Val av stighudar?

BD Ascension är inte alltid samma....

Detta inlägg är högst ovetenskapligt, men min upplevelse är att det skiljer en del, förutom spännet, på Asensions nylonstandard (lila) och deras Glidelite (kofärgade). Själv har jag ett par standard som börjar få rätt många höjdmeter bakom sig. Alldrig några problem, funkade till och med rätt bra efter att de fått bada i en bäck och återfrusit. Nu skullde de dock må bra av lite impregnering.

Kompisar som köpte nya glidelite förra säsongen tyckte akterspännet var fint och priset lite bättre (för att inte tala om mönstret! Muuuu!). Efter ett tag visade det sig dock att de kanske inte gjorde särskilt skäl för namnet, de gled faktiskt sämre än mina flera säsonger gamla, lite slitna och väldigt lite impregnerade hudar. Upplevde också att det klibbade mer under deras hudar än mina trots att deras var sprillans nya!

Dett är som sagt inte baserat på annat än att jag skrattade lite åt dem när de slet lite mer än jag, och jag gled ifrån dem i små medlut, men jag tror nog att det ligger lite i detta. Glidelite = budgetmodell??

Vad det gäller montering så är det svårt att få till bra på Twintip. Något som fungerar ganska bra är lösmetervara och fäste med fast ögla bak (eller fram) och reglerbar gummispännare (BD har haft någon grön gummimojäng förut iaf) med metalögla på andra änden. Bara öglorna är breda nog så funkar det.
 
Korta hudar på fjällade belag?

Thure har skrivit flera inlägg om sina korta bitar av stighudar. Frågan är: hur fäster dom på fjällade belag?
Vi har Fischer E 99 och Åsnes skidor.
C.
 
Vet ej

Har inte testat hittills. Tror att de är för breda för att passa på mina Fischer Europa 99 med Crownbelag men skall passa på att testa om det blir snö.
Vanliga långa hudar fungerar i varje fall bra på skidor med Crownbelag.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.