Vandra med hund, hundens baspaketet?

Tillägg!

Nu vet jag inte om du redan fått svar på din fråga, men såhär lyder mitt svar;

Vad har du för hund? Och hur ska du bo? Beroende på ras kan man behöva ta med sig mer eller mindre saker tror jag. Jag vandrade själv med min rottweiler Abisko-Nikka i slutet på augusti och hade med mig ganska mycket prylar till henne. Eftersom hon är korthårig och tanken var att vi skulle sova i tält tog jag med två täcken till henne; ett regn som är utan foder och därför kallt att ha när det regnade under vandringen och ett varmt i fleece att ha när vi kom fram på kvällarna och att ha på natten. Pga hennes korta päls hade jag även med ett liggunderlag till henne, hittade ett uppblåsbart för barn på Biltema.

Hur ska du ha hunden, dvs i koppel eller funkar det att ha den lös? Jag hade min i flexikoppel som jag fäst i ett vanligt koppel runt min midja. Eftersom hon har mycket jakt var det otänkbart att ha henne lös och därför var jag beroende av flexit (vanligt koppel hade blivit för kort och risken fanns att hon dragit omkull mig mer än hon gjorde) och fick därför ha med mig ett extra ifall det skulle gå sönder. Beroende på om och hur hunden drar i ett eventuellt koppel kan jag även rekommendera att gå med stavar, vet inte hur många gånger dom räddade mig från att dras omkull...

Tassar. Har vovven känsliga tassar? Jag tog med skor till min tös ifall hon skulle börja få skador på trampdynorna. Behövde dock aldrig dessa, utan hennes fötter höll sig fina hela vägen.

Klövjeväska. Vill man äta får man bära. Men den har du nog redan räknat med.

I övrigt: klotång (för att kunna klippa iordning skadade klor), ihopvikbar matskål (användes på tåget upp och hem), första förband, blodstillande pulver som man har på klor, små tuggben som kvällsgott, ehh... en handduk för att kunna torka blöt hund innan den går in i tältet... tror det var alles...

Var en oförglömlig vandring för mig och min tös, kan verkligen rekommenderas att vandra med hund!

Som ensamvandrare med hund är det ju även lätt att dra på sig många kilon. Ett sätt att göra det lite lättare är att satsa på ett högenergifoder till vovven. Jag köpte Doggy Professional Active till min hund. Innehåller lite mer protein och fett än "vanligt" foder och därför behöver dom inte lika mycket. Jag ökade på givan litegrann också, plus att jag gav henne lite mat mitt på dagen. I vanliga fall får hon bara frukost och kvällsmat, men nu fick hon även lunch. Dock ganska lite, vill inte riskera en magomvridning när man är uppe på fjället...
 
Att ha jycken med är bara roligt. Vi har alltid låtit våran bära sin egen mat och vartefter hon
ätit har hon fått bära mer och mer sopor för att behålla vikten. Om jycken har nåt att bära
så springer dom inte omkring så mycket. Dom fattar att dom har en uppgift.
Jag använder tomma 1,5l eller 2l petflaskor till hund maten.
Så hon har en på varje sida i klövje väskan. Dessa blir utmärkta flyt tankar när vi har vadat.

mors
 
tipps

Hej

Jag har vandrat många och långa turer med hund. Det är underbart! Ett år utan detta är ett förlorat år...

Men jag vill verkligen slå ett extra slag för att höra av sig till vetrinär och få en form av kortisontablett för hund. Detta ifall hunden blir ormbiten eller råkar ut för en allergisk reaktion genom insekter eller dyl.

Vi råkade en gång ut för en ansenlig mängd hemska "flugeknottar" i fjällen som satte sig fast under den långa pälsen och framkallade en svår allergisk reaktion med stora röda blämmor över hela hunden och svår andnöd som följd. Utan tabletterna och samtal med vetrinär är det osäkert om hunden hade klarat det. Detta trots att han var fullt frisk,pigg och vägde omkring 36kg. En enkel och billig hjälp som väger några få gram...

Har provat flera klöjeväskor men det har gått så där, det slutar bara med att jag fått bära dem själv då de blivit trasiga..... så jag är skeptisk... Någon som vet något som håller i längden. Brukar bli tungt, två veckor = ca 21 liter.... då jag har två stora hungriga hundar...

Täcke/liggunderlag har vi aldrig behövt men jag har rellativt långhåriga hundar med mycket ull...Det beror nog mycket på hundrasen och årstiden. Har de blivit kallt på natten rullar vi ihop oss och hjälps åt att hålla värmen under mattes kläder/utrustning.
 
Att ha jycken med är bara roligt. Vi har alltid låtit våran bära sin egen mat och vartefter hon
ätit har hon fått bära mer och mer sopor för att behålla vikten. Om jycken har nåt att bära
så springer dom inte omkring så mycket. Dom fattar att dom har en uppgift.
Jag använder tomma 1,5l eller 2l petflaskor till hund maten.
Så hon har en på varje sida i klövje väskan. Dessa blir utmärkta flyt tankar när vi har vadat.

mors


Jag portionspackar maten i bajspåsar, dom ska ju ändå med dom också.

Beträffande högenergifoder så bör man sätta sig och räkna ordentligt, det är inte säkert att det blir mindre /lättare har jag upptäckt. En del hundar blir dåliga i magen av den typen av foder så man bör testa någon vecka hemma först.
 
Det är ju mycket beroende på ras och hundens vana att vara ute. Har vandrat en hel del med min Tollare/Setter och för den hunden är enda problemet att det kan vara lite för kallt på nätterna i tältet.

Slår även jag ett slag för klövja. Se dock till att skaffa en rejäl klövja och inte någon gulligt skräp som de flesta djurbutiker säljer. Har själv köpt en från snowdogs som jag gärna gör reklam för. Se även till att vänja hunden vid att gå med klövja.

I klövjan packas hennes mat, lite av mina småsaker och en gammal ullunderställtröja för henne till natten.

När vi går har hon en fjädrande lina fäst vid klövjan som jag fäster vid mitt midjebälte. Detta ger även lite draghjälp. Under tiden vi rastar och jag tar av min egen rygga så tar jag även av hennes klövja och låter henne springa lös.

Under natten har hon sin underställströja + lite av mina kläder på sig beroende på temperatur.

Enda negativa jag varit med om är att få henne att hoppa in i bilen när vi är klara med vandringen :)
 

Bilagor

  • _MG_4201-as-Smart-Object-1.jpg
    _MG_4201-as-Smart-Object-1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 422
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Gubben på Udden Vandra med hund Fjällvandring 3
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Vandra med hund Fjällvandring 10
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.