Vatten i södra sverige

Vattenkokning igen...

peter_v; sa:
På en överlevnadsföreläsning med Lars Fält sas 2 minuters kokning räcka....!

Mvh
Peter

Det räcker i princip att vattnet kokar för att döda alla (icke-termofila) bakterier.

Det viktiga är att hela vattenmängden ska uppnå kokning och för att vara på den säkra sidan lär Försvaret/FÖS ut att det ska koka i två minuter.

När det gäller olika uppgifter i olika böcker är tipset att kolla utgivningsdatum... Är det därtill samma författare till de olika böckerna så är det troligast att det senaste är korrekt.

Som det nämnts i tidigare diskussioner om koktider/vattenrening här på Utsidan, så byggs det ibland in systemfel - dvs någon adderar lite extra tid till den tidigare publicerade/uppgivna tiden "för att vara på den säkra sidan".


/Ulf

[Ändrat av Ulf M 2003-04-25 kl 13:31]
 
Mer vattenrening medelst kokning

I boken "Överleva på naturens villkor" av Stefan Källman och Harry Sepp från år 2001 anges att större mängder vatten bör kokas i 5-10 minuter. Om vattnet ska användas för sjukvårdsändamål rekommenderas 20 minuter.
 
Re: Mer vattenrening medelst kokning

Raskesven; sa:
I boken "Överleva på naturens villkor" av Stefan Källman och Harry Sepp från år 2001 anges att större mängder vatten bör kokas i 5-10 minuter. Om vattnet ska användas för sjukvårdsändamål rekommenderas 20 minuter.

"Överleva på naturens villkor - Handbok För Säkerhet I Vildmarken" (ICA Bokförlag, 2001) är en omarbetning på
"Överleva på naturens villkor" (ICA Bokförlag, ISBN 9153409574) och "Överleva vintertid på naturens villkor" (ICA Bokförlag, ISBN 9153409655) från 1986 respektive 1989, där även Lars Fält var med och författade.

Samma tre herrar har arbetat med Försvarets "Handbok överlevnad".


Frågan är om "nyutgåvan" har ett helt omarbetat material eller om det är gammal skåpmat som gömmer sig i hörnen?
Jag är övertygad om att det är det senare.


/Ulf
 
Tja, slutsatsen från denna tråd och den ovan hänvisade verkar vara att om vatten alls behöver kokas drickbart så räcker det med att vattnet kokar ordentligt i 2 minuter. Behöver man vatten till sjukvårdsändamål krävs 20 minuter, eftersom vissa sporer kräver det för att dö. Rätt?
 
Hittade lite fakta om att rena vatten på olika sätt. 15 min rekommenderas visst. Känns som att koka vatten tar för lång tid och är ett stort slöseri med bränsle. Men hur är det med JOD, det ska visst finnas JOD för munsköljning. Det kan ju inte smaka lika illa som klortabletter. Men frågan är hur bra det funkar...

http://www.hultsfred.se/kansli/civil/vatten.htm
 
Så puritabs från apotket är det klor i?
Vart kan man köpa olika ansdra sorters vatten reningshjälpmedel? har bara sett något man skall droppa i vattnet i en överlevnadsbutik.
 
Raskesven; sa:
Tja, slutsatsen från denna tråd och den ovan hänvisade verkar vara att om vatten alls behöver kokas drickbart så räcker det med att vattnet kokar ordentligt i 2 minuter. Behöver man vatten till sjukvårdsändamål krävs 20 minuter, eftersom vissa sporer kräver det för att dö. Rätt?

De sporer som överlever 100°C i två minuter kommer att göra detsamma i tjugo. För att döda sk termofila bakterier, sporer och mögel ska temperaturen upp över 121°C, vilket vanligtvis är svårt med friluftsutrustning.

Distinktionen mellan vatten för sjukvårdsändamål och som dryck känns, om inte annat, som krystad - visst, vattnet passerar inte magsyran på sin väg ut i blodet, men det är ändå inte stora mängder vätska som går ut i blodet och vävnader vid sårtvätt.

En distinktion mellan desinficering och sterilisering kan göras om man talar om "20 minuter", men vid 100°C steriliserar man inget - speciellt så dödar man inte sporer vid denna temperatur.

Definitioner:
Sterilisering: Förstör allt reproducerbart liv.
Desinfektion: Förstör icke önskvärda mikroorganismer i en sådan omfattning att risk för infektion inte föreligger.
Sanering: Avlägsnar (men inte nödvändigtvis förstör) icke önskvärda mikroorganismer i en sådan omfattning att risk för infektioner elimineras.

Vattenrening:
¤ Kokning
¤ Vattenreningspreparat (med fördel klordioxid)
¤ Filtrering med vattenreningsfilter

Vid tveksamhet gällande kemikalier i vattnet
¤ Filtrera genom ett kolfilter (gärna "aktivt" kol), kan med fördel även användas tillsammans med vattenreningspreparat för att avlägsna kemikalierester samt smak och lukt från dessa.
¤ Använd ett kombifilter som avlägsnar både mikroorganismer och kemiska föroreningar.


/Ulf - the two-minute man
 
Ulf M; sa:
Raskesven; sa:
Tja, slutsatsen från denna tråd och den ovan hänvisade verkar vara att om vatten alls behöver kokas drickbart så räcker det med att vattnet kokar ordentligt i 2 minuter. Behöver man vatten till sjukvårdsändamål krävs 20 minuter, eftersom vissa sporer kräver det för att dö. Rätt?

De sporer som överlever 100°C i två minuter kommer att göra detsamma i tjugo. För att döda sk termofila bakterier, sporer och mögel ska temperaturen upp över 121°C, vilket vanligtvis är svårt med friluftsutrustning...

/Ulf - the two-minute man
OK. Ändrar till: Tja, slutsatsen från denna tråd och den ovan hänvisade verkar vara att om vatten alls behöver kokas drickbart så räcker det med att vattnet kokar ordentligt i 2 minuter, givet att det inte finns termofila bakterier, sporer och mögel i det.

För egen del kommer jag dock att fortsätta klunka i mig gott okokt obehandlat vatten med sunt förnuft.
 
Min erfarenhet.

Jag har drukit vatten obehandlat vid flera tillfällen. En gång blev jag sjuk. Jag var 12 år gammal på ett läger, och drack vatten från en pöl på stigen. Vi var på Blå Jungfrun och som alla vet är det omkringliggande vattnet odrickbart...

Annars har jag drukit från bäckar utan problem.

Här är några knep:

Drick vatten från högt belägna punkter, dvs berg och kullar. Chansen till föroreningar är låga.

Vitmossa dödar bakterier så vatten som rinner i bäckar från torvmossar är drickbart som regel.

De övriga inläggen har nog gett dig tillräckligt med tipps i övrigt; låt bli vatten med samhällen uppströms, stillastående vatten, etc.
 
Var på överlevnadsdag i helgen och fick då chansen att träffa Lars Fält, självklart frågade jag honom hur det är ed vatten. Han satt det räckte att vattnet kokade upp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.