Stighudar och stavar !

  • Trådstartare ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)
  • Start datum

ake.jagervall@hassle.se.astra.com (Åke Jägervall)

Gäst
Tänkte bara höra mig för om det är någon som har någon erfarenhet av stighudar som de kan dela med sig.


Vilken typ är bäst (monahir, syntet) hur breda ska de vara ? vilken typ av fastsätting fungerar bäst ?


Sen tänkte jag även passa på och fråga om det är någon som har ett par teleskop stavar som fungerar bra. Har tidigare hört om stavar som inte håller längden och så vidare.


Tacksam för förslag och funderingar !
 

olevik@hotmail.com (Dr.Devinci)

Gäst
Mina erfarenheter...

Stighudar:
Jag använder syntethudar av märket Barske Gläder. För mina 10 toppturer per år räcker det bra. Jag skulle tro att syntethudar funkar alldeles tillräckligt för alla som inte tävlar i svenska cupen i skidalpinism, men det är naturligtvis en smaksak.
Fördelen med Mohair att det har något bättre glid jämfört med syntet. Dock tror jag att det finns någon sorts glidspray som man lägger på hudarna för att utjämna denna skillnad, men jag aldrig testat, så jag kan inte uttala mig. Någon annan läsare kanske?
Nackdelen med Mohair är att det lättare fryser fast is under hudarna vid ogynsam temperatur. Det vill man inte vara med om.
Vad gäller bredden på hudarna så är det bredden på skidan som styr, mina är ca 5mm smalare än midjan på skidan (55mm?). Det innebär att bara stålkanten sticker ut utanför hudarna under foten. Det tycker jag funkar bra.
Generellt kan sägas att smala hudar ger bättre glid framåt, eftersom mer av skidans belag glider mot snön. Tyvärr får man också lättare bakhalt, av samma anledning. Det kan förpesta den underbaraste dag, tro mig.
Breda hudar glider långsamt framåt, men man har ett grymt grepp uppför. En liten varning för att köpa för breda hudar: Det kan bli knixigt att gå på skrå på hårt underlag om huden täcker precis hela skidan under foten, eftersom man inte kan hugga fast kanten i snön.
Fastsättningsanordningar är också en smaksak. En rutinerad toppturare med bra teknik behöver kanske inte mer än en ögla att sätta runt brättet på skidan, medan den som ska gå för första gången bör ha något som sätter fast huden både fram och bak på skidan.
Själv använder jag en fix krok, som sätts runt bakänden på skidan och en ögla på en gummistropp runt brättet. Det funkar bra för mig, men det tar lite längre tid att ta av och på hudarna. Det bjuder jag gärna på om jag slipper tappa hudarna halvvägs upp på fjället.


Teleskopstavar:
Mina erfarenheter säger att man ska passa sig för stavar med skruvlåsning. Det bara isar ihop och slutar fungera. Det är o-bra. Köp typ Flick-lock istället, det funkar för det mesta.
Om du kan välja kringlor på stavarna, välj läderkringlor. Plastkringlorna är för stela och gör att man lätt tappar greppet med staven när man går brant uppför. Läderkringlorna må vara tyngre, men de viker sig hela tiden efter underlaget och har bra bärförmåga.


Ett stiltips till alla: Se till att skjuta ihop stavarna ordentligt när det är dags att åka utför. Alltför ofta ser man folk som åker telis med slalom-, eller turlängd på stavarna. Det ser ju för taskigt ut och det funkar inte speciellt bra heller. När man åker telis står man ju i princip på knä hela tiden och blir då 30-40 cm kortare än normalt. Klart man ska ha kortare stavar!


En annan sak: Det är grymt dålig fart här på forumet. Trots lågsäsong är det bra mycket bättre fart på MTB-siterna, varför?. Vår säsong ska ju just börja, så här borde vara fullt av tok-peppade telisåkare. Håller de kanske till på något annat ställe?


Nu är väl alla jävligt less på mig...
Tack å gonatt,
Dr.D
 
fett inlägg

Hej !
Jag kör också med Barske Gläder stighudar. Det finns säkert bättre. Jag har hört mycket gott om fabrikatet Ascension. Det gäller att klistra om stighudarna då och då.


Kom ihåg att fastsättningen av stighudar kan vara svår på vissa carvingskidor beroende på att brättte är för brett så inte gummistroppen passar. Man får då göra en egen fastsättningsmetod. Har man ett spetsigt brätte är det inga problem.


Beträffande stavar så rekommenderas Black Diamonds modell Traverse. Annars tycker jag mer och mer om billiga slalomstavar för slit och släng-bruk. Jag använder annars bara teleskopstavar för ren turåkning.Jag använder frekvent 120 cm och 135 cm stavar med fast längd. 135 cm- för toppturer och 120 cm för liftserverad åkning.Dessa två par stavar gick loss på högst 250 kr. Då slipper man krångel med teleskopstavar som säckar ihop.


MVH Mats,
 

prtic@home.se (André Prtic)

Gäst
Stighudar!

Ju mer stighud som täcker skidan är bättre. Det är mina erfarenheter efter 10 års hudande. Dr. Divinci skriver att man vill använda sig av stålkanten när man skråar på hårt underlag. Det betyder att man måste tvärställa skidorna helt och gå på sidan uppför, för att använda sig av stålkanten.
Om man har en hud som täcker hela skidan så får du bättre fäste när du trampar till ett spår och går med bestämda steg. Detta gäller inte på betongskare eller is, då det är bättre att gå upp utan skidor eller med stegjärn.
För övrigt är det mycket teknik. Ett tips! Träna på att gå uppför utan stavar. Det blir mer belastning på skidorna och fästet blir bättre.


Det man förlorar på breda skidor är givetvis glidet. Det finns dock glidspray. Jag har mohairhudar och det fungerar bra. Det finns även spray som förhindrar att huden fryser, vilket också fungerar.


Huda på!
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Stavar med skruvlåsning

Jag har faktiskt bra erfarenhet av teleskopstavar av skruvmodell! Jag har två par Komperdell, och de har fungerat bra på många turer. Vad jag kan minnas så har de alltid fungerat. Någon enstaka gång har det varit lite svårt att få expandern att fästa, men efter några försök så har det lyckats. Det gäller bara att ha friktionsväv i vantarna så att man kan lossa dem när man har skruvat åt ordentligt!


När jag köpte mitt senaste par (ca 4 år sedan) var jag på jakt efter ett par med flicklockstängning, för jag ville prova om det var bättre. Jag hittade dock inga som uppfyllde mina krav. Jag ville ha ett par stavar med handatg av längdåkningstyp (släta), som kan bli minst 155 cm (om man vill staka ordentligt), som har bra trugor (stora av läder), och som går att sätta ihop till lavinsond. Då fanns det bara Komperdell med skruvlåsning. Och de har som sagt fungerat bra.


Peter Ask
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.