Varför tältförbud i Tiveden ?

Re: Re: Re: Re: Söderåsens naturreservat

nermander; sa:
haskell; sa:
Nu har jag inte läst de aktuella bestämmelserna för just Tiveden men i normala fall har man s.k. _campingförbud_ för att göra det litet mer heltäckande.

Jo, det låter ju rimligare, men samtidigt så åker ungdomar moped in till grillplatserna in reservaten, eldar med allt de hittar och lämnar högar av bråte efter sig...

Men det är ju problemet med att skriva regler, det går inte att skriva "Man får inte bete sig som en idiot" eftersom det är ingen konkret gränsdragning...

Ja, jag förstår verkligen dilemat. Men bara för att mopedister och annat löst folk beter sig som "idioter" så betyder det inte att det rättfärdigar dig att bete sig som en "idiot" (förstå mig rätt, jag tycker absolut inte att du är en idiot. Jag anväder bara samma terminologi som du när du beskrev mopedisterna).

Stalle
 
Det här är lite av en samvetsfråga...

Jag har själv vid nåt tillfälle slagit upp mitt tält inne i skogen i ett naturreservat där man bara fick tälta vid anvisad plats. Eftersom man är en "duktig" friluftsmänniska blir det inga spår, men är det rätt? Är jag en marodör?

För om alla som tycker att de är spårfria frilufsmänniskor skulle tälta överallt kanske det skulle slita en del. I och för sig sliter ju ett gäng ungdomar mer på en grillkväll...

Det är lite som med fortkörning: "JAG kör så bra och vägen är så bra och min bil är så bra så att JAG får köra 160"
 
Re: Re: Söderåsens naturreservat

nermander; sa:
..Men det intressanta är ju VARFÖR det är tältförbud. Om det är för att marken är känslig borde det ju vara ok med hängmatta? ..

Åter igen, det är knappast tältet i sig, som genom nötning på ett tunt jordlager, orsakar 'slitage' - begreppet är inte bokstavligt menat.

När reservatet/nationalparken bildades har man helt enkelt bedömt att om förvaltaren inte förbehålls rätten att reglera hur området utnytjas, så finns risken att det blir så pass besökt och brukat att nedskräpning, markslitage, eldande, vedplockning osv. kommer att hota områdets naturvärden eller minska dess värden för den frilufsande allmänheten. Tiveden är ett relativt litet men riksbekant område, som dessutom har en del känsliga naturtyper och djurarter. Jag har inte speciellt svårt att förstå att man tagit det försiktighetsmåttet.

(förrästen är det inte fritt fram att tälta hursomhelst UTANFÖR parken heller, som någon påstod. -även där krävs hänsyn, och att man fogar sig efter allemansrätten)

Eder tillgifvne byråkrat.
/Per
 
Jag kollade runt lite på Naturvårdsverkets hemsida. I 10 av Sveriges 28 nationalparker är det totalförbud mot tältning, i 7 är det tillåtet på särskilda platser och i 11 är det tillåtet generellt (finns i vissa fall särskilda områden som undantas). För Töfsingdalen som jag nämnde står det inte uttryckligen att det är tältförbud i.

Det skiljer sig också åt vad gäller eldning, fiske, hund osv. Och vissa områden har beträdnadsförbud under några månader per år.

Här kan man läsa om de olika nationalparkerna, info och vad som gäller:

http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/natpark/npstart.htm

Raskesven
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.