Vattenflaskfästen till ryggsäckar

Vet någon var jag kan få tag på fästen till vattenflaskan som man fäster på axelbanden på ryggsäcken?

Har sett sådana fästen som många multisportare kör med. Vattenflaskan blir väldigt nära till hands då.
 
Jag använder en snabbkoppling i form av typ en lätt karbinhake som flaskan hängs i, på ett fäste på axelremmen. Nertill en ögla av ett tunnt reåsrsnöre fäst på axelremmen som hindrar flaskan från att slänga omkring. Går snabbtt att lossa, snabbt att fästa.

Raskesven
 
Jag använder ungefär samma konstruktion, men en nyckelring. En del ryggsäckar har
redan från början D-ringar fästa i axelremmarna för detta ändamål.
 
Det som inte syns på bilderna är att när man använder den i bältet måste man vrida så snörena korsar varandra bakom bältet. Man bör också se till att den övre öglan är "vinkelrät" (det är den INTE på bilden). Då håller den övre öglan flaskan på plats och den nedre fungerar bara som mothåll (gör inget om den nedre inte ligger i spåret på flaskan). Annars är risken att flaskan halkar ur (jag tappade flaskan ibland i början innan jag lärde mig trixet).

På ryggans axelremmar gör man bara ett "lärkhuvud". Självklart kör jag med dubbla flaskor där, främst för att det ju innebär att man flyttar tyngdpunkten.

Numera har jag dessutom satt en fångrem på flaskkorkarna (efter ide av andersj, http://www.andersj.se/locket1.htm). Jag använde "spännet" från små små buntband som "klots", bara att skära bort låsklacken och sen klippa av med avbitare. Och limma med superlim.


(Sen använder jag samma sorts snören för att t.ex. hålla ihop hårt rullade kläder och såna grejer. Jag har ett dussin tror jag, de flesta gjorda av snörlås från kläder som skulle slängas.)
 
Jag tycker det är svårt att komma åt flaskan om den sitter så, framförallt när man ska stoppa tillbaka den. En del av vågra scouter brukar ha så och jag tycker att de ofta ber om hjälp att stoppa tillbaka flaskan. Eller så tappar de flaskan...

Jag tycker inte mina flaskor sitter ett dugg ivägen, just därför är jag så nöjd med min lösning.
 
Håller nog med thureb att flaskan lätt kan vara ivägen om man ska ha den på bröstet. Då jag är ute o vandrar är det oftast i fjällen o då räcker det att ha en vikkåsa i fickan o stanna till lite vid varje jokk som rinner förbi. Om jag vandrar i landskap där jag inte kan få tag i friskt vatten hela tiden skulle jag nog ha vattenflaskan i en sidoficka på ryggsäcken.
 
Hur mycket man kan bära framtill

beror ju på hur mycket man tror sig behöva. Men på sommaren är lupp, kikar och kamera fullt för mig. Sidofickan bak på ryggsäcken fungerar fint för mig och hitintills har jag inte tappat vattenflaskan. Thures hemgjorda sidoficka har fler än en gjort.
Min erfarenhet av ungdom är att de är kapabla att tappa allt...
//
 
Fickans

eller snarare fickans öppnings höjd i förhållande till midjan på personen spelar stor roll. Jag som ofta åker Inlines eller Långfärdsskridskor har antingen säcekn långt ned över höften eller har förlängt säcken nedåt. Då är det lätt att hitta ficköppningen med underkanten av flaskan när man skall sätta tillbaka den.

Vätskesystem med en vattenpåse i ryggan med slang till axelbandet är ett annat bra alternativ.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
davidvpt Ryggsäck till en nioåring? Transportera 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.