Träning inför vasaloppet

Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?
 
Jag håller på med En Svensk Klassiker 2009-2010 och har klarat av LIdingöloppet. Jag har bra kondition och springer ca tre mil i veckan plus övrig träning. Mycket rygg, mage och armar i och med att jag klättrar.

Självklart tänker jag inte ställa mig i spåret utan ett gäng skidmil i benen. Men nu undrar jag om någon har några tips på hur jag får dessa. Jag bor i Stockholm.

Brukar det bli tillräckligt med snö här? Vart finns bra spår i så fall? Vad gör man om det inte blir någon snö, finns det i så fall någon längdåkningstunnel med konstsnö inom tur-och-retur-över-dagen-avstånd från stockholm eller måste man åka uppåt till den riktiga snön? Och vart åker man då i så fall?

Någon som vet?

Staka runt på sjöisarna brukar jag göra när det inte är tillräckligt med snö. På Rönningesjön t ex körs det spår brevid skridskobanan, i värsta fall till och med på bara isskrap.
I Haninge har väl IK Jordbänningarna konstsnöspår, tror det samma gäller Lida.

http://www.skidspår.se/ ger dig uppdaterade spårrapporter i t ex Stockholmsområdet när det är dags.
 
Grönklitt nära Orsa kom jag hem från igår.
Finns ofta tidig snö där, just i år ett litet undantag... bara 2,5 mil spårat just nu.
Men perfekt för en (lång)helgs träningsläger om man bor i Stockholm!

Holger
 
Rudan

Nu när snön kommit till Stockholm så har åtminstone Rudans friluftsgård vid Handens pendelstation spårat nu, både elljuspår och på ängarna.

Annars är Grönklitt ett bra tips, välpreparerat och många spår.

Funäsdalen är otroligt bra, mer än 30 mil oftast perfekta spår både i skog och på fjäll, men det är förstås långt dit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Träning inför Vasaloppet Turskidåkning 2
madir Träning inför skidturen Turskidåkning 1
afropavo Skid träning Turskidåkning 4
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
Robox Val inför skidköp? Turskidåkning 5
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
jallejulius Inför vasaloppet! Turskidåkning 2
tango Snöläget Jämtlandsfjällen inför påsk 2007? Turskidåkning 27
Midaluna Funderingar inför 1 vecka i fjällen Turskidåkning 12
dangermouse Stenslipning inför Vasa Turskidåkning 17
hansthomas Frågor inför turåkning Turskidåkning 10
Roffis träningsupplägg inför vasaloppet Turskidåkning 0
queenie Kurs inför vasaloppet? Turskidåkning 2
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
Gaylorden Ledig plats i bilen GBG till vasaloppet öppetspår Turskidåkning 0
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Krukan Vasaloppet / Öppetspår Turskidåkning 10
IslandTraveller Hur fungerar placering/seedning för Vasaloppet Turskidåkning 1
ståhlkvinnan Projektarbete om Vasaloppet Turskidåkning 1
KLAGER Vasaloppet varnar för falska startnummer Turskidåkning 0
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1
Stellan Kristiansson Paketresa från Skåne till Vasaloppet Turskidåkning 0
KarolinaS Kanske vasaloppet Turskidåkning 4
cayard Vasaloppet/vätskeintag Turskidåkning 7
AL Vasaloppet Turskidåkning 0
Greta russel Vasaloppet! Turskidåkning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.