Vandra ensam som tjej?

Det "värsta" som kan hända är att man kan bli "undervisad" av nån självutnämnd expert på området (män, flottig hatt, rökluktande militärgrön jacka, ramryggsäck och Lundhagskängor, "minst tjugo somrar i Sarek"), och det drabbar å andra sidan även oss killar som ensamvandrar.

Usch ja! Den Stora Fördelen med att ensamvandra och bo i tält är att man kan komma bort från allt folk, för nånstans i en stuga sitter det alltid en vedervärdig typ. Eller åtminstone en lite jobbig typ, i övrigt schysst.
 
Vandra ensam som tjej

Jag har vandrat själv både utanför leder och följt leder. Det jag märkt är att det är viktigt med respekt för naturkrafter och man har införskaffat sig ordenligt med kunskaper innan vandringen.

Gå själv innebär en ryggsäck på ca 15 kg. Det är tungt om man är ovan, då rekomenderar jag stugturer eller dagsturer från fast plats. Mat kan man handla på vägen och vatten finns det överallt.

Så om du känner att du har koll på läget så strunta i vad andra säger och kör på...

Hör av dig om du har mer frågor.
 
...Vi är många som ensamvandrar. Vissa gör det just med syftet att vara ifred och själva välja tider, vägar och vem som ska hämta kaffevattnet, medan andra gör det just för att träffa nytt folk (man pratar sällan med så många obekanta som när man ensamvandrar).
Usch ja! Den Stora Fördelen med att ensamvandra och bo i tält är att man kan komma bort från allt folk, för nånstans i en stuga sitter det alltid en vedervärdig typ. Eller åtminstone en lite jobbig typ, i övrigt schysst.
Ja, om man kan välja att ty sig till de Självutnämnda Experterna så är det ju OK. Tyvärr kommer dock ofta berget till Muhammed, och man tvingas lyssna till tradiga utläggningar modell Lumpenminnen.

Klart det finns trevligt folk i stugorna, en hel drös till och med. Det stora flertalet är ju jävligt trevliga. Och så finns det De Där.

Det är intressant med ensamvandring. Man hittar en del bottnar i sig själv som man annars inte kommer i kontakt med, till vardags. Jag kan gå och prata eller sjunga för mig själv, nojja upp mig för skitsaker, etc etc. Men roligt är det. Det är bara att åka ut och testa, eller - föralldel - ty sig till Fjällkarlarna.
 
Gå på bara!

Det är minst lika trevligt att vandra ensam som med vänner. Med ett enmanstält (jag har ett Hilleberg Akto) kan man hitta spännande tältplatser på hög höjd, på en gräsplätt mellan stenblock, en liten ö i en bäck, en klipphylla med utsikt - alltså på platser där det inte går att få upp ett större tält.
Själv märker jag att jag går längre på ensamturer. Är man flera blir rasterna fler och längre, och man kan stå och prata om utsikten hur länge som helst. När jag är för mig själv tittar jag på vyerna helt kort innan jag vandrar vidare.
Jag instämmer med de flesta andra - gå på bara!
 
Vandra ensam som tjej borde nog inte skilja sig så mycket från att vandra ensam som kille, möjligen att man inte packar ryggsäcken lika tungt men annars är väl skillnaderna minimala.
Jag sitter själv och planerar en solovandring och tycker såklart att du skall gå, det som man kan tänka på är väl det som redan kom i första inlägget, att man tänker på säkerheten lite lite extra när man är själva.

Om man sedan gillar att gå själva eller saknar gemenskapen, någon att prata med o.s.v. det är nog något man vet redan innan man åker ut, smaken som baken där.. Går man utefter en led under sesong så är det bara att sätta sig ned och invänta nästa vandrare.. man går ju om, och blir förbigången flera gånger under dagen.

Det är bara att packa väskan
 
...
I övrigt frågar jag hellre kunnigt folk jag inte känner än okunniga bekanta, men där är vi väl olika. Som baken, eller hur du nu skrev.
...

Jag håller helt med dig.

Min erfarenhet kom från att jag inte visste om folket jag rådfrågade var kunnig eller ej.
Dem utgav sig för det, men jag liksom genomskådade inte riktigt deras "kunnighet" (= i detta fall okunnighet).
Men å andra sidan så blev jag ju lite klokare och några erfarenheter rikare.

Har alltför ofta stött på folk där man beskriver situationer eller vandringar som rena rama överlevnadsskolan del 100.
"Det var så blött överallt så vi fick tälta i 50 cm vatten i två veckor, nej, förresten det var nog 100 cm vatten i tre veckor".

OBS! Ovanstående "citat" är ren ironi och så beskrev man det inte.

Ner jordnära kommentarer var det men som av någon anledning var helt och hållet felaktiga.

Så jag tycker också att det är bra med rådfrågningar, men jag har tyvärr inte alltid lyckats få kännedomen om personens verkliga motiv och erfarneheter.

/A
 
Snart är det dags!

Nu är resan beställd, det blir en ensamvandring. Även om jag inte tror att jag kommer vara särskilt ensam på just den sträckan jag valt, Ammarnäs-Hemavan... Det blir stugor den här gången, för att hålla vikten nere. Och även för plånbokens skull... Visst skulle lite nya lättviktsgrejer sitta fint, men det får bli till nästa gång :)

Ser verkligen fram emot detta! Har semestrat och rest på egen hand tidigare, men inte varit i fjällen själv. Som minst har vi varit fyra personer med tält och annat... Så att umgås bara med sig själv och naturen ska verkligen bli en skön omväxling!
 
Självklart:)

Självklart!
Jag har vandrat mycket i Sverige med mina föräldrar ända sedan jag vara ca 3 år, dock ej i fjällen utan andra leder. När jag var 22 år beslutade jag för att vandra själv med min hund i fjällen, det blev runt bla. Helags/sylarna, tältade & hade det underbart.
Det vara den bästa semester & avkoppling jag gjort!
så självklart klarar du som tjej att vandra själv:))
Lycka till!
 
Nu är resan beställd, det blir en ensamvandring. Även om jag inte tror att jag kommer vara särskilt ensam på just den sträckan jag valt, Ammarnäs-Hemavan... Det blir stugor den här gången, för att hålla vikten nere. Och även för plånbokens skull... Visst skulle lite nya lättviktsgrejer sitta fint, men det får bli till nästa gång :)
Sträckan Hemavan-Ammarnäs är, underlligt nog, faktiskt bland de minst besökta på hela Kungsleden så du kommer nog inte att träffa så mycket folk som du trott.
 
Sträckan Hemavan-Ammarnäs är, underlligt nog, faktiskt bland de minst besökta på hela Kungsleden så du kommer nog inte att träffa så mycket folk som du trott.

Brist på stf stugor?

STF är väl representerad längs sträckan och efter nyliga PR-satsningar har besöksantalet skjutit i höjden. Området var som sagt rätt så bortglömt innan, så det var en satsning som föll väl ut.
 
Jag är ganska orutinerad...

...som fjällvandrare. Men har mycket sunt förnuft. Jag vandrade själv i Jämtlandsfjällen 2007 och planerar en snabb tur (ensam) till Hemavan - Syterskalet & ev. N. Sytertoppen alldeles snart. Jag kände mig väldigt trygg i Jämtlandsfjällen och som många redan skrivit: Det är större risk å råka illa ut vad gäller "sjuka" människor när man är i stan. Jag hade med en Telia mobiltelefon och hade bra täckning hela tiden i Jämtlandsfjällen. Så skaffade jag mig en liten visselpipa också som säkerhet om jag skulle göra mig illa. Så man hörs ifall man inte orkar skrika...
När jag skulle vandra upp mot Sylentoppen 2007 fick jag sällskap av en underbar man i 70-årsåldern som hade världens kondis (jag hade svårt å haka på - å då ska jag betona att jag faktiskt har en kondition som ligger MYCKET över medel!). Då blev det genast tryggare och han var otroligt snäll. Bo i stugor är nog för min del att föredra. Blir bekvämare att slippa släpa tält, kök och sovsäck när man går själv.
Lycka till! kanske vi syns...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.