Val av yxa

Sitter och dräglar (igen) över gränsfors yxor.

Är ute efter en yxa att ha i skogen för att tillverka dryckesbägare, skedar osv typ nått man kan ta det lugnt med när botten metet är i och jag väntar på <:===) (<-- det är en fisk)

Valen ligger mellan

Gränsfors Liten Slöjdyxa

Gränsfors Snickaryxa

Gränsfors Stor Slöjdbila


Vet att det är stor tyngd-skillnad mellan dom, men är väl mera en fråga om hur eggen är slipad och formad och vilken som passar mitt ändamål.

Mvh Filip
 
Sitter och dräglar (igen) över gränsfors yxor.

Är ute efter en yxa att ha i skogen för att tillverka dryckesbägare, skedar osv typ nått man kan ta det lugnt med när botten metet är i och jag väntar på <:===) (<-- det är en fisk)

Valen ligger mellan

Gränsfors Liten Slöjdyxa

Gränsfors Snickaryxa

Gränsfors Stor Slöjdbila


Vet att det är stor tyngd-skillnad mellan dom, men är väl mera en fråga om hur eggen är slipad och formad och vilken som passar mitt ändamål.

Mvh Filip

Jag tycker att du ska gå och klämma lite på en Vildmarksyxa. De yxor du listar är alla fina men jag skulle ha valt Vildmarksyxan som kompis utifrån det du skriver. Och ja, det är stor skillnad på att jobba med en Vilmarksyxa och en sådan som du har.
 
sköjdbila

Jag tycker slöjdbilan har en skön mix av egenskaper, det är en av mina favorityxor.

Går att klyva med men excellerar på just grovhuggning.
 
Både yxor och knivar behövs i olika storlek och slipningar för olika ändamål om man brukar dem som verktyg, båda sorterna behöver dessutom vara olika smidda för v och h arbeten.
 
Senast ändrad:
Har provat dem alla. Min favorit är vildmarksyxan när det gäller att exvis grovforma en kåsa eller slev. Snickaryxan briljerar i torrt trä förvisso men är enligt mig yxan för att bygga hus eller möbler (i den mån man är en snickare som använder yxa till sånt i en tid av moderna verktyg. Lillyxan är för lätt för mig, vill ha tillräcklig vikt för att kunna jobba med fallande tyngd. Lillyxan kräver mer att man hugger med kraft då den är så lätt. Slöjdbilan är jag bara inte överens med. Troligen för inkörd på mer traditionell yxform. Kanske lite onödigt tung om den ska bäras men det är ju helt subjektivt. Vildmarksyxan är en liten lätt yxa med tunn egg men tillräckligt stor för att kännas som en rejäl yxa. Väldigt bra eggskydd som sparar packningen i ryggsäcken från yxnacken.

Bosse
 
Har provat dem alla. Min favorit är vildmarksyxan när det gäller att exvis grovforma en kåsa eller slev. Snickaryxan briljerar i torrt trä förvisso men är enligt mig yxan för att bygga hus eller möbler (i den mån man är en snickare som använder yxa till sånt i en tid av moderna verktyg. Lillyxan är för lätt för mig, vill ha tillräcklig vikt för att kunna jobba med fallande tyngd. Lillyxan kräver mer att man hugger med kraft då den är så lätt. Slöjdbilan är jag bara inte överens med. Troligen för inkörd på mer traditionell yxform. Kanske lite onödigt tung om den ska bäras men det är ju helt subjektivt. Vildmarksyxan är en liten lätt yxa med tunn egg men tillräckligt stor för att kännas som en rejäl yxa. Väldigt bra eggskydd som sparar packningen i ryggsäcken från yxnacken.
Bosse

Kommer nog att bli en vildmarksyxa som nästa steg.
Tack för infon fick mig att tänka till--

Vad med en flatfil och ett yxbryne så att du får bett i din yxa?

-- att man kanske skulle börja med att lära sig slipa den yxa man har just nu och slita på den/göra fel.
(känns ofta som att all reklam man ser får en att tro 'bara man köper det bästa så blir allt bra')

Tri-Stone bänkbryne > slösa pengar.

Mvh Filip
 
En 8" flatfil och ett medelgrovt bänkbryne ger gott resultat, precis som med precisionshuggning måste man öva upp förmågan att få gott bett i yxan, men det är inte svårt. Tar bara lite övning. Sot eller tuschpenna är bra hjälpmedel.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.