vandring från geneve

Har precis bokat en flygresa till Geneve på ren impuls i slutet av juni/början av juli. Vet inte ens om jag kommer åka nu då Geneve verkade vara en tråkig stad. Men vandring är något jag gillar. Så tänkte kolla med er om ni har några tips på hur man kan gå till väga från och med det att man andar i Geneve och det att man ska åka hem 5 dagar senare?
 
har egentligen nästan samma fråga, ska till zürich i slutet av juni, finns det bra vandring däromkring eller måste man vidare inåt landet?
 
Det finns många möjligheter (och några trådar med liknande frågor här på Utsidan). Jag bodde i Lausanne ett år och gjorde många vandringar inom en eller ett par timmar från Geneve.

I princip kan antingen åka in i Schweiz, dvs ta tåget österut till Valais där du har ett pärlband av vackra dalar, maffiga berg och orter som Verbier, Saas Fee och Zermatt. Runt alla dessa orter finns det gott om vandringsleder och hyttor uppe i bergen som man kan övernatta i.

Det andra alternativet är att ta sig in i Frankrike, där är Chamonix en bra utgångspunkt med gott om leder och hyttor uppe i bergen. Till Chamonix kan man åka buss (lite säsongberoende) eller tåg från stationen i södra Geneve (inte huvudstationen).

Vill du gå från A till B tror jag det tar ca 5 dagar att gå från Genevesjön till Chamonix på G.R. 5, en av de klassiska lederna. Googla så hittar du mycket information.

Från Zurich är det ungefär samma sak fast andra orter. Ta tåget till, till exempel, Interlaken eller Engelberg (tar ca 2 timmar) och du är mitt i fantastiska vandringsområden. En lagom helgtur är också Säntis, en ensam alp nordost om Zurich.

Se till exempel följande för mer inspiration:
http://www.myswitzerland.com/en-se/top-hikes.html
 
Det är intressant

att vandra i Alperna i de områden där man åker skidor på vintern. Ofta är det en förvånansvärt levande miljö på sommaren med betande kor och får och ost och mjölkproduktion samt mycket blommor på alpängarna.

Att åka till en skidort har också fördelar som bra lokala bussar och liftar för att kunna variera vandringarna från boendet. Priserna på boende är ofta mindre än hälften jämfört med vintern.

Thure
 
har egentligen nästan samma fråga, ska till zürich i slutet av juni, finns det bra vandring däromkring eller måste man vidare inåt landet?

Knappast kring Zürich, och riktigt vad "inåt landet" betyder vet jag inte. De klassiska vandringskantonerna är Graubünden, Ticino och Wallis, där jag skulle säga att förstnämnda (den till ytan största) är rikast på möjligheter, t ex Davosbergen eller i Oberengadin. Graubünden ligger i sydöstra Schweiz och gränsar i syd till Italien, i öst till Österrike.
 
Det finns många möjligheter (och några trådar med liknande frågor här på Utsidan). Jag bodde i Lausanne ett år och gjorde många vandringar inom en eller ett par timmar från Geneve.

I princip kan antingen åka in i Schweiz, dvs ta tåget österut till Valais där du har ett pärlband av vackra dalar, maffiga berg och orter som Verbier, Saas Fee och Zermatt. Runt alla dessa orter finns det gott om vandringsleder och hyttor uppe i bergen som man kan övernatta i.

Det andra alternativet är att ta sig in i Frankrike, där är Chamonix en bra utgångspunkt med gott om leder och hyttor uppe i bergen. Till Chamonix kan man åka buss (lite säsongberoende) eller tåg från stationen i södra Geneve (inte huvudstationen).

Vill du gå från A till B tror jag det tar ca 5 dagar att gå från Genevesjön till Chamonix på G.R. 5, en av de klassiska lederna. Googla så hittar du mycket information.

Från Zurich är det ungefär samma sak fast andra orter. Ta tåget till, till exempel, Interlaken eller Engelberg (tar ca 2 timmar) och du är mitt i fantastiska vandringsområden. En lagom helgtur är också Säntis, en ensam alp nordost om Zurich.

Se till exempel följande för mer inspiration:
http://www.myswitzerland.com/en-se/top-hikes.html


Jag gick GR5 från St Gingolph (vid sjön) till Modane 1999 och måste erkänna att sträckan fram till Chamonix eller Les Houches är rätt ointressant - flera dalorter på 700 m höjd, alltså en hel del skogsvandring. Det tar sig dock mot slutet, från och med Col d'Anterne via Col du Brévent, vilket väl är c:a 1,5 etapper.
 
Jag gick GR5 från St Gingolph (vid sjön) till Modane 1999 och måste erkänna att sträckan fram till Chamonix eller Les Houches är rätt ointressant - flera dalorter på 700 m höjd, alltså en hel del skogsvandring. Det tar sig dock mot slutet, från och med Col d'Anterne via Col du Brévent, vilket väl är c:a 1,5 etapper.

Camoscio, jag får erkänna att jag inte vandrat den sträckan. Dessutom ratade jag den efter en kartstudie för några år sedan och satte i stället ihop en egen rutt mellan Morzine och Chamonix - bilder finns i mitt album här på Utsidan. Just den turen hade vi hjälp av bekanta med bil mellan Geneve och Morzine, men det går säkert att sy ihop något med allmänna transporter också.
 
Det finns många möjligheter (och några trådar med liknande frågor här på Utsidan). Jag bodde i Lausanne ett år och gjorde många vandringar inom en eller ett par timmar från Geneve.

I princip kan antingen åka in i Schweiz, dvs ta tåget österut till Valais där du har ett pärlband av vackra dalar, maffiga berg och orter som Verbier, Saas Fee och Zermatt. Runt alla dessa orter finns det gott om vandringsleder och hyttor uppe i bergen som man kan övernatta i.

Det andra alternativet är att ta sig in i Frankrike, där är Chamonix en bra utgångspunkt med gott om leder och hyttor uppe i bergen. Till Chamonix kan man åka buss (lite säsongberoende) eller tåg från stationen i södra Geneve (inte huvudstationen).

Vill du gå från A till B tror jag det tar ca 5 dagar att gå från Genevesjön till Chamonix på G.R. 5, en av de klassiska lederna. Googla så hittar du mycket information.

Från Zurich är det ungefär samma sak fast andra orter. Ta tåget till, till exempel, Interlaken eller Engelberg (tar ca 2 timmar) och du är mitt i fantastiska vandringsområden. En lagom helgtur är också Säntis, en ensam alp nordost om Zurich.

Se till exempel följande för mer inspiration:
http://www.myswitzerland.com/en-se/top-hikes.html

ok, engelberg ser intressant ut, ska kolla upp det i helgen. har också hört att Graubünden ska vara ett bra trekking ställe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hartvigs Vandring kring Grenoble/Lyon/Geneve Trekking 2
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.