Vandra med hund

cariba71@hotmail.com (jennifer)

Gäst
Hej!
Vad skall man tänka på när man skall vandra med hund? Läste att man inte fick ha hund i Padjelanta på sommaren, men vi kommer bara att passera som hastigast under 1-2 dagar på vägen hem från Norge. Tror ni att det finns undantag? Tacksam för upplysningar. Vill inte att den fina turen vi planerat skall spricka!
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Underbart !

Att vandra med hund är nog det bästa man kan göra, du skriver ej vilken sorts hund du har och det gör att mina tips kan bli lite onödiga om hunden är stor. Själv har jag vandrat med strävhåriga taxar, pga av deras storlek så får man se till att välja sträckor där det inte är för myket block eller stenskravel hundrana är små och har inga skor som skyddar dem mot vassa stenar. Fördelen med så små hundar som taxar är att de är lätta och bära över svåra partier och vad .


Även om man har stor hund ska man nog undvika områden där hunden får hoppa upp och ner för mycke då det sliter på hunden.


Tänk även på att hunden efter en lång dag också tycker det är skönt att krypa ner i något varmt. Själv har jag haft med en sovsäck av sämre kvalitet som taxarn gladeligen krypit ända ner till botten i och sovit sött.


Det är en ren lycka att se hur hundarna storm trivs i fjällen och efter en vecka har deras annars så svarta nosar blivit rosa av allt nosande i vasst ris.


Lycka till !


Mvh åke
 
Vatten och klövjeväskor

Det jag främst kommer att tänka på är vatten. Om ni skall gå någon längre sträcka där det inte finns vatten måste ni ta med det. Har inte egentligen kollat, men min erfarenhet säger mig att det går åt förhållandevis mycket vatten för en hund.


Tror att det kan vara lämpligt att förse hunden med klövjeväskor och låta den bära sin mat och eventuellt en del av vattnet också. Kan ju vara idé att börja träna med väskor redan nu i så fall så att hunden är van när det gäller.


Hoppas det går bra.



M.V.H. Conny
 
Att ta med

En speciell handduk att torka av hunden.
Ta även med sockar av den typ man sätter på draghundar.
Matskål givetvis.


Vad gäller nationalparker så har jag läst någonstans att man kan söka tillstånd hos länsstyrelsen för tiden maj-december. Själv skulle jag dock inte bry mig om det utan bara passera och ha god ordning på hunden.


God tur!
/Tore
 

pex8@hotmail.com (L)

Gäst
Vatten?

Den som påstår att man måste bära med vatten till hunden vid en sommarvandring har nog aldrig varit i fjällen.


Får man inte ha hund i Padjelanta sommartid så får man inte det. Det är inte okej att bryta mot nationalparksreglerna bara för att det inte passar!
 

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Allvarligt talat!

Om det är förbjudet att medföra hund i nationalparken så bör man respektera det förbudet, vare sig man håller ordning på hunden eller inte (för övrigt är det väl en självklarhet att man håller ordning på hunden var man än befinner sig i naturen). Varje enskild individ kan inte ta sig friheten att bryta mot reglerna vid behov. Hur skulle det se ut om fiskaren, jägaren och skoterturisten resonerade på samma sätt?


/FF
 

Pelle

Gäst
Inga problem

Det är inga problem för en normal jycke att klara även en längre fjällvandring. Har haft med mig Ludde flera gånger. Låt den själv bära en del av packningen, men se till att du införskaffar en bra modell som passar och inte skaver. Vatten är inget problem, den dricker när han är törstig. Däremot ska inte problem med mygg och knott föringas. Hundarna plågas minst lika mycket som oss. Dessutom vill inte Ludde vara riktigt kompis med ig när jag ska smörja in lite Nordic Summer i pälsen...


I Padjelanta är även kopplad hund förbjuden. Åtminstonde i sarek finns det folk med tamboskap som säkert skulle ha synpunkter på att du hade med dig hund. I padjelanta vet jag inte, men 1-2 dagar...du kanske inte möter så mycket folk.
Ha en trevlig tur.
 
Re: Inga problem

> I Padjelanta är även kopplad hund förbjuden. Åtminstonde i sarek finns
> det folk med tamboskap som säkert skulle ha synpunkter på att du hade
> med dig hund. I padjelanta vet jag inte, men 1-2 dagar...du kanske inte
> möter så mycket folk



I Sarek finns det förhållandevis lite ren. I Padjelanta finns det *mycket* ren.


Det finns orsaker till hundförbudet.


/Leif Nixon
 

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Hur är det fatt, egentligen?

Ett hundförbud är väl ett hundförbud! Vad finns det för alternativ?


Man tar alltså inte med sig en hund i Padjelanta om det finns en lag som säger att det är förbjudet!


Hur raka besked måste folk ha?



Vad säger ni om en skoterförare som tar en tur med sin skoter på förbjudet område?
"Det är väl inte så farligt - du kanske inte möter någon .....! "


Får man be om lite omdöme!


Mvh
Bert
 
Mera info om hundar

Efter att ha fått lite dåligt samvete över min lättsinniga kommentar att strunta i hundförbudet kollade jag upp med länstyrelsen i Norrbotten vad som gäller.
Dom är mycket restriktiva att ge tillstånd att ta med hund. Om man ändå vill göra en ansökan kostar det en prövningsavgift på mellan 475 - 1500 kronor.
Ledarhund för synskadade är dock ok.


Det blir nog att hitta en alternativ rutt söder om Padjelanta eller att lämna hunden hemma.
Mera uppgifter hitta du på fjallen.nu och specillt på http://www.fjallen.nu/besoka/hund.htm


Lycka till
/Tore
 

cariba71@hotmail.com (jennifer)

Gäst
tack för hjälpen!

Tack för info! Jag har pratat med länsstyrelsen och det kostar 1500:- i nästan alla fall om inte hunden tas med i forskningssyfte. De är visst hemskt restriktiva med att ge dispens också så jag får se om jag ansöker. Får väl åka till Norge i nödfall för där får hundar följa med kopplade även i national parker.


Det är ju trist att behöva lämna bort hunden så att den inte kan följa med på något som hon älskar. Förresten så får länsstyrelsen visst massor av ansökningar från hundfolk om jag förstod handläggaren rätt. jag är fattig student och vill inte slänga så mycket pengar i sjön om man inte kan få ett ja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4
Alexanderxxx Vandra i fjällen med hund. Fjällvandring 12
Gubben på Udden Vandra med hund Fjällvandring 3
Rayban Vandra med hund i sameland.. Fjällvandring 1
PJE Vandra med hund Fjällvandring 3
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 1
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.