Varför tältförbud i Tiveden ?

Instämmer helt med föregående - i tidigare trådar har det med förvånansvärt allvar diskuterats vad som egentligen är ett "tält", och vilka kluriga tilltag man kan hitta på för att kringgå reservatsbestämmelserna.
Givetvis är det inte tältet i sig som är det potentiella problemet. Oavsett om man huserar i tält, hammock eller under en uppblåsbar barnpool med rosa flamingos på så kan man åsamka en hel del 'slitage'. De flesta av oss här skulle (förhoppningsvis) kunna övernatta i tält utan att lämna några som helst spår efter oss, och skulle förmodligen dessutom kunna göra det utan att riskera nattsömnen eller dyra böter.

/Per
 
Re: Re: Om jag inte missminner mig...

ala; sa:
.....
Raskesven: Du klarade att skriva ett helt inlägg som hade med tält/tältning att göra utan att skriva ordet KÅTA! Är det något allvarligt som hänt?

/Andreas
Nja, jag använder faktiskt tält själv ibland. Det är mest när det kommer på tal typ av tält och egenskaper som jag har svårt att hålla mig;-)

Det är också så att här på Utsidan finns många med större erfarenhet av tält under de senaste 6 åren än vad jag har, eftersom den perioden för mig karaktäriseras av vandring med kåta, utom typ en-två vandringar per år med tält. Nu gällde det ju en allmän tältningsfråga, men när det gäller boendeform tycker jag att jag ger störst bidrag till tältningsdiskussionen när jag kan breda ut mig om kåtans förträfflighet, och nackdelar:)

Raskesven
 
Vindskyddet före...

Hello!

Det finns ett "bra" vindskydd vid Kölnavattnet, 100m före nationalparksgränsen. Bekvämt därifrån når man Tivedens nationalpark.

Se karta 9E SO Askersund

MVH hasse
 
Vi passerade just vindskyddet vid Kölnavattnet på väg från Ämtensjöarna under nyårsvandringen, och skrev in oss i gästboken. Dass och ved och fint läge:)

Raskesven
 
Tältförbudet gäller väl själva Nationalparken. Det är alltså fritt fram att övernatta på vilket sätt man själv vill om man håller sig utanför parkgränsen.
Är det inte så att det gäller övernattningsförbud i alla nationalparker i Sverige. Och är det så att man får övernatta, är det nog bara på iordningställda platser.
Svante
 
canoe; sa:
Tältförbudet gäller väl själva Nationalparken. Det är alltså fritt fram att övernatta på vilket sätt man själv vill om man håller sig utanför parkgränsen.
Är det inte så att det gäller övernattningsförbud i alla nationalparker i Sverige. Och är det så att man får övernatta, är det nog bara på iordningställda platser.
Svante
Ja tältförbudet i Tiveden gäller just nationalparken. Men nej, det råder inte generellt tältförbud i Sveriges nationalparker. Det är lite olika. T.ex Tiveden och Töfsingdalen får man inte slå upp tältet i. Men i Sarek och på Fulufjälet går det bra. Sen finns generella tältningsförbud i vissa naturreservat, utom då på iordningsställda platser, som t.ex vid sjön Rogens naturreservat.

Raskesven
 
Söderåsens naturreservat

Om jag inte är helt vilse i pannkakan så har även Söderåsens naturreservat tältförbud. Inte helt ovanligt mao. Mest som ett exempel Helge.

Definition på tält hit och dit. Om det nu är tält- (kåta, hängmatta, hink eller va man nu kan tänkas kvarta i)förbud så kan man väl tänka att det finns en anledning till att det är ett förbud och man kan tycka att du borde respektera detta istället för att komma runt "tält"förbudet med att försöka duna i en kåta/hängmatta/hink/renmage/stor toppluva/pennfodral/eller annat.

Stalle
 
Respektera förbudet...

Jo, jag hade också en tanke åt Kung Stalles håll när jag svarade om hängmattor. Å andra sidan så håller jag också med den som skrev att syftet naturligtvis är att förhindra för stor belastning.

Jämför med skoterförbud - tanken är ju inte att stoppa turåkarna.

Jag brukar alltid tälta utanför Tivedens nationalpark, men för den som absolut vill innanför gränsen, så går det ju att fråga den som har hand om nationalparken.
 
Re: Söderåsens naturreservat

Kung Stalle; sa:
Definition på tält hit och dit. Om det nu är tält- (kåta, hängmatta, hink eller va man nu kan tänkas kvarta i)förbud så kan man väl tänka att det finns en anledning till att det är ett förbud och man kan tycka att du borde respektera detta istället för att komma runt "tält"förbudet med att försöka duna i en kåta/hängmatta/hink/renmage/stor toppluva/pennfodral/eller annat.

Men det intressanta är ju VARFÖR det är tältförbud. Om det är för att marken är känslig borde det ju vara ok med hängmatta? Det handlar ju inte om att "komma runt" förbudet utan om att kunna vistas där på ett sätt som förenar ens eget intresse av att övernatta med intresset att skydda området.

Jag vet t.ex. naturreservat där det är tältförbud men samtidigt ligger det en badplats vid en rätt stor gräsmatta mitt inne i reservatet... Undrar lite vilket som sliter mest.

(Vid badplatsen finns det en eldstad med fasta bänkar runt, där är marken helt död och svart av aska.)
 
Orsaken vet jag inget om...

... det får du nog fråga Tiveden själv om.

Nä jag tänker inte hänga så mycket läpp och du besämmer dig för att kvarta i tält/kåta/stidsvagn/ett par marackas/tubsockor från -82/eller dyl i reservatet.

Det var mer att det kanske inte var så mycket att snacka om när det nu (tydligen) inte är så långt till naturreservatets gräns där det är okej att tälta. Tiveden är förmodligen inte omgivet av industrier. Eller? Så vaför försöka komma runt ett förbud (som det säkert finns bra argument för, dessvärre känner inte jag till dem) när det är en pisskvart till områden som man får övernatta i.

Stalle
 
Re: Re: Söderåsens naturreservat

nermander; sa:
Men det intressanta är ju VARFÖR det är tältförbud.
Nu har jag inte läst de aktuella bestämmelserna för just Tiveden men i normala fall har man s.k. _campingförbud_ för att göra det litet mer heltäckande.
 
Re: Re: Re: Söderåsens naturreservat

haskell; sa:
Nu har jag inte läst de aktuella bestämmelserna för just Tiveden men i normala fall har man s.k. _campingförbud_ för att göra det litet mer heltäckande.

Jo, det låter ju rimligare, men samtidigt så åker ungdomar moped in till grillplatserna in reservaten, eldar med allt de hittar och lämnar högar av bråte efter sig...

Men det är ju problemet med att skriva regler, det går inte att skriva "Man får inte bete sig som en idiot" eftersom det är ingen konkret gränsdragning...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.