Tack för bra info och länkar, dessa ska läsas igenom
Och vi är nog redan områdets galningar så det är nog ingen som höjer på ögonbrynen om vi slår upp ett tält på baksidan
Jo jag har funderat på Sälen-området, det är ju inte så många mil dit med bil för oss.
En annan sak som jag funderat på, är detta en dyr hobby att ha? Jag tänkte väl mest på utrustningen, där blir det väl en större kostnad i början, men om man vandrar fler gånger, blir det inte mest en kostnad för att ta sig hemifrån till vandringsleden och sedan maten? Eller finns det fler kostnader som jag inte räknat med?
Har fått flera leenden från grannarna när vi sovit i tält på tomten men när man förklarat tycker de att det är en jättespännande idé för barnen. Brukar sprida sig och någon natt senare är det någon (stackars?) förälder som sover på stolsdynor på altanen tillsammans med barnen.
Dyr hobby, tja. Finns många lika dyra. Kan tänka mig att det varierar. Jag började med jeans, gympadojor och ärvd ryggsäck, billig sovsäck från intersport och läckande regnställ. Dyrast var nog det lånade triangaköket. Blev helt såld efter den första vandringen (mellan Nikka och Kvikkjokk). Köpte sen stabila kängor och ryggsäck, skönare liggunderlag och ett regnställ som höll tätt. Dyraste utgiften var nog mitt älskade tält Niak från Hilleberg. Kostade 6000kr år 1999, en hiskelig summa. Men det vandrar jag med än, 16år senare! Kängorna finns kvar de med och min karrimor-ryggsäck släpper jag aldrig. Sen blev det en kostnadstopp när familjen växte, ett Kaitum-tält och två sovsäckar behövdes. Nu när vi ska ut så är det dyraste själva resan - hiskeligt dyrt att åka tåg!
Men prova innan ni köper -hyr! Eller köp begagnat. Eller låna.
Hur långt man kommer beror på så mycket. Dagsform toppen = nästan hur långt som helst, småhoppandes hela vägen. Dagsform kass = typ 20m till närmsta sten.
Har du frågor om mat så har jag som sagt en mycket kinkig liten herre som jag fått experimentera en hel del kring.