Gaiters mot ormbett (och fästingar)

Hej!
Jag har dessa vandringsskor som jag är riktigt nöjd med.

Jag är ute mycket i skog och mark och har börjat leta efter liknande kängor/skor med högre skaft för att skydda mot ormar samt även fästingar. Hittade en gammal tråd här där de flesta länkar inte längre verkar fungera. Tydligen verkar det fungera om man kompletterar sina kängor/skor med gaiters istället för att köpa höga stövlar. Jag har googlat och hittar bara gaiters på amerikanska sajter. På svenska sajter finns bara regnskyddsgaiters, av vad jag kan hitta.

Någon som har tips på bra gaiters som skyddar mot ormbett när man är ute och traskar off road i skogen?

Tack!
Emelie
 
Min erfarenhet är att svenska ormar normalt blir rädda när man kommer klampandes och ringlar sin väg. Soliga dagar ligger de dessutom framme väl synliga och solar så man ser dem tydligt och kan undvika att trampa på dem. Svårare för nyfikna hundar som vill fram och nosa.
Fästingar däremot blir alerta och "på hugget" då marken vibrerar - de vill ju trots allt hitta ett värddjur att äta från. TBE-vaccin och egen-koll efter tur rekommenderas. Borrelia finns inget vaccin mot ännu (försök pågår vid BTH) men antibiotika snabbt efter upptäckt är bra.
Vill du hitta "gaiters" så kan du prova att söka efter damasker som är det delvis bortglömda svenska namnet. För att få bort en massa andra dammasker som inte har med friluftsliv att göra, så la jag till goretex i sökningen:

Ormsäkra har jag ingen uppfattning om men lite ifrågasättande till om det behövs - är det väldigt ormrikt där du brukar vandra?

/Patrik
 
En hel del fritidsbyxor har krok nertill på byxbenen för fasthakning i kängsnörena. Det känns som kunna vara en smidigare lösning än damasker.
 
Stänger du underdelen på byxbenen så minskar du oxså luftväxlingen, det blir varmare. Hur avser du avlägsna värmeproduktionen?
Ormbett har jag aldrig upplevt som ett verkligt hot under över 70 års utevistelser. Som tidigare nämnt är hundar betydligt mer utsatta.
Fästingar klarar inte av regnplagg, Men de har ändå förmågan att gå in till värddjurets värmekällor. Mot dem har du redan fått goda råd.
Mitt råd blir enkelt gå ut och njut, oroa dig mindre.

go tur
 
Damasker/gaiters är ju annars ett relativt enkelt nybörjarprojekt vid symaskinen. Jag gjorde två par en gång för mycket länge sedan, i början av 90-talet, och ett par lever och används än. Om du inte är ute efter vattentäta gaiters med tejpade sömmar kan du sy ett par i valfritt tyg. Om du gör nedre halvan i nån grov ryggsäcksväv, t.ex https://www.extremtextil.de/en/cordura-1000den-coated-350g-sqm.html, lär den nog kunna stå emot ormbett hyfsat. Nåt mer ventilerande tyg upptill, typ G1000-väv kanske. Dragkedja om du vill förenkla av och på.
 
Är det svenska förhållanden du tänker på?

Ormbett i Sverige är förvisso inte alltid triviala men risken måste vägas mot det obekväma med kängor eller damasker. Redan dina skor de länkar till i trådstarten torde ge ett utmärkt ormskydd. Damasker är en extra pryl att sätta på sig och det blir varmt och instängt och har du redan dessa skor kommer inte damasker att tillföra så stor riskminskning avseende huggormsbett.

Fästningar får man på sig om man går barbent i högt gräs i södra Sverige och utmed Norrlandskusten. Damasker är ingen garanti mot fästingbett men minskar sannolikt mängden fästingar som biter sig fast. Finns som sagt andra sätt att minska den risken.

Thure
 
Senast ändrad:
Huggormar känns som de är utrotningshotade, man ser aldrig såna längre, inte ens i skärgårn när man paddlar och går i land på nån kobbe.
Det enda ormar jag ser är kopparormar och nån enstaka snok.
kan det ha att göra med större population av rovfåglar?
 
Hej, förstår din oro mot just ormbett och fästingar, själv är jag oproportionerligt orolig för ormbett när jag campar och vandrar. Det finns ju många sätt att skydda sig genom bl.a gaiters, stövlar och vaccin.
Jag brukar fråga mig varifrån rädslan egentligen kommer. Huggormens tänder är 4mm långa så det flesta material ger ju skydd. Eftersom jag gillar att trampa runt utanför leder och vägar så har jag också haft huggormar slingrande runt kängor och fötter, men de har aldrig bitit mig. Har också tappat räkningen på hur många fästingar jag plockat på mig själv.
I skogen får man ju möta många av sina rädslor: Ormar, rovdjur, mörker och ensamhet. Jag tycker en del av upplevelsen är just att möta utmaningarna och jobba med dem. Acceptera rädslan och försöka släppa den istället för att undvika.
Lite som yoga alltså :)
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är att svenska ormar normalt blir rädda när man kommer klampandes och ringlar sin väg. Soliga dagar ligger de dessutom framme väl synliga och solar så man ser dem tydligt och kan undvika att trampa på dem. Svårare för nyfikna hundar som vill fram och nosa.
Fästingar däremot blir alerta och "på hugget" då marken vibrerar - de vill ju trots allt hitta ett värddjur att äta från. TBE-vaccin och egen-koll efter tur rekommenderas. Borrelia finns inget vaccin mot ännu (försök pågår vid BTH) men antibiotika snabbt efter upptäckt är bra.
Vill du hitta "gaiters" så kan du prova att söka efter damasker som är det delvis bortglömda svenska namnet. För att få bort en massa andra dammasker som inte har med friluftsliv att göra, så la jag till goretex i sökningen:

Ormsäkra har jag ingen uppfattning om men lite ifrågasättande till om det behövs - är det väldigt ormrikt där du brukar vandra?

/Patrik
Jag har läst på så mkt jag kan om huggormar och tydligen ringlar de inte iväg, utan ligger gärna kvar. Snokar är skygga och ger sig iväg men tydligen inte huggormar. Jag har träffat på en huggorm en gång i småländska skogen och den flyttade sig inte. Däremot fräste den när man kom nära. Men det är kanske olika, jag tänker inte invalidera din erfarenhet.

En hel del fritidsbyxor har krok nertill på byxbenen för fasthakning i kängsnörena. Det känns som kunna vara en smidigare lösning än damasker.
Finns det specifika ormsäkrade fritidsbyxor? För vettiga byxor för skogsvandring har jag ju redan på mig. Men de är inte ormsäkrade, av vad jag vet.

Stänger du underdelen på byxbenen så minskar du oxså luftväxlingen, det blir varmare. Hur avser du avlägsna värmeproduktionen?
Ormbett har jag aldrig upplevt som ett verkligt hot under över 70 års utevistelser. Som tidigare nämnt är hundar betydligt mer utsatta.
Fästingar klarar inte av regnplagg, Men de har ändå förmågan att gå in till värddjurets värmekällor. Mot dem har du redan fått goda råd.
Mitt råd blir enkelt gå ut och njut, oroa dig mindre.

go tur
Jag har aldrig bara ben i skogen, aldrig. Jag använder byxor i bra material som är avsedda för vandring, så de ventilerar. Jag är allergisk mot bitande och stickande djur, därför är jag angelägen om att skydda mig mot orm.

Damasker/gaiters är ju annars ett relativt enkelt nybörjarprojekt vid symaskinen. Jag gjorde två par en gång för mycket länge sedan, i början av 90-talet, och ett par lever och används än. Om du inte är ute efter vattentäta gaiters med tejpade sömmar kan du sy ett par i valfritt tyg. Om du gör nedre halvan i nån grov ryggsäcksväv, t.ex https://www.extremtextil.de/en/cordura-1000den-coated-350g-sqm.html, lär den nog kunna stå emot ormbett hyfsat. Nåt mer ventilerande tyg upptill, typ G1000-väv kanske. Dragkedja om du vill förenkla av och på.
Absolut. Finns det tyg som står emot ormbett så är jag på att sy egna. De behöver inte vara vattentäta, utan det är just ormskyddet jag är ute efter. Så ryggsäcksväv står emot?

Är det svenska förhållanden du tänker på?

Ormbett i Sverige är förvisso inte alltid triviala men risken måste vägas mot det obekväma med kängor eller damasker. Redan dina skor de länkar till i trådstarten torde ge ett utmärkt ormskydd. Damasker är en extra pryl att sätta på sig och det blir varmt och instängt och har du redan dessa skor kommer inte damasker att tillföra så stor riskminskning avseende huggormsbett.

Fästningar får man på sig om man går barbent i högt gräs i södra Sverige och utmed Norrlandskusten. Damasker är ingen garanti mot fästingbett men minskar sannolikt mängden fästingar som biter sig fast. Finns som sagt andra sätt att minska den risken.

Thure
Japp, svenska skogar. Jag är allergisk mot stickande och bitande djur så jag vill helst inte bli biten och riskera att klappa ihop i skogen. Skorna är ju inte så höga, de går till strax ovanför ankeln. Huggorm kan bitas på vaden och smalbenet, om jag förstått det rätt när jag läst. Så mina skor räcker ju inte då. Jag behöver täcka ytterligare en bit upp på benet, till strax under knäet.

Hej, förstår din oro mot just ormbett och fästingar, själv är jag oproportionerligt orolig för ormbett när jag campar och vandrar. Det finns ju många sätt att skydda sig genom bl.a gaiters, stövlar och vaccin.
Jag brukar fråga mig varifrån rädslan egentligen kommer. Huggormens tänder är 4mm långa så det flesta material ger ju skydd. Eftersom jag gillar att trampa runt utanför leder och vägar så har jag också haft huggormar slingrande runt kängor och fötter, men de har aldrig bitit mig. Har också tappat räkningen på hur många fästingar jag plockat på mig själv.
I skogen får man ju möta många av sina rädslor: Ormar, rovdjur, mörker och ensamhet. Jag tycker en del av upplevelsen är just att möta utmaningarna och jobba med dem. Acceptera rädslan och försöka släppa den istället för att undvika.
Lite som yoga alltså :)
Precis, det är just tips om ormsäkra gaiters jag är ute efter i denna tråd. Min rädsla kommer ur allergi/överkänslighet. Jag vill helst inte kollapsa i skogen eller tvingas ha med mig folk varje gång för att jag inte kan gå ut själv med risk att bli biten och bli liggandes i skogen. Men tack för omtanken.
 
Finns det specifika ormsäkrade fritidsbyxor? För vettiga byxor för skogsvandring har jag ju redan på mig. Men de är inte ormsäkrade, av vad jag vet.
Militärens fältuniform har krok både framtill och baktill på benslutet. Militärkängor har krokfäste baktill, men civila kängor har aldrig(?) det. Anledningarna till att se till att "hålla tätt" vid bensluten under fält-/krigsförhållanden samt gällande mer robusta vandringsbyxor avstår jag från att fördjupa mig i här - men det är iaf inte specifikt fråga om "ormskydd"!
 
Senast ändrad:
(...) Precis, det är just tips om ormsäkra gaiters jag är ute efter i denna tråd. Min rädsla kommer ur allergi/överkänslighet. Jag vill helst inte kollapsa i skogen eller tvingas ha med mig folk varje gång för att jag inte kan gå ut själv med risk att bli biten och bli liggandes i skogen. Men tack för omtanken.
Nej, goda råd om att "arbeta bort rädslan" vill man inte höra om man riskerar anafylaktisk chock.

Jag tänker på riktiga alpin-gaiters för isklättring o.d., som och ska tåla mycket misshandel och är sydda i mycket kraftiga men "andningsbara" canvas- eller membrantyg, med ytterligare förstärkningar av cordura e.d. längst ner som motstår t o m stegjärnstaggar.

Jag har själv dessa, som ändå är åt lite lättare/tunnare hållet, och har svårt att tänka mig att en huggorm biter igenom dem vid ett utfall. Särskilt om de sitter lite löst med luftspalt och ytterligare klädskikt kring benen.

Här finns en samling exempel, varav flera riktigt "heavy duty" som bör klara det med marginal. Det finns såklart många fler, och för din användning behövs ju inte några "best in test". Har du en hyfsat välsorterad affär med alpingrejer i närheten, så kan du ju kolla IRL om tyget känns kraftigt nog.
 
SKa man säkra sig rejält så ser jag två alternativ, ett dåligt och ett lite bättre:
dåligt: Skogshuggarbyxor med motorsåsgsskydd - de blir för varma att vandra i men borde stå emot de flesta svenska ormtänder.
Men har du funderat på riktigt höga kängor eller gummistövlar, då har du ju ju rejält med matrial nästan upp till knät? Visst blir det varmare om fötterna men rejält med skydd, särskilt om du väljer höga läderkängor t ex lundhags har flera modeller:

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.