset gör mig också tveksam. En kvalitetspump för bara en femtiolapp ?

Det var närmast SKS fotpump, som jag menade och hade i tankarna. Handpumpar använder man bara på resor och för att pumpa efter en punka, eftersom det är svårt att få upp tryck med dem.

De flesta bättre cyklar har prestaventiler. Om det sitter något annat kan du lätt byta men se till att få gummiproppar att sätta där ventilen går upp ur fälgen annars kommer du att drabbas av ideliga punkor.

Per
 
prestaventil

Ja vet inte, men jag har något emot prestaventiler. Jag förmodar att dom e bra på racercyklar när man ska upp 90-100 PSI eller va de blir. Men i övrigt är dom bara irriterande. De e knöligt å få på en liten handpump, å pumpa utan att luften går tillbaka i röret. Dom går lätt av å man kan inte pumpa på bensinmackar. Schraderventiler är överlägsna, iallafall på långfärd, man kan pumpa på bensinmackar och enkelt få rätt tryck, å de e inga problem att pumpa med en liten handpump.
 
Bensinmackar och nya luftpumpar

Har nu både utomlands och i Sverige stött på bensinmackar som haft en ny (?) sorts luftpump som ska förenkla. För bilister, vill säga. Man ställer in önskat lufttryck i förväg vid apparaten och drar ut slangen (inbyggd slangvinda) till bilen och går smidigt runt alla hjulen.

MEN...

Maxvärdet är 4 bar, inget man direkt vill stoppa vid som cyklist. Och munstycket funkar trots adapter inte på prestaventiler.

Hoppas verkligen att denna typ av luftpump inte är på väg att vinna allmänt intåg på bensinmackarna.

Någon som vet något om det?

Eva
 
Re: prestaventil

mördarsnigel; sa:
jag har något emot prestaventiler. ... De e knöligt å få på en liten handpump, å pumpa utan att luften går tillbaka i röret. Dom går lätt av å man kan inte pumpa på bensinmackar.

Jag känner inte alls igen mig. Har gjort ett antal långresor med prestaventiler, och har inte haft något problem med att pumpa dem och inte heller har jag haft av någon.

Har schraderventiler på dämpare och har inget mot dem där. Men såvitt jag förstår går de inte på (genom) alla fälgar.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
Re: Bensinmackar och nya luftpumpar

ehn; sa:
Har nu både utomlands och i Sverige stött på bensinmackar som haft en ny (?) sorts luftpump som ska förenkla. För bilister, vill säga. Man ställer in önskat lufttryck i förväg vid apparaten och drar ut slangen (inbyggd slangvinda) till bilen och går smidigt runt alla hjulen.

MEN...

Maxvärdet är 4 bar, inget man direkt vill stoppa vid som cyklist. Och munstycket funkar trots adapter inte på prestaventiler.

Hoppas verkligen att denna typ av luftpump inte är på väg att vinna allmänt intåg på bensinmackarna.

Någon som vet något om det?

Eva

Jag vet att det inte fungerade när besinmackarna hade bärbara pumpar med behållare som fylldes med tryckluft. De stals hela tiden, förmodligen av personer som hade tillgång till egen kompressor med tryckluft hemma. Jag inbillar mig också att cyklister inte är några önskekunder direkt hos bensinmackarna.
 
BILTEMA noch einmal

Här tycker jag Biltema har bra grejer faktiskt. Har köpt flera pumpar där och de har funkat utmärkt, men då har jag iofs bara bilventil...
Alla är inte bra, de finns en stor rackare med en liten slang till, den kan man fetglömma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
farsi Lätt och liten pump Långcykling 9
Granskog Verktyg + ventiloch pump Långcykling 1
tbasco knasig pump? Långcykling 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...