Vandra med barn - Hjälp med allt :D

Tack för bra info och länkar, dessa ska läsas igenom :)

Och vi är nog redan områdets galningar så det är nog ingen som höjer på ögonbrynen om vi slår upp ett tält på baksidan ;)

Jo jag har funderat på Sälen-området, det är ju inte så många mil dit med bil för oss.

En annan sak som jag funderat på, är detta en dyr hobby att ha? Jag tänkte väl mest på utrustningen, där blir det väl en större kostnad i början, men om man vandrar fler gånger, blir det inte mest en kostnad för att ta sig hemifrån till vandringsleden och sedan maten? Eller finns det fler kostnader som jag inte räknat med?

Har fått flera leenden från grannarna när vi sovit i tält på tomten men när man förklarat tycker de att det är en jättespännande idé för barnen. Brukar sprida sig och någon natt senare är det någon (stackars?) förälder som sover på stolsdynor på altanen tillsammans med barnen.

Dyr hobby, tja. Finns många lika dyra. Kan tänka mig att det varierar. Jag började med jeans, gympadojor och ärvd ryggsäck, billig sovsäck från intersport och läckande regnställ. Dyrast var nog det lånade triangaköket. Blev helt såld efter den första vandringen (mellan Nikka och Kvikkjokk). Köpte sen stabila kängor och ryggsäck, skönare liggunderlag och ett regnställ som höll tätt. Dyraste utgiften var nog mitt älskade tält Niak från Hilleberg. Kostade 6000kr år 1999, en hiskelig summa. Men det vandrar jag med än, 16år senare! Kängorna finns kvar de med och min karrimor-ryggsäck släpper jag aldrig. Sen blev det en kostnadstopp när familjen växte, ett Kaitum-tält och två sovsäckar behövdes. Nu när vi ska ut så är det dyraste själva resan - hiskeligt dyrt att åka tåg!

Men prova innan ni köper -hyr! Eller köp begagnat. Eller låna.

Hur långt man kommer beror på så mycket. Dagsform toppen = nästan hur långt som helst, småhoppandes hela vägen. Dagsform kass = typ 20m till närmsta sten.

Har du frågor om mat så har jag som sagt en mycket kinkig liten herre som jag fått experimentera en hel del kring.
 
Har fått flera leenden från grannarna när vi sovit i tält på tomten men när man förklarat tycker de att det är en jättespännande idé för barnen. Brukar sprida sig och någon natt senare är det någon (stackars?) förälder som sover på stolsdynor på altanen tillsammans med barnen.

Dyr hobby, tja. Finns många lika dyra. Kan tänka mig att det varierar. Jag började med jeans, gympadojor och ärvd ryggsäck, billig sovsäck från intersport och läckande regnställ. Dyrast var nog det lånade triangaköket. Blev helt såld efter den första vandringen (mellan Nikka och Kvikkjokk). Köpte sen stabila kängor och ryggsäck, skönare liggunderlag och ett regnställ som höll tätt. Dyraste utgiften var nog mitt älskade tält Niak från Hilleberg. Kostade 6000kr år 1999, en hiskelig summa. Men det vandrar jag med än, 16år senare! Kängorna finns kvar de med och min karrimor-ryggsäck släpper jag aldrig. Sen blev det en kostnadstopp när familjen växte, ett Kaitum-tält och två sovsäckar behövdes. Nu när vi ska ut så är det dyraste själva resan - hiskeligt dyrt att åka tåg!

Men prova innan ni köper -hyr! Eller köp begagnat. Eller låna.

Hur långt man kommer beror på så mycket. Dagsform toppen = nästan hur långt som helst, småhoppandes hela vägen. Dagsform kass = typ 20m till närmsta sten.

Har du frågor om mat så har jag som sagt en mycket kinkig liten herre som jag fått experimentera en hel del kring.

Haha, jaa jag kan se mina grannar sovandes på altanerna med barnen i sommar, saker och ting brukar ju få någon sorts dominoeffekt här i området. En börjar grilla och sen nästa och nästa osv ;)

Men om jag inte tänker alldeles galet nu så är det väl utrustningen som är det dyra, men när den väl är inhandlad och man är nöjd med den så lär det väl egentligen bara vara resan till och från målet som kostar?

Är väldigt sugen på att vandra på Öland också. Med vårt bensinmonster till bil så skulle resan dit och hem kosta ca 2000 kr. Tycker inte det är farligt med tanke på att det skulle innebära 10 dagars semester för hela familjen. Och äta ska man ju även göra på hemmaplan också ;)
 
Då ni bor i Dalarna rekommenderar jag Grövelsjöfjällen, som är betydligt mer fjällnatur än Sälen. Vi tillbringade både sportlov och flera sommarveckor i just det området när våra barn var små.
Området är lättillgängligt med bil och bra parkeringsmöjligheter vid STF Grövelsjön, sjöstugan och Lövåsen som alla är bra utgångspunkter vandringar upp på kalfjället. Det går att gå både dagsturer (finns även en fin frågeslinga som mina barn gillade med start från STF fjällstation) eller ta med sig tältet för övernattning på fjället.
 
Då ni bor i Dalarna rekommenderar jag Grövelsjöfjällen, som är betydligt mer fjällnatur än Sälen. Vi tillbringade både sportlov och flera sommarveckor i just det området när våra barn var små.
Området är lättillgängligt med bil och bra parkeringsmöjligheter vid STF Grövelsjön, sjöstugan och Lövåsen som alla är bra utgångspunkter vandringar upp på kalfjället. Det går att gå både dagsturer (finns även en fin frågeslinga som mina barn gillade med start från STF fjällstation) eller ta med sig tältet för övernattning på fjället.

Jag kikade lite på Grövelsjön också, men hade gärna då tagit turen över gränsen till Norge. Men även de "korta" turerna verkade längre än de på Fulufjället (kan ha fel, har inte detaljstuderat kartorna ännu), och eftersom det är första gången barnen ska med på en längre tur än de är vana vid tänkte jag vara lite fegis och starta med en kortare
sväng för att se hur det går.

Vet inte om någon här kan svara på det, men hur gör ni som har hund med er när ni vandrar över riksgränser? Är det bara att gå emellan eller har ni papper med på vaccinationer, avmaskningar etc? Sambon har jobbat i Norge i många år och vi funderar faktiskt på att flytta dit permanent, och de kraven som ställs för att få ta med oss djuren över gränsen blir ju omöjliga att genomföra under en fjällvandring. Inte för att jag tror att tullen står där, men händer det något vill jag inte sitta med skägget i brevlådan.
 
Tror inte att du behöver oroa dig för att barnet går för långt om hon tycker det är kul och inte är alltför ledbruten efter, 1,2*åldern är väl ett riktmått vad *alla* ungar borde klara...

Tycker också att en rimlig upptrappning är
1. Tälta på tomten
2. Tälta en biltur bort vid nån sjö
3. Ta en tur på några dar på en närbelägen led/i närheten av nån stuga
4. Fjällen!

På så sätt inner man ju fixa alla småproblem i tid...

Om ni går på en torr led skulle jag lätt låta barnet ha joggingskor och sedan ta med gummistövlar/kängor + extrastrumpor. Går det så går det, och det är väldigt skönt att gå i lätta skor.
 
Vet inte om någon här kan svara på det, men hur gör ni som har hund med er när ni vandrar över riksgränser? Är det bara att gå emellan eller har ni papper med på vaccinationer, avmaskningar etc?

Hunden måste ha chip och du måste ha med hundpasset. Du måste ha avmaskat hunden några dagar innan du går över gränsen, eller två gånger de senaste 28 dagarna. Kolla tollvesenets hemsida så att detta stämmer. Däremot behöver du inte deklarera hunden när du kommer från Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
matsson Kläppen-Helags m barn vandra el. cykla Fjällvandring 3
Pellepassat Vandra med barn, snabbt uppe på kalfjäll? Fjällvandring 19
JLindgren Vandra med barn Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
bouic Vandra i Norge med barn? Fjällvandring 2
Familjen F. Vandra med barn - hur och var? Fjällvandring 6
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
Kan man vandra med barn? Fjällvandring 7
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 10
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.