Vasaloppet/vätskeintag

Åkte Vasaloppet för 4:e gången för några veckor sedan. Är ingen raket precis, åker på 9.45, men känner att det borde kunna gå bättre om jag hade bättre koll på vätskeintaget. Får huvudvärk och dålig aptit i mål - kroppen mår överaskande bra, men huvet är det sämre. Jag tror på vätskebrist, men det är inte bara att dricka mer då magen säger att det mesta smakar illa efter några kontroller.
Har läst Thure Björks intressanta artikel i ämnet vätskebalans, men undrar nu om någon har egna praktiska erfarenheter av just en så långvarig ansträngning som Vasaloppet och hur man skall få drickandet att fungera?
När man nu verkar ha fastnat för det FANTASTISKA Vasaloppet så vore det ju trevligt om man kunde genomföra det och må bra (eller i alla fall bättre)
MVH
Anders
...som står på fältet i Berga by 2:e mars 2003
 
Om att dricka

cayard; sa:
Jag tror på vätskebrist, men det är inte bara att dricka mer då magen säger att det mesta smakar illa efter några kontroller.

Hej Anders, visst är det trevligt med vasaloppet. Lite svårt att tolka det du skrev ovan, magen? Om du menar att det bara är äckligt så får nog rådet bli att bita ihop och försöka dricka ändå. Det finns ju både soppa, sportdryck (vatten?) och buljong att välja på.

Men du kanske menar att magen inte riktig pallar, jag kan ha de problemen när jag springer långt och fort(tex. lidingöloppet) och då gäller det nog att du försöker hitta nåt som din mage tål under ansträngning och att du dricker lite åt gången ofta. Kanske skall du bara dricka vatten, och få i dig enegin via de förhatliga bullarna eller nåt annat. Min erfarenhet vid löpning säger att magen har mindre risk för att paja om jag dricker vatten.

Sen så borde du ju dricka mellan kontrollerna, det behövs inte så mycket men är riktigt bra. Åkte tidigare för en gästrikeklubb och då kan man skaffa sig Gästrikeservice, det finns kontroller mellan kontrollerna och det upplevde jag som otroligt positivt. Nu har jag flyttat men har med mig en flaska så jag försöker dricka ur mellan. Jag brukar hålla på lite kortare 5-6 h så det kanske tom kan vara på sin plats att ta en liten klunk på två ställen mellan kontrollerna. Den korta tid som åtgår betalar sig säkert de två sista milen.

Lycka till nästa år.

Annars så skulle jag ge vad som helst för att de bytte ut pytt-i-pannan mot nåt annat. Fet och stekt mat är inte riktigt vad jag är sugen på då!

/Ulf
 
Vatten

Håller med ovan, det man normat tycker om att dricka fungerar inte alltid vid fysisk ansträngning. Bästa tipset är att dricka vanligt vatten (inte alltför kallt). Speciellt allt för söta drycker brukar jag ha problem med. Sedan är ju näringen ett annat problem.
 
Träna!

Träna att dricka. När du kör dina träningspass så tar du med en flaska sportdryck (el motsv) och tar ett par klunkar var 20e minut, eller så. Det ger dessutom bättre träningsresultat om man får i sig vätska och speciellt vätska med snabba kolhydrater. På riktigt långa pass (mer än 2-3 tim, beroende vad som är långt för dig) så tar du med dig nåt att äta mitt i passet, banan, vetebulle etc (dvs hyfsat snabba kolhydrater).

Avskaffa pytt i pannan? Ja tack!

/Håkan
 
vätsketips

Hej, har tyvärr inte kört vasan (än, måste måste måste!) pga överdrivet plugg mm, men väl ansträngt mig en del och druckit parallellt. Jag brukade tidigare få en känsla av att det var totalstopp när jag drack vatten eller bara sötad sportdryck, kändes som att halsen var full helt enkelt (svårt att beskriva, går liksom inte att svälja ned vattnet). Kontrade detta med
a) träning, alltid dricka med jämna mellanrum under långpassen och direkt efter (då känns det likadant som när man anstränger sig) och
b) blanda vattnet lätt med koksalt, ca 1 krm/halvliter vatten. Smakar apa de första klunkarna, men sedan rinner vattnet ned av sig själv. Vet inte om kroppen gillar saltet som vattenbindare, tar upp kombinationen snabbare eller vad, men lättdrucket blir det. Funkar f ö också efter alkoholkonsumtion... gör det möjligt att bälga i sig 1,5 liter vatten på nolltid innan sänggång ;-)

/A.
 
Drick i fädrens spår

Jag har harvat mig runt i fädrens spår några gånger och jag instämmer med alla som säger att man måste dricka mellan kontrollerna. Jag har kört lite olika varianter genom åren men här är några tips.

1) Åk för en stor klubb som har egna vätskekontroller (IK Stern brukar gå med på att du betalar kontrollavgift och åker in på deras kontroller även om du åker för en annan klubb).

2) Ta med dig en flaska sportdryck (jag tycker gröna vitargo är helt suveränt, botar kramp och ger en helt nya krafter) som du kan dricka när du köat dig uppför backen en timme. Behåll flaskan och fyll på den på kontrollerna så har du något att dricka mellan dem. Det finns olika typer av vätskebälten, själv brukar jag stoppa en vanlig petflaska innanför tröjan så att drycken håller sig varm (jag ser för dj-lig ut men men).

3) Om du tänker dricka blåbärssoppa, träna då på blåbärssoppa innan annars får du ont i magen. I år var det helt hopplöst och jag fick ont i magen även av den vanliga sportdrycken.

4) Drick buljong och vatten och ät så många bullar du ids och några till. Välling har de på en del ställen också och det brukar funka även om det smakar välling....

5) Medtag olika typer av energikakor alt choklad (ju högre kaloriinnehåll dessto bättre typ). Maxim med yougurtöverdrag är mina favoriter, de är de enda jag testat som håller sig tillräckligt mjuka för att man ska kunna bita i dem utan att riskera tänderna.

6) Drick så att du precis blir något lite kissnödig (då vet du att du inte har druckit för lite). Något lite kissnödig kan man fortsätta åka några timmar till. När man inte är kissnödig längre så behöver man drick mer och ifall man blir verkligt kissnödig så har man druckit för mycket och kan ta det lite lugnt ett tag.

Lycka till, själv skulle jag behöva ett knep för att hålla mig frisk i februari för alla dessa februariförkylningar har pajat de senaste starterna.
 
Dricka - lika viktigt före som under

Hej!

Trist att det skall hänga på sådant som dricka. Jag har sprungit Lidingöloppet ett antal gånger och körde nu Öppet spår i vintras. Min erfarenhet bygger jag på träning och tävlingar där man jobbar många timmar i sträck. För mig är det viktigt att vätske- och energidepåerna är fullt laddade när jag tränar och speciellt när jag tävlar. Drickandet och maten som jag får i mig under ett lopp räcker aldrig för att ersätta det som går åt. Mitt råd är därför att dricka ordentligt (3-5 liter om dan före tävling, mindre till vardags) och äta bra mat dagarna före nästa Vasa.

Lycka till!
 
Buljong och bullar

har själv åkt Vasaloppet ett par gånger och håller mig kring 8 timmar - alltså ett måttligt motionärstempo. Min erfarenhet är att om du byter ut sportdrycken mot buljong ett par gånger så smakar det bättre. Käka sedan så mycket vetebullar du orkar. När jag passerar har "di snabbe" redan åkt så jag brukar få en slurk kaffe här och där. Lycka till..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.